قطب نمای زمان راهنمای مدیریت زمان

قطب نمای زمان (جهت نما) | راهنمای جامع مدیریت زمان | جامع‌ترین تکنیک مدیریت زمان

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

بعد از مدت‌ها کار کردن روی بحث زمان، به این نتیجه رسیده‌ام که آموزش‌هایی که به زمان‌جویان عزیز ارائه می‌کنم (در موارد زیادی) باید بسیار ساده و شفاف باشند تا علاوه یادگیری همزمان با آموزش، فرد بتواند در طی روزها و ماه‌ها (وحتی سالهای آینده) چکیده و خلاصه‌ای از محتوای آموزشی را حتی در حد بسیار اندکی در ذهن مرور کند.

از همین‌رو بسیار تلاش کردم تا چکیده و خلاصه‌ای از آموزش‌های مدیریت زمانی که می‌دانستم را جمع‌بندی کنم به طوری که حداکثرِ ابعاد مورد نیاز برای زمان‌جویان عزیز در راهِ مدیریت زمانِ خودشان پوشش بدهد.

.

چرا قطب‌نما ؟

چرا کلمه‌ی قطب نما را انتخاب کردم؟ معنا و مفهوم قطب نمای زمان چیست؟ این قطب‌نما می‌خواهد چه چیزهایی را به ما نمایش بدهد؟

کلمه‌ی قطب‌نما را به عنوان راهنمایی بسیار مهم و کوچک که همه‌جا می‌تواند همراهِ من باشد انتخاب کرده‌ام (این ذهنیتی است که ما آدم‌ها در مورد یک وسیله‌ی کوچک کاربردی  داریم). از سویی چون این آموزه‌ی من، قرار است در ذهنِ مخاطب همواره باقی بماند، می‌توانم بگویم علاوه بر همه‌جا، می‌تواند هر لحظه و هر زمانی آن را همراه خودش داشته باشد.

از سویی دیگر به مفهوم جهت‌یابی اشاره دارد، مفهوم بسیار مهمی که در این دنیای شلوغ و پرسرعتی که ما آدم‌ها هر روز خودمان و مسیرمان را گم می‌کنیم، اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند.

قطب نما کاری برای من نمی‌کند جز نمایش راهی که پیش‌رو دارم و جایی که هستم و شیوه‌ی رفتار و اندیشیدن مرا همواره پیشِ چشمِ خودم می‌آورد. قطب‌نما کسی یا چیزی نیست که دستِ مرا بگیرد و ببرد به سمتِ هدفی دلخواه. قطب‌نما چشم‌اندازی بزرگ را پیش‌رویم می‌گذارد، راهی من انتخاب کرده‌ام طی کنم (و از همه‌ی راه‌های دیگر دور شوم.)

قطب‌نما مسیر را نمایش می‌دهد و نه آموزش راه رفتن در مسیر را، کسی که در میانه‌ی بیابانی وسیع گرفتار جهت‌یابی شده است، وقتی شمال خود را تشخیص می‌دهد و دوباره عزمی جزم می‌کند و با قدم‌های آهسته و پیوسته راهش را ادامه می‌دهد، از قطب نما نحوه راه رفتن را نمی‌پرسد، بلکه تنها به جهت‌یابی او محتاج است و بس.

کمک می‌کند در حالت کلی، زمان و انرژی بسیار کمتری تلف کنیم، چرا که (احتمالا) از بسیاری بیراهه‌ها در امان خواهیم بود و زمان و انرژی خود را صرف پیمایش راه و انجام کاری غیرمرتبط با زندگیِ خودمان نخواهیم کرد.

از سویی دیگر مرکزدار (متمرکز) زندگی خواهیم کرد. برابر آنچه در بند قبل گفتم، از دلایل کمترشدن اتلاف زمان و انرژی در زندگی، مشخص بودن برنامه‌ی خودمان است و استراتژی بسیار مهم نه گفتن به همه‌ی چیزهای دیگر را خواهیم آموخت، و از این‌رو، مرکزدار و مشخص‌تر زندگی خواهیم کرد.

.

قطب‌نمای زمان چیست؟

با دلایلی که در بالا آوردم، می‌خواهم ارکانِ این قطب نما را تشریح کنم و بگویم که قطب‌نمای زمان چه چیزهایی را برای ما نمایش خواهد داد (یا به ما می‌گوید به چه چیزهایی بیاندیشیم).

نکته: اینجا من چند بخش از سخنرانی خودم را که در همایش مدیریت زمان و کتابخوانی استان قم برگزار شده بود را در بین متن و مرتبط با هر موضوع خواهم آورد. .

