چگونه یک چالش فردی موفق داشته باشیم؟

چالش فردی یا چالش شخصی چیست و چطور یک چالش موفق داشته باشم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تغییر کردن و رشد یافتن و موفق شدن یکی از بهترین لذت‌هایی است که هر کسی در طول زندگی خود می‌تواند آنها را تجربه کند. اما جالب اینجاست که همه می‌دانیم یک جاهایی باید تغییر کنیم، یکسری کارها را انجام ندهیم یا کمتر انجام بدهیم و چند کار و عادت جدید را به زندگی خود وارد کنیم، اما تغییر سخت است و بسیاری از ما شکست می‌خوریم. در این فایل‌های صوتی (پادکست) می‌خواهیم درباره‌ی یک موضوع جذاب صحبت کنم: چالش فردی راهی برای تغییر کردن.

آموزش کامل چالش فردی روشی برای عادت سازی و کنترل تنبلی و اهمال کاری

شاید برای شما هم سوالات زیر پیش آمده باشد و در بسیاری از مواقع راه‌حلی برای آن سراغ نداشته‌اید:

  • چگونه می‌توانم تغییر کنم؟ آیا تغییر کردن سخت است؟ بهترین راه‌های تغیر کردن چیست؟
  • چگونه تغییر کنم؟ چگونه تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد کنم؟
  • عادت چیست؟ چگونه می‌توانم عادتی جدید در خودم ایجاد کنم؟
  • اصولا عادت‌ها چگونه شکل می‌گیرند و جای عادت‌های غلط و نادرست می‌نشینند؟
  • چرا وقتی تصمیم می‌گیرم کاری را انجام بدهم، شکست می‌خورم؟
  • چرا نمی‌توانم کاری را به صورت طولانی مدت انجام بدهم؟
  • تنبلی چیست؟ چرا تنبل هستم؟ چکار کنم تا تنبل نباشم؟ راه مبارزه با تنبلی چیست؟

چالش فردی چیست و چگونه یک چالش فردی انتخاب کنیم؟

آنچه برای من جالب و آموزنده است این بوده که هر فردی به تنهایی و به خودی خود به شرایط زندگی و درونِ خود فکر می‌کند، کارهایش را می‌بیند، نقاط قوت و ضعفش را تحلیل کرده و می‌تواند آنچه برایش مهم است یا اولویت دارد را به عنوان یک چالشِ فردی انتخاب کند.

سپس در  یک بازه‌ی زمانی تعیین شده این کار بر همه‌ی کارهایش اولویت پیدا کرده و تصمیم می‌گیرد آن را به سرانجام برساند و از لذتی که در پایان چالش وجود دارد بهره‌مند شود و عملا عزت نفس خودش را رشد بدهد و تغییر را احساس کند.. به همین دلیل شعار من این است: چالش فردی راهی برای تغییر کردن .

فایل صوتی اول 

درباره‌ی این است که چرا چالشی را شروع کردم، چه دستاوردهایی دارد، آیا می‌تواند باعث ایجاد یک عادت جدید و حذف عادت‌های قدیمی و بد من شود؟ و اینکه چگونه باید یک چالش خوب داشته باشیم:

دانلود مستقیم فایل صوتی اول

فایل صوتی دوم 

که از بازخورد سوالات و نتایج اجرای چالش توسط دوستان بدست آمده، درباره‌ی اندازه‌گیری یک چالش فردی و همچنین چگونگی انتخاب و اجرای جریمه و جایزه در چالش‌ها صحبت کرده‌ام و امیدوارم  برای داشتن یک چالش فردی به شما کمک کند:

دانلود مستقیم فایل دوم – اندازه‌گیری چالش و تعیین جریمه و جایزه (پاداش) برای چالش‌ها

 فایل صوتی سوم 

حاوی نکاتی درباره‌ی ایجاد تغییراتی در چالش‌هایمان است که یک هفته پس از اجرای چالش از بازخورد نتایج رفتار خودم و صبحت‌های دوستانِ همراه به دست آمده است. وقتی شما در همان ابتدای شروع یک عادت و تصمیم قرار دارید، ممکن است با کمی خطا ساعتِ کار یا مطالعه یا انجام دادن و انجام ندادن کاری را در نظر بگیرید که بعد از چند روز متوجه شوید که زیاده‌روی کرده‌اید و زود خسته می‌شوید (مثلا هشت ساعت مطالعه را انتخاب کرده‌اید) یا خیلی کم در نظر گرفته‌اید (پانزده دقیقه پیاده‌روی) و حالا قصد دارید آن را با کمی تغییرات ادامه بدهید

