عکس زمان‌جو کیست

زمان جو کیست و زمان جویان چه ویژگی‌هایی دارند؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

همۀ ما به واسطه حضور در مدارس از ابتدایی تا پیش دانشگاهی لغت دانش آموز و سپس در دانشگاه لقب دانشجو  را داشته ایم، یعنی کسانی که در پی دانش هستند و علم‌آموزی می کنند. ما در مدرسه زمان که محلی برای تحقیق، پژوهش و آموزش است کلیه مخاطبین دوره های آنلاین و حضوری خود را زمان جو میدانیم و می نامیم. زمان جویان افرادی هستند که قصـد دارند به صورت کاملاً خودآگاه و اختیاری و با تلاش و تمرین بر مهمترین دارایی خود یعنی زمان تسلط بهتری بیابند و با مدیریت بهینه زمان، زندگی و آینده بهتری را بسازند.

دو تعریف قدیمی و جدید را برای کلمه‌ای مثل دانشجو می‌توانیم در نظر بگیریم: ۱. آن‌که در دانشگاه تحصیل کند؛ شاگرد مدرسۀ عالی؛ شاگرد دانشکده. [جدید] ۲. جویندۀ علم و دانش؛ جویای دانش؛ طالب علم. [قدیمی]

مدرسه زمان دوره های آنلاین و دوره های حضوری متنوعی را در دست برنامه ریزی و اجرا دارد و علاقمندان به زندگی بهتر و افزایش بهره وری در کار در این دوره ها حضور پیدا می کنند یا از محصولات آموزشی مرتبط با موضوع زمان و مدیریت زمان، افزایش بهره‌وری، نظم شخصی و رشد فردی و.. استفاده می‌کنند. به همین جهت می‌توانیم در ترکیب تعریف بالا چنین تعریف کلی را در نظر داشته باشیم:

زمان‌جو کسی است که در جستجوی «زمان» خویش است تا با درک بهتر آن و بکارگیری روش‌های ارزشمندتر کردن زمانی که در اختیار دارد، بتواند زندگی شایسته‌ی خود را رقم بزند.

و اگر بخواهیم کمی انحصاری صحبت کنیم، زمان‌جو شاگردان مدرسه زمان هستند که درباره‌ی زمان و مدیریت زمان می‌آموزند.

  ویژگی زمان جویان مدرسه زمان  

فیلم کوتاه: ویژگی‌های زمان جویان

در این فیلم کوتاه ۴ دقیقه‌ای بخشی از سخنرانی مرا در همایش ِ مدیریت زمان و کتاب و کتابخوانی استان قم  است با این سوال «چه کسی می‌تواند زمان را مدیریت کند؟» چالشی ایجاد کرده‌ام و سپس تعریف زمان جو و ویژگی‌های آنها پرداخته‌ام. پیشنهاد می‌کنم اگر وقت دارید، مشاهده کنید:

دانلود مستقیم این ویدیو  ۱۰M .  

به طور جــدی به دنبال مفهوم زمان در زندگی خویش است

زمان‌جویان به درکی عمیق از اهمیتِ زمان در زندگی خویش دست یافته‌اند. به محدودیت مهمترین منبع زندگی خود واقف هستند و می‌دانند که وقت طلاست. به همین جهت به طور جدی و عمیق زندگی می‌کنند.

یادگیری را مهم‌ترین اصل مدیریت زمان می‌دانند

اگر بخواهیم همه‌ی تکنیک‌های مدیریت زمان را در یک جمله خلاصه کنم و شما تنها با پیگیری همین جمله به بهترین شکل ممکن بتوانید از فرصت زندگی استفاده کرده و از آن لذت ببرید، باید بگویم که :

« یادگیری اساس مدیریت زمان است»

زمان‌جو کسی است که به این باور رسیده و یادگیری جزو لاینفک زندگی اوست. برای همه‌ی جایگاه‌ها و نقش‌های که در زندگی شغلی، عاطفی، خانوادگی و اجتماعی و جهانی خود دارد، آخرین دستاوردهای علمی را مرور می‌کند و خود را مجهز به «علم» می‌کند.