فیلم کوتاه: قطب نمای زمان چیست؟

در این بخش چند دقیقه‌ی اول ِ یکی از سخنرانی‌های مرا درباره‌ی قطب نمای زمان می‌بینید. 
دانلود این ویدیو با کیفیت ۳۶۰p  و یا با کیفیت ۴۸۰p . قطب نمای زمان چهار جهت (و موضوع) مهم را همیشه یادآوری می‌کند:
  1. آرمان
  2. اکنون
  3. یادگیری
  4. ریزکارها

که البته من بر اساس آنچه آموخته‌ام و آنچه از مدیریت زمان می‌فهمم، نوع چینش این مفاهیم در قطب نمای زمان را به این شکل پیشنهاد داده‌ام:

قطب نمای زمان: آرمان - اکنون - یادگیری - ریزکارها
قطب نمای زمان – جامع‌ترین روش برای مدیریت زمان
. در ادامه هر یک از این اجزا و ربط و بسط آنها به همدیگر را جداگانه توضیح خواهم داد.

بخش اول) آرمان — هر انسان یک آرمان

آرمان شما چیست؟ آیا آرمان و هدف والا و نهایی برای زندگی خود دارید؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر قرار باشد تنها یک آرمان و رسالت برای زندگی خود داشته باشید و همه‌ی منابع محدود خودتان مانند انرژی، زمان، توجه، اراده و… را برای رسیدن به آن خرج کنید، آن کدام است؟

آرمان، اصلی بسیار مهم در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
آرمان، اصلی بسیار مهم در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)

.

آرمان، همچون ستاره‌ی قطبی زندگی یک انسانِ هوشمند و هدفمند عمل می‌کند. ما انسان‌هایی هستیم که منابع بسیار محدودی داریم. قدرت اراده ما محدود است، پول ما محدودیت دارد، عمر ما و چرخه‌های انرژی ما محدود هستند، قدرت یادگیری و وسعتِ آموخته‌های ما محدود هستند و بسیاری از محدودیت‌های دیگر.

باید بپذیریم که ما در همه‌جا و روی همه‌کس و در هرموضوعی نمی‌توانیم موثر باشیم. باید جهت‌مند و هدف‌دار و با دقت فراوان، همه‌ی منابع محدودِ خودمان را در یک مسیر و هدف (یا بهتر بگویم: یک جهت مشخص در زندگی) بسیج کنیم تا بتوانیم به نتایج موثر و مثبتی برسیم.

و البته توجه داشته باشیم که آرمان، فراتر از برنامه و هدف و چشم‌انداز است. آرمان، طرحی عظیم است که درجه‌ی تاثیرپذیری آن بسیار بالاست. ما به ترتیب برنامه – هدف و چشم‌اندازها را در راستای تحقق یک آرمانِ بزرگ اجرا می‌کنیم. آرمانی که علاوه بر ما، روی زندگی بسیاری از آدم‌ها، تاثیر مثبت و سازنده‌ای خواهد داشت و در هستی، معناآفرین است.

یادمان باشد:

  • آرمان، امید آفرین است. هر آنکه آرمانی در زندگی خویش دارد، خوشی‌های روزگار خود را گم نمی‌کند و با سختی‌های روزگار باخت نمی‌کند و قالب تهی نمی‌کند..
  • آرمان، حقوق دیگران را نفی نمی‌کند. دیگران حق زیستنی آزاد و دلخواه دارند. آرمان ما نمی‌تواند نافی آزادی و حقوق انسانی دیگران باشد
  • آرمان، امری ساده و دست‌یافتنی آسان نیست بلکه تلاش، کوشش فراوان، سال‌ها زحمت کشدن و تداوم نیازمند است. فردی که آرمان دارد، نگاهِ بلند مدت هم دارد.

اگر توجه کرده باشید من آرمان را در طراحی بالا، به عنوان «شمالِ قطب‌نمای زمان» در نظر گرفته‌ام. یک مفهومِ نمادین که جهت‌یابی زندگی ما را ممکن و مقدور خواهد کرد.

.

فیلم کوتاه: آرمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این بخش می‌توانید قسمتی از سخنرانی مرا درباره‌ی آرمان ببینید.
دانلود این ویدیو با کیفیت ۳۶۰p  و یا با کیفیت ۴۸۰p .