در این فایل صوتی درباره‌ی ایجاد تغییرات در چالش صحبت می‌کنم. (توجه داشته باشید که این فایل‌ها در زمانِ انجام چالش توسط خود من و زمان‌جویان گرامی که با من همراهی می‌کردند ضبط شده است):

دانلود مستقیم فایل صوتی ایجاد تغییراتی در چالش

فایل صوتی چهارم 

درباره‌ی فورس‌ماژور یا همان قوه قهــریه و شرایط اضطراری است که من می‌توانم یا مجاز هستم در زمانی که تعهد فردی خودم در اجرای چالش را انجام ندادم، جریمه پرداخت نکنم. درباره‌ی اینکه چرا این‌کار را می‌کنیم هم چند دقیقه‌ای صحبت کرده‌ام. فقط به خوبی در نظر داشته باشید که در طول یک دوره‌ی زمانی اجرای چالش فردی و متعهد شدن به آن تنها چند روز به صورت بسیار محدود حق دارید این فورس‌ماژور یا استراحت را برای خود در نظر بگیرید:

دانلود مستقیم فایل صوتی – فورس ماژور یا استراحت در چالش

فیلم‌ها و ویدیوهای آموزشی چالش فردی

در این بخش تعدادی از ویدیوهای آموزشی که درباره‌ی چالش فردی ساخته‌ام و در آن توضیحات کافی درباره‌ی چگونگی انتخاب و اجرای یک چالش فردی و شخصی را بیان کرده‌ام که به تفکیک موضوعات می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

آیا می‌توانم چند چالش همزمان باهم انتخاب کنم؟

برخی از دوستان یکهویی می‌خواهند ره صدساله را یک‌شبه بروند و با آشنا شدن با چالش فردی، دلشان می‌خواهد چند چالش همزمان را باهم انتخاب کرده و انجام دهند. در این ویدیو  کوتاه در اینباره صحبت کرده‌ام:

در این لینک ویدیو و توضیحات را ببینید .

چگونه جایزه‌ای برای چالش فردی خودم انتخاب کنم؟

دوستان در انتخاب جایزه برای خودتان این نکات ریز را رعایت کنید و یادتان باشد، هر جایزه‌ای تعیین شد بگیرید یه وقت خسیس‌بازی در نیاوریدها 😉

این ویدیو را به صورت جداگانه در این آدرس می‌توانید ببینید. البته با توجه به اینکه من همزمان با شما در حال اجرای چالش‌های فردی متفاوتی هستم و هر چالشی که برگزار می‌کنم و موفق می‌شوم از جایزه خودم فیلم‌برداری می‌کنم تا دوستان علاقمند بهتر با شیوه‌ی کار آشنا شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنم در ویدیو خرید جایزه برای چالش فردی مطالعه روزانه را نگاه کنید. نمونه خوبی شده است. .

آیا می‌توانم یک چالش فردی / شخصی را چند ماه تکرار کنم؟

تا کجا می توان تغییرات را ادامه داد، نمی دانم شما هم اهل «چالش» هستید یا نه؟ گاهی ما یک چالشی را انتخاب می کنیم و در یک زمان مشخص به خوبی انجامش می دهیم. اینجاست که می پرسیم «بهتره بازم ادامه اش بدم یا نه؟» .

در این آدرس، توضیحات بیشتری را بخوانید

از دیگران بخواهم که با چالش فردی من همراه شوند؟

بسیار از ما وقتی تصمیم می‌گیریم کاری را انجام بدهیم (مثل باشگاه رفتن و ورزش-یادگیری زبان انگلیسی-رژیم لاغری-مطالعه و کتاب خواندن و…) به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم و خیلی منتظر این هستیم که یک دوست، همکار یا اعضای خانواده همراه ما شوند و‌ آنها هم مثل ما این کار را انجام بدهند. در این ویدیو کوتاه به این موضوع پرداخته‌ام: .