.

تیتر-۱پیشنهاد می‌کنم برای پرداختن به این کار، سری به کتابخانه زمان بزنید (اینجا را کلیک کنید). همچنین بهتر است بدانید که این بندی که خواندید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های قطب‌نمای زمان است، برای آشنایی با آن، اینجا را کلیک کنید.

ذهنی پرسش‌گر دارد

لازمه‌ی یادگیری دائمی در زندگی، داشتن ذهنی پرسش‌گر است. ذهنی که باور دارد همه‌ی مسائل را می‌داند (یا به تنهایی می‌تواند بفهمد) از قافله‌ی یادگیری و تجربه‌های علمی بشریت، عقب می‌ماند. در فضای ذهنی بسته زیست می‌کند و فاصله‌ی معناداری با رشدکردن و به‌روز بودن دارد.

زمان‌جو کسی است که می‌تواند درباره‌ی همه‌ی مسائل هستی و پیرامون خویش سوال کند و به دنبال پاسخ‌هایی جدید و متفاوت باشد. برای مثال معنای «ارزش»، «دقت» و «رقابت» را نه از تعاریف  مقیاس‌های محیط اطراف که از مقایسه و مشاهده با نمونه‌های ملی و جهانی درک کرده است. به همین ترتیب، معنای زمان و مدیریت زمان را با آموخته‌های به روز متوجه می‌شود یا تلاش می‌کند که متوجه شود.

. تیتر-۱برای یادگیری بهتر می‌توانید همه‌ی مطالب منتشر شده درباره‌ی رقابت را در این آدرس بخوانید.

به آنچه می‌آموزد؛ می‌اندیشد

با اندیشیدن به آموخته‌ها تلاش دارد «علم» را در زندگی خود جاری سازد. چه تکنیک‌های مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری، چه کسب‌وکاری که با رقابت رشد می‌کند. در همه‌ی ابعاد زندگی تلاش می‌کند با «تفکر» و «تمرین» آنچه آموخته را از مرحله اطلاعات به دانش و عمل برساند.

در لحظه‌ی اکنون زندگی می‌کند

زندگی در لحظه اکنون

زمان‌جو کسی است میان گذشته، حال و آینده، به صورت کاملا اختیاری انتخاب می‌کند که در لحظه حال زندگی کند. زمان‌جو از گذشته و از آن تجربه‌ی زیسته‌ی قدیمی خود، می‌آموزد و با همه‌ی وجود در لحظه‌ی حال و رو به آینده زندگی می‌کند. او باور دارد که اراده آزادی دارد و با اختیار کامل لحظه حال زندگی می‌کند، یک زندگی رو به آینده گام برمیدارد.

. تیتر-۱برای مطالعه‌ی همه‌ی نوشته‌های مرتبط با لحظه اکنون | لحظه حال، کلیک کنید.

زمان، دغدغه‌ی بسیار مهم اوست

می داند که وقت طلاست و زمان از مهمترین پارامترهای زندگی اوست. متوجه تفاوت بین چند دقیقه است. زمان را در زندگی خویش ارجمند می‌شمارد و زمانِ دیگران را نیز محترم. در باور او «موجود زنده» عمر محدودی دارد و می‌بایست از این «فرصت محدود» نهایت استفاده و لذت را برد، حتی اگر محدودیت‌های شدید و بسیاری دارد.

زمان‌جو به دقیقه‌ها حساس است. قدر ثانیه‌ها را می‌داند. زمان خودش و دیگری را بسیار ارزشمند و محترم می‌شمارد و در قول و قرارهایش، فرق بین ساعت «سه» و «سه و پنج دقیقه» را به خوبی می‌داند.