هر انسان یک آرمان

در

هر یک از ما بهتر است یک آرمان و جهتی مشخص در زندگی خودمان داشته باشیم. آنهایی که داشته‌اند و همه‌ی عمر زحمت کشیده‌اند به سختی موفق شده و در موارد بسیاری هم، انبوهی از آنها شکست خورده‌اند. وای به حال کسانی که باری به هرجهت و «هرچه پیش آید خوش آید» زندگی می‌کنند…

زمان‌جوی عزیز من، تا به حال به یک آرمان بزرگ برای زندگی خودت فکر کرده‌ای؟

بخش دوم) زمان و لحظه‌ی اکنون

شما باید همه‌ی مهارت‌هایی که یاد میگیرید و تمرین‌هایی که انجام می‌دهید در راستای متمرکز شدن و حضور در لحظه‌ی اکنون باشد. ما در لحظه‌ی اکنون است که می‌توانیم به بهترین شکل ممکن معنای زیستن را درک کنیم.

لحظه‌ی اکنون (حال) در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
لحظه‌ی اکنون (حال) در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
.

یکی از جملاتی که بارها در کلاس‌ها و آموزش‌های خودم تکرار می‌کنم این است: «موجود زنده نمی‌تواند از اکنون خود خارج شود». تا کنون ممکن نبوده است که جانوری (مثل انسان) بتواند از لحظه‌ی حال خود خارج شود. اما ما به دلیل داشتن مغزی پیچیده (در واقعِ پیچیده‌ترین چیزِ هستی) می‌توانیم از لحظه‌ی حال به شکل ذهنی خارج و به اصطلاح قدیمی‌ها در خاطرات (گذشته) یا خطورات (آینده) غرق شویم.

مجموعه‌ی آموزش‌های بهم پیوسته‌ی من در راستایِ متمرکز شدن و حضور دائمی در اکنون است. به همین جهت یکی از ارکان قطب نمای زمان می‌شود لحظه‌ی اکنون که باید تلاش کنیم همواره در آن حاضر باشیم.

تیتر-۱ پیشنهاد می کنم چند تکنیک بسیار ساده برای ماندن در لحظه اکنون را در این آدرس یادبگیرید.

تیتر-۱ پیشنهاد دیگرم این است که در این آدرس فایل های صوتی مرا درباره ی یک آزمایش که میزان حضور شما در لحظه اکنون نشان می دهد بشنوید و انجام دهید.

.
.

فیلم کوتاه: لحظه اکنون در قطب‌نمای زمان

در این بخش می‌خواهم شما را به دیدن ِ بخش دیگری از سخنرانی خودم که در مورد لحظه اکنون در قطب‌نمای زمان است دعوت کنم…

دانلود این ویدیو با کیفیت ۳۶۰p  و یا با کیفیت ۴۸۰p

.

بخش سوم) یادگیری

در دنیای امروزی که ما تجربه می‌کنیم یادگیری جزو لاینفکِ زندگی آدمیزاد شده است. شاید به جرات بتوان گفت که در سال‌های نه‌چندانِ دورِ این کشور، بی‌سوادی و بی‌اطلاعی مطلق یک روالِ عمومی بود و به نظر می‌رسد که احتیاج و نیازی هم به یادگیری (به ویژه یادگیری‌های به‌روز، کارآمد و دقیق) احساس نمی‌شد.

تعداد کتاب‌ها و نظمیه‌ها اندک و سوادِ مردم در حداقل‌ترین حد خود بود. از دورانِ قاجار و به روبه‌رو شدنِ جدیِ ملک و ملّت با دنیای جدید نیاز به سواد، محتوای آموزشی به روز، مدرسه و ترجمه احساس شد و شتاب یادگیری آغاز شد. این روزها که شما این متن را مطالعه می‌کنید، ما در نقطه‌ی بسیار خوبی (به نسبتِ گذشته‌ی خودمان) قرار داریم. اما کافی نیست. کیفیت لازم و ابعادِ آن در حدّ مطلوب نیست.

معیار را در «در سطح فردی و در مورد خودِ من و شما» اگر بخواهیم بررسی کنیم، هر یک از ما باید تلاش کند به روز و کارآمد، یاد بگیرد. یادگیری باید کیفیت بالا و مرتبط و به روز باشد. ما به چنین یادگیری احتیاج داریم.

من و شما به عنوان انسانی که در در سطح زیستی و روانی، و سطح اجتماعی و فرهنگی (معنایی) خودمان هر روز دچار تنش‌های فراوانی هستیم.