برای توضیحات بییشتر اینجا را کلیک کنید

نمونه‌هایی از چالش های فردی من

پیشنهاد من این است که قبل از شروع هر چالش فردی، زمان‌جویان عزیزی که با این تکنیک و شیوه آشنا نیستند کمی وقت بگذارند و اصول اولیه و چارچوب آن را مطالعه کنند تا به یک توافق جمعی در شیوه اجرای آن دست پیدا کنیم:

قبل از شروع یا انتخاب چالش فردی برای خودتان پیشنهاد می‌کنم حتما آموزش‌ها و فایل‌های صوتی را بشنوید تا به بهترین شکل بتوانید تغییرات دلخواه، سازنده و پایدار را در خودتان ایجاد کنید.

یک پیشنهاد برای عادت‌سازی و داشتن چالش فردی خوب

نگاه اصلی من در این نوشته‌ها آموزش مدیریت زمان، نظم شخصی، برنامه‌ریزی و کار عمیق با بهره‌وری بالاست. پیشنهاد من این است: تکنیک پومودورو یک چالش فردی. یعنی شما تکنیک پومودورو را خوب یاد بگیریدع کتاب آن را بخوانید و فایل‌صوتی و ویدیویی آن را ببینید و سپس به عنوان یک شیوه‌ی انجام دادن هر کاری (مثل ورزش کردن، مطالعه کردن، درس خواندن، تمیز کردن خانه، حسابداری، مدیریت جلسه، درس دادن و تدریس، گزارش‌نویسی روزانه، منشی‌گری، انجام دادن کارهای شرکت و پروژه‌ها و…) آن را به کار بگیرید. 

مرکز آموزش pomodoro_timer تکنیک پومودورو یا گوجه فرنگی

برای آشنایی بیشتر با تکنیک پومودورو پیشنهاد می‌کنم به صفحه‌ی اختصاصی آن و مرکز آموزش پومودرو مراجعه کنید. شاید جالب باشه برای شما که بدانید من همین مطلبی که در حال مطالعه آن هستید را با زمان‌بندی Pomodoro-پومودورو انجام دادم  😉

مطالب تکمیلی:

همچنین شما می‌توانید در دوره‌ی رایگان مدیریت زمان و برنامه‌ریزی من شرکت کنید. ۹۱ تمرین و تکنیک را به صورت رایگان برایتان آماده کرده‌ام؛ اگر مصمم هستید همین حالا شروع کنید:

فیلم آموزشی 91 تکنیک مدیریت زمان و برنامه ریزی - سجاد سلیمانی

شما می‌توانید فایل‌های صوتی رایگان بسیاری را در بخش رادیو مدیریت زمان بشنوید و رایگان دانلود کنید. برای دسترسی به این فایل‌ها روی لینک زیر کلیک کنید:

بخش‌های دیگر سایت را ببینید

سجاد سلیمانی ( مربی (کوچ) و مدرس مدیریت زمان )

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۸ Average: ۴.۴]

24 thoughts on “چالش فردی یا چالش شخصی چیست و چطور یک چالش موفق داشته باشم؟

  1. رقیه says:

    سلام آقای سلیمانی، چه خوبه که تجربه عالی خودتون رو بدون چشم داشتی به اشتراک گذاشتین من هم برای خودم یک چالش در نظر گرفتم و تصمیم دارم تا آخر بهمن ماه هر روز انجام بدم، ممنونم از شما از صمیم قلبم

  2. そら says:

    سلام استاد عزیز.
    خیلیییی ممنون از آموزش ها و توضیحات عالیتون🙂
    استاد میشه برا تنبیه، از یک فوبی کمک گرف؟!
    مثلا من از بودن تو صف های شلوغ فوبی دارم ولی در حد پَنیک نیس!
    می تونم برا خودم این تنبیه رو در نظر بگیرم ک برا مجازات باید برم تو یک صف نون وایی شلوغ؟! 🙆🏻‍♀️

  3. محمدمهدی says:

    سلام.استاد ببخشید من کنکوریم میخوام ۱۲ ساعت مطالعه رو به عنوان چالش انتخاب کنم.الان اگه مثلا ۵،۶ ساعت بتونم بخونم چطوری چالشو شروع کنم؟درسامونم که مختلفه دیگه که میدونید.

    • سجاد سلیمانی says:

      روش چالش فردی به شما کمک میکنه
      پیشنهاد میکنم از روش پومودورو برای اینکار استفاده کنید. توی سایت بگردید کلی فیلم آموزشی ازش گذاشتم

  4. مَهدی says:

    سلام و درود بر آقای سلیمانی عزیز
    خواستم بپرسم چرا با آی پی ایران و با گوشی نمیشه وارد سایتتون شد؟

  5. آتوسا says:

    سلام متاسفانه من تو اینستا فعالیتم محدود شده و نمیتوم نه لایک کنم نه گزارش دو هفته تعهدم به برنامه م رو برای دوستان بگم.