 

FACT فکت، زیربنای فکری و رفتاری اوست

fact فکت

مفهوم فکت FACT را می‌شناسد می‌داند که واقعیت، حقیقت و حتی «واقعیت مسلّم» به خوبی نمی‌تواند مدل ذهنی که در کلمه‌ی FACT وجود دارد را نمایندگی کند. بر همین اساس درباره‌ی آن به خوبی خوانده، با آن آشناست و بر اساس آن، می‌بیند، صحبت می‌کند و انتخاب می‌کند.

.

تیتر-۱چند خطی درباره‌ی FACT نوشته‌ام اینجا را کلیک کنید تا بیشتر بخوانید

جهانی مقایسه می‌کند

زمان‌جو باور دارد که عضوی از جامعه جهانی است و در همه‌ی تصمیم‌ها و افکارش، جهانی می‌اندیشد. به زمان مشترکِ جهانی باور دارد و در این میدانِ زمانی، تلاش می‌کند در کنار سایر اعضا موفقیت و رضایت را تجربه کند.

. تیتر-۱مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی رقابت کلیک کنید.

ارزش مادی زمان خودش را می‌داند

زمان به اقتصاد گــره خورده است. ارزش اقتصادی زمان هر فردی متفاوت با دیگری است. زمان‌جو کسی است که علاوه بر رضایت و احساس موفقیت، واحد اقتصادی زمان خودش یعنی «ارزش مادی هر ساعت‌اش» را می‌داند. یعنی به خوبی می‌داند که یک ساعت وقتِ او چقدر پول و ثروت می‌آفریند. به همین دلیل به سادگی زمان خودش را پای هرکسی، هرچیزی و هر حرفی نمی‌ریزد.

همیشه در حال رشد است

زمان‌جو معنای رشد و تغییر را می‌داند. اگر دوستی او را یک‌سال نبیند، در ملاقاتی جدید تغییراتِ زمان‌جو را به خوبی حس می‌کند. زمان‌جو به طور دائمی خود را رصد می‌کند و همه‌ی رفتارها، افکار و تصمیمات خود را زیر نظر دارد. برای اشتباهات خود بازه‌ی مشخصی از تکرار قرار می‌دهد و اشتباهات خود را همیشه تکرار نمی‌کند. به تغییرات ریز و کوچک ایمان دارد و با همان‌ها، به طور شگفت‌انگیزی رشد می‌کند. بازبینی و بازنگری جزو مقدسات زندگی یک زمان‌جو است.

سخت تلاش می‌کند

زندگی جدّیتی بی‌پایان است. زمان‌جو جدی بودن زندگی را باور دارد. برای زندگی و همه‌ی خواسته‌هایش، سخت تلاش می‌کند. از تلاش کردن لذت می‌برد. ساختن و آفریدن را دوست دارد. «بهبود دائمی» در منظومه‌ی فکری و رفتاری او یک اصل است. سخت‌ترین کارها را در یک بازه‌ی زمانی طولانی، با پیگیری دائمی انجام می‌دهد. تلاش را مقدس و محترم می‌شمارد.

برای همه‌ی ساعت‌هایش برنامه دارد

تقسیم‌بندی بیست و چهار ساعته روزانه برایش یک مثل یک پازل است، برای تکِ تکِ این تکه‌ پازل‌ها (ساعت‌ها) برنامه دارد و همیشه پاسخی مشخص و دقیق به این سوال دارد: فلان ساعت چکاری انجام می‌دهی؟

البته به طور قطع اینطور نیست که آدمی را یک ماشین بدانیم که برنامه‌ریزی قبلی منظمی دارد و سرساعت کارهایش را انجام می‌دهد. معنای جمله بالا بیشتر بر متمرکز بودن زمان‌جو تاکید دارد که نسبت به زمان و گذر آن هشیار است و در هپروت سپری نمی‌کند و آگاهانه زندگی می‌کند. 