هر سطحی تنش‌های خاص خودش را دارد. در سطح زیستی نیاز به غذا و بهداشتِ بدن، در سطح روانی تنش‌های غم و شادی و لذت بردن، در سطح اجتماعی نیاز به همدم، همکار و همکاری و تعامل و در سطح فرهنگی برای خلق یا هضمِ تولیدات فرهنگی و داشتنِ معنا؛ ما همواره دچارِ تنش می‌شویم و هستیم. با این تنش‌ها چه باید کرد؟

بیشتر از دو راه پیش روی خود نداریم:

الف) پرهیز و فرار از تنش‌ها و

ب) سازگاری و غلبه بر تنش‌ها.

راه‌حل اول ما را به سوی نابودی و ساده‌سازی سیستماتیک می‌برد و دومی ما را انسانی پیچیده‌تر و تکامل‌یافته‌تر می‌کند، همان راهی که همه‌ی سیستم‌های تکاملی برای بقا، رشد و پچیده‌تر شدن در پیش گرفتند.

.
یادگیری در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
یادگیری در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
.

برای چنین رویکردی و چنین راهی ما باید اهل یادگیری مادام العمر باشیم. یعنی در طول زندگی خود همواره یادبگیریم. فرقی نمی‌کند کجا هستیم و چه کاری انجام می‌دهیم و درچه بازه‌ی سنی قرار داریم، ما باید با توجه به تنش‌ها و مسئله‌هایی که داریم و سوالاتی که در ذهنِ ما نقش می‌بندند، برویم سراغ منابعِ دانش و از آنها سیراب شویم.

برای فائق آمدن بر تنش‌ها و مشکلاتِ خودمان، باید هر روز مرتبط با مسئله و مشکلی که داریم، جستجو کنیم و منابعِ اطلاعاتی را بخوانیم و ببنیم و بیاموزیم و آن تنش را رفع کنیم. این یک «باید» برای انسانی است که در دنیای امروز زندگی می‌کند

کتاب به عنوان اصلی‌ترین منبع آموزشیِ ما و بهترین معیار یادگیری می‌تواند عمل کند (دوره‌های آموزشی و کلاس‌ها و فیلم‌های آموزشی و… نیز بسیار موثر هستند، اما معیار سنجش دانش را کتاب می‌دانیم.)

تیتر-۱ پیشنهاد می‌کنم فیلم آموزشی «فیلم کامل کارگاه مدیریت دانایی و دانش» به مدت سه ساعت را به رایگان مشاهده و دانلود کنید.

بر همین اساس یکی دیگر از ارکان و جهت‌های اصلی قطب‌نمای زمان را یادگیری می‌دانم و به شما این اطمینان را می‌دهم که با تنظیمِ هر چهارجهت قطب‌نمای زمان می‌توانید موفقیت بسیار چشم‌گیری در مدیریت زمان خود بدست بیاورید.

..

.

فیلم کوتاه: یادگیری چیست؟ چگونه؟

در این بخش می‌خواهم شما را به دیدن ِ بخش دیگری از سخنرانی خودم که در مورد یادگیری در قطب‌نمای زمان است دعوت کنم. این بخش به صورت کوتاه و بسیار خلاصه مطرح شده است.

دانلود این ویدیو با کیفیت ۳۶۰p  و یا با کیفیت ۴۸۰p

. .

بخش چهارم) ریزکارها (میکرو اکشن-MicroAction)

ریزکارها معادل MicroAction (میکرواکشن) در زبان انگلیسی و دروس آموزشی مهارت‌های رشد فردی است.

منظور ما از ریزکارها، یعنی کارهای بسیار بسیار کوچکی که انجام می‌دهیم. فکر کردن، ایده‌پردازی و رویابافی و برنامه‌ریزی را من ریزکار نمی‌دانم. هر کاری که به شکل فیزیکی انجام شده باشد، یک ریزکار است. 

  • برای نمونه کسی که می‌خواهد مطالعه را آغاز کند، تصمیم می‌گیرد هر روز یک گام کوچک بردارد و روزی یک صفحه کتاب بخواند
  • کسی که خجالتی است و دیگران به راحتی حق او را می‌خورند، می‌تواند موقع پیاده‌شدن از تاکسی، باقیمانده‌ی پول خود را (حتی از ۱۰۰ تومان) باشد درخواست کند و بگیرد، حتی اگر می‌داند پول خوردی نیست که به او بدهند، درخواست کردنش را هر روز تمرین کند.
  • کسی که می‌خواهد ورزش کردن به سبک زندگی او تبدیل شود، می‌تواند هر روز ۱۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهد.
  • کسی که می‌خواهد نوشتن را تمرین کند، می‌تواند هر روز ۳ خط متن بنویسید.
  • کسی که می‌خواهد زبان انگلیسی یاد بگیرد، هر روز ۳ کلمه انگلیسی را یاد بگیرد
  • و ده‌ها نمونه دیگر….
.
ریزکارها (میکرو اکشن ها) در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
ریزکارها (میکرو اکشن ها) در قطب‌نمای زمان (مدیریت زمان)
.