    ولی اینجا میتونم با خوشحالی اعلام کنم ممنون از چالش فردی که در سایت تون عنوان کردید,

    من متوجه شدم تعهد دارم ولی نظم و دقت لازم رو ندارم یعنی این چالش بهم کمک کرده منتها عجول بودنم و رفع تکلیف کاری رو انجام دادنم هنوز به قوت خودش باقیست, البته باید بگم با انجام چالش شما بهتر شدم ولی نیاز به تمرین دارم که نمیدونم دقیقا چطور فقط به فکر سریع تموم کردن کارهام نباشم و دقت و بهره وری رو تو کارهام بیارم.

    در ضمن سپاس از شما

  6. Pingback: پادکست چیست؟ | معرفی بهترین پادکست های ایرانی به زبان فارسی+دانلود رایگان

    • سجاد سلیمانی says:

      آتش زدن پول واقعاً کار بدی است؟
      .
      جریمه چالش فردی شخصی - آتش زدن پول
      .
      به نظرم حرفِ شما درسته، اما چند نکته می‌خواهم خدمت شما بگویم و اینکه چرا ما باید جریمه‌هایی برای خودمان بگذاریم که حال خوبی را به ما ندهند (منظورم پول دادن به نیازمندان است که حس خوبی به ما می‌دهد و در عمل ما احساس جریمه شدن نداریم)

      من حرف‌های خودم را در یک فایل صوتی کوتاه ضبط کرده‌ام و اینجا برایت منتشر می‌کنم، امیدوارم علاوه بر توضیح کارم با روش جایگزینی که من به جای آتش زدن پول انتخاب کردم آشنا شوی.

      * دانلود فایل صوتی کوتاه پاسخ من *

      سوال خوب و دقیقی بود.
      سپاس ازتو

  7. علیرضا says:

    سلام

    درباره این چالش فردی فقط ۴ روز فورس ماژور هست؟؟

    اگر ۵ روز بشه باید جریمه بدیم و طرح شکست می خوره؟

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام علیرضا جان

      نه محدودیت در عدد ۴ نداریم اما خب برای یک بازه‌ی زمانی یک ماهه؛ چهار تا پنج روز استراحت در نظر گرفتن می‌تواند عالی باشد
      البته یادمان باشد که ما قرار است «تمرین کردن» را یاد بگیریم و بی‌خود شکست نخوریم تا «عزت نفس» ما آسیب نبیند.

      برای همین در شروع پیشنهاد من همین ۴ تا ۵ روز است. اگر بیشتر شد حتما خودت را جریمه کن

  8. Pingback: چالش صد روز تا نوروز - سجاد سلیمانی

  9. Pingback: از دیگران بخواهم که با چالش فردی - شخصی من همراه شوند؟ - سجاد سلیمانی

  10. Pingback: آیا می توانم چندماه چالش فردی تکراری انتخاب کنم؟ - سجاد سلیمانی

  11. Pingback: چالش فردی مطالعه روزانه ** روش عالی عادت به کتاب خواندن و مطالعه هرروز**فیلم+فایل صوتی

  12. Pingback: فیلم: جایزه چالش فردی مطالعه روزانه و کتابخوانی - پاداش تغییر و رشد کردن - سجاد سلیمانی

  13. Pingback: فیلم کامل آموزش «کلمات کلیدی» در روش‌های مطالعه و کتاب خواندن - سجاد سلیمانی

  14. Pingback: دانلود رایگان چهارفایل صوتی دکتر فرهنگ هلاکویی عنوان«اگر جوان بودم»روانشناسی مدیریت زمان

  15. Pingback: آیا می‌توانم چند چالش فردی را به طور همزمان برای خودم انتخاب کنم؟ - سجاد سلیمانی

  16. Pingback: یک نمونه*آموزش انتخاب چالش فردی برای خواب بهتر-کنار گذاشتن اینترنت-گوشی موبایل کامپیوتر

  17. Pingback: معرفی یک فیلم خوب برای کسانی که وابستگی و اعتیاد به اینترنت، موبایل، کامپیوتر، شبکه‌های اجتماعی و... دارند - سجاد سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.