 

تیتر-۱مطالعه بیشتر: مجموعه‌ی نوشته‌ها درباره‌ی تمرکز و توجه  |   فایل‌های صوتی زندگی در لحظه اکنون

اولویت‌هایش مشخص است

زمان‌جوی واقعی اولویت شماره یک زندگی‌اش کاملاً مشخص است. می‌تواند یک ساعت به طور پیوسته درباره‌اش صحبت کند. این اولویت به راحتی تغییر نمی‌کند. تصمیمات و اتفاقات روزگار به سختی آن رابه چالش می‌کشند. در همه‌ی جایگاه‌های اجتماعی که وجود دارد، ذهنش اولویت‌بندی دارد.

در مواجهه با تصمیمات دشوار می‌تواند بر اساس اولویت‌هایی که دارد، به راحتی تصمیم بگیرد. به همین قدرت نه گفتن بالایی دارد. دیگران ذهنی شفاف درباره‌ی او و اولویت‌هایش دارند.

نبایدها بسیار شفاف‌اند

لیست کارهایی که نباید انجام بدهد، به طور دقیقی واضح و شفاف است. با هر بادی به هرجهتی نمی‌رود. قدرت نه گفتن دارد. دیگران حدود تصمیم‌گیری‌های یک زمان‌جوی زمان را می‌دانند و به همین دلیل هرپیشنهاد و حرفی را به او ارائه نمی‌کنند.

رشد تدریجی شیوه‌ی زندگی اوست 

همانطوری که گفته شد، تکرار می‌کنم که رشد تدریجی اساس فکر و عمل زمان‌جو است. به یکباره زیرورو نمی‌شود. نتیجه‌ی تلاش‌های خودش را در بازه‌ی زمانی پیگیری می‌کند و به دست می‌آورد. دایره‌ی دوستان، عمق دوستی‌ها، سطح درآمد مالی، مهارت شغلی و فردی، رشد و تغییر طبقه‌ی اجتماعی و… از جمله‌ی مسائلی است که یک زمان‌جو به طور تدریجی و آهسته و پیوسته در آنها صعود می‌کند.

نگاه و بینش خود را به بازه‌ی زمانی بلندمدت ارتقا داده است

از زاویه‌ی «طول مدت فکری-رفتاری افراد» می‌توانیم دو نوع شیوه‌ی فکرکردن و رفتارکردن را بشماریم: الف) کوتاه مدت  ب) بلند مدت. زمان‌جو فردی است که نگاه بینشی و رفتاری و نظام تصمیم‌گیری خود را از بازه‌ی زمانی کوتاه مدت به بلندمدت ارتقا داده است و در تصمیم‌هایش به خوبی اینگونه عمل می‌کند.

مدت پاسخگویی به رفتار و افکار افراد به خود را حداقل به پنج سال آینده موکول می‌کند. تلاش می‌کند ربطی معقول و بلند مدت میانِ تلاش‌ها و دستاوردهایش وجود داشته باشد. برای مسائل و مواردی که تاثیری در بلندمدت او ندارد، وقت بسیاری را تلف نمی‌کند. بازه‌ی فکری بلند مدت، آرامش‌آفرین است و کسی که به این بینش فکری مسلح شده است یک «آرامش دائمی درونی» را تجربه می‌کند.

دایره‌ی اجتماعی‌اش «زمان دوست» هستند

انسان موجودی جمعی است و اجتماعی زندگی می‌کند. از اجتماع خود تاثیر گرفته و بر آن تاثیر می‌گذارد. زمان‌جو قدر انسان‌ها و دوستانش را می‌داند. دایره‌ی دوستی‌های خود را توسعه می‌دهد و هر سال بر عمق و تعداد دوستی‌های خود می‌افزاید. یکی از مهمترین ویژگی‌های زمان‌جو این است که در جامعه و محیط زندگی‌اش، دوستان و روابطی دارد (و پیدا می‌کند) که در بین آنها زمان ارزش بسیار بالایی دارد. همه برای زمان همدیگر ارزش قائل هستند.