اینگونه ریزکارها، باعث می‌شود ذهنِ ما مقاومت بسیار اندکی نسبت به موضوع داشته باشد. مثلا وقتی به خودمان می‌گوئیم «بروم ورزش کنم» مغز دیگر تصور نمی‌کند که باید دو ساعت بدن را خسته کند، بلکه تصویر اولیه در ذهن، ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، یا شنا رفتن روی دیوار به جای زمین و…. است. مقاومت ذهن کنترل می‌شود و در هر صورت ما با درصدِ بسیار بالایی می‌توانیم همین ریزکارها را پیش ببریم.

این ریزکارها در آغاز بسیار اندک و کوچک هستند، اما همانطوری که دارن هاردی در کتابِ اثر مرکب به ما می‌آموزد، زمان قدرت بسیار بالایی دارد و ما با تکرار این کارها در یک بازه‌ی زمانی طولانی، به انباشت و روی هم جمع شدن آن کارها می‌رسیم و دستاورد چشم‌گیری در آینده پیش روی ماست.

یادمان باشد که با این کار ما خودمان را به یکسری عادت‌های مثبت مبتلا می‌کنیم. خودمان می‌خواهیم که اینگونه عادت کنیم و دیوانه‌وار تمرین و تکرار کنیم. کارهایی که در یک چشم‌انداز دور بهم گره خورده‌اند و می‌توانند موجباتِ جهشِ ما را فراهم کنند. تداوم در این امر، اثراتِ فوق‌العاده‌ای دارد.

تیتر-۱ می‌توانید چند ابزار و تکنیک بسیار ساده که برای مدیریت زمان در وقت‌های کوتاه و محدود معرفی کرده‌ام را در این آدرس ببنیید. این‌ها را جزو پیشنهاداتِ من برای استفاده از زمان‌های کوتاه خودتان در نظر بگیرید. هر کدام از این‌ها که در یک بازه‌ی زمان طولانی (مثلا یک‌ساله اما روزی چند دقیقه تکرار شوند، زندگی‌تان را متحول می‌کنند.

تیتر-۱بچه‌ها اگر نمی‌دانید از کجا شروع کرده و خودتان را متعهد به اجرا کنید، من یک پیشنهاد عالی دارم. فایل‌های صوتی و ویدویی رایگان من به شما روشی به نام «چالش فردی» را یاد می‌دهند و «کوچک اما پایدار و طولانی مدت بودن» را می‌توانید بیاموزید و تمرین کنید.

.

فیلم کوتاه: ریزکارها (میکرواکشن – MicroAction )

در این بخش هم چند دقیقه‌ای به صورت کوتاه و مختصر خواسته‌ام یکی از ارکان و بخش‌های مهم قطب نمای زمان را معرفی کنم.

دانلود رایگان و مستقیم این ویدیو با کیفیت ۳۶۰p  و یا با کیفیت ۴۸۰p

.

طراحی قطب نمای – شکل‌های مختلف

در ادامه می‌توانید چند طرح گوناگون از این قطب‌نما / جهت نمای زمان را مشاهده کنید و هر کدام را که دلتان خواست، به رایگان دانلود کرده و چاپ کنید.

من به شکل جدی پیشنهاد می‌کنم این قطب نما را روی دیوار اتاقِ خانه یا محلِ کارتان نصب کنید و برای حداقل یک‌سال جلوی چشمان خود داشته باشید.

هرکدام از این طرح‌ها به شکل و رنگی متفاوت هستند، هر کدام از این‌ها را که دوست دارید، انتخاب کنید:

۱- مشاهده و دانلود طرح شماره یک (عکس) ۲- مشاهده و دانلود طرح شماره دو (عکس)        

این نوشته در حال تکمیل شدن است…

  .

آدرس کوتاه این نوشته:

http://zaman.link/gz

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۷ Average: ۴.۶]

2 thoughts on “قطب نمای زمان (جهت نما) | راهنمای جامع مدیریت زمان | جامع‌ترین تکنیک مدیریت زمان

  1. Pingback: فیلم آموزشی: اصول ساختن روابط اجتماعی و دوستانه و کاری| فایل PDF کتاب+منابع مختلف |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.