بنابراین هر قراری برای زمان‌جو یک قرارداد است و تلاش می‌کند که همواره و همیشه سرساعت و برنامه اعلام شده در قرارها، جلسات و مهمانی‌ها حضور پیدا کند و تاخیرکردن و دیررسیدن را یک رفتارغیرحرفه‌ای می‌داند.

.

تیتر-۱مطالب مرتبط: تکنیک ساعت دیدار

اگر این حداقل‌ها را باور دارید، شما زمان‌جو هستید

مواردی را که بالا نوشتم ویژگی‌های حداقلی فردی است که قصد دارد یک زمان‌جو باشد. زمان ارزشمندترین دارایی هر فرد زنده‌ای در زندگی است، دارایی مشترک میان همه‌ی موجودات زنده که زمان و گذر زمان را احساس می‌کنند.

در مدرسه زمان تلاش می‌کنم برای علاقمندانی که دوست دارند مدیریت زمان بهتری را تجربه کنند، رویکرد نوینی از مدیریت زمان را ارائه کنم و تغییر نگرش و بینش (که کاری بسیار دشوار و درازمدت است)‌ را پیگیری می‌کنم. در این مدرسه آموزشی، تلاش می‌کنیم زمان‌جو مسلح به تکنیک‌های مدیریت زمان متناسب با زندگی فردی و شخصی‌اش شود و رشدتدریجی و دائمی را تجربه کند.

.

تا آخر عمرتان زمان جو هستید/باشید

بر خلاف دوره دانش آموزی و دانشجویی که با پایان یافتن دوره تحصیل دیگر چنین نام هایی را درباره خود بکار نمی‌برند، اما ما در «مدرسه زمان» به دلایلی هم چون :

  • نوع بینشی که داریم و معتقدیم هرکسی که مدیریت بهتر زمان خود را (در هر سن  و سالی) که آغاز می کند تا آخر عمر می‌خواهد و می‌تواند زندگی خود را به طور دائمی بهبود بخشد،
  • و همچنین به دلیل دنیای نوین دیجیتال و ارتباطات آنلاین و دائمی که با زمان‌جویان عزیز وجود دارد،

تلاش می‌کنم این ارتباط به یک دوستی دوطرفه‌ی دیجیتال و بلندمدت تبدیل شود. علاوه بر اینکه آموخته‌های خود را قرار است در زندگی شخصی و کاری خود بکار بگیریم، وب‌سایت شخصی من و در آینده‌ی نزدیک وب‌سایت مدرسه زمان محلی برای آموختن بیشتر، بهتر، به‌روز و دقیق‌تر درباره‌ی مهارت مدیریت زمان خواهد بود.

.

به جمع زمان‌جویان بپیوندید

شما هم می‌توانید به جمع ما بپیوندید. کافی است به مدیریت زمان زندگی‌تان علاقمند باشید. اینجا حرف‌ها و ایده‌هایی وجود دارد تا شما مدیریت زمان خود را بهتر از قبل در دست بگیرید.

برای عضویت در مدرسه‌ی زمان می‌توانید ایمیل خود را در زیر وارد کنید:

[mailerlite_form form_id=2] .

صفحه‌ی اصلی آموزش مدیریت زمان

برای آموزش مدیریت زمان پیشنهاد می‌کنم به صفحه‌ی اصلی آن بروید. روی لینکِ زیر کلیک کنید و آرشیو بزرگی از آموزش‌های مدیریت زمان را مشاهده کنید:

صفحه‌ی اصلی آموزش مدیریت زمان

من سجاد سلیمانی هستم، مدرس و مربی مدیریت زمان و موسس مدرسه زمان. امیدوارم بتوانم با ارائه‌ی آموزش‌های به روز، خلاقانه و کاملا بومی به شما زمان‌جویان عزیز رسالتِ زندگی خویش را تحقق ببخشم.    

آدرس کوتاه این نوشته:

http://zaman.link/zj

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۳ Average: ۴]

20 thoughts on “زمان جو کیست و زمان جویان چه ویژگی‌هایی دارند؟

  1. مهدی says:

    کاملا با فرمایش شما موافقم و این نکته را می خواستم اضافه کنم که امروزه ثابت شده که تعدادی از افراد جامعه هستند که متاسفانه قادر به درک درست زمان نیستند و همواره در ابهام زمان زندگی می کنند و ابزارهایی وجود دارد که می تواند به این افراد کمک کند. اگر شما هم فکر می کنید که نیاز دارید از این ابزارها استفاده کنید، انجمن کم درآمدان گمنام به رایگان این ابزارها را در اختیار شما قرار می دهد. یکی از این ابزارها ثبت زمان یا تایم شیت نوشتن هست که بهترین نرم افزار آن اتایم لاگر هست.

  2. Pingback: معرفی+فایل صوتی کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار دکتر محمود سریع القلم - سجاد سلیمانی

  3. Pingback: متمم، مرجع آموزشی خوب در ایران ** ابزار آموزشی مناسب مدرسان ایرانی - سجاد سلیمانی

  4. Pingback: مشاوره و آموزش موثر و دوستانه‌ی مدیریت زمان ** رنگ‌ها و دنیای ما - سجاد سلیمانی

  5. Pingback: کیک خاص تولد و یک هدیه ویژه - سجاد سلیمانی

  6. Pingback: بیتی از حافظ برای زندگی در لحظه اکنون: در عیش نقد کوش - سجاد سلیمانی

  7. Pingback: مدیریت زمان درست از لحظه ای آغاز میشود که.... ( + پیام تبریک روز تولد در کنار دوستان متممی) - سجاد سلیمانی

  8. Pingback: ویدیو: جایزه چالش فردی برای رشد و تغییر انتخاب کن- نمونه پاداش تغییر و رشدکردن و موفقیت

  9. Pingback: چالش فردی برای مطالعه کردن - راهی فوق‌العاده برای ایجاد عادت مطالعه و کتاب خواندن در زندگی - سجاد سلیمانی

  10. Pingback: دانلود رایگان چهارفایل صوتی دکتر فرهنگ هلاکویی عنوان«اگر جوان بودم»روانشناسی مدیریت زمان

  11. Pingback: رخ زمان - پایان زمان و فرصت زندگی - سجاد سلیمانی

  12. Pingback: صحبت‌های سه نفر از زمان جویان درباره پیاده‌روی و گفتگو درباره مدیریت زمان، تمرکز، کار عمیق و زندگی در لحظه حال - سجاد سلیمانی

  13. Pingback: دورهمی دوستانه - پیاده‌روی و گفتگو درباره مدیریت زمان - رایگان - سجاد سلیمانی

  14. Pingback: برنامه فوق‌العاده Quality-time برای کنترل و نظارت بر استفاده از گوشی تلفن همراه (موبایل) - سجاد سلیمانی

  15. Pingback: نقدی بر مدیریت زمان ** مقاله: چرا مدیریت زمان زندگی ما را خراب می کند؟ - سجاد سلیمانی

  16. Pingback: قانون و تکنیک «ساعت دیدار» برای مدیریت زمان - سجاد سلیمانی

  17. Pingback: بی‌سوادی مدرنِ دیجیتال در عصر شبکه‌های اجتماعی - راهکار چیست؟ - سجاد سلیمانی

  18. Pingback: جلسات ۱۰۰ دقیقه‌ای گفتگو و مشاوره - سجاد سلیمانی

  19. Pingback: باورها و تجربه‌هایم از انتخاب یک چالش فردی - سجاد سلیمانی - چالش برای عادت‌سازی و موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.