podcast پادکست 1

پادکست چیست؟ | معرفی بهترین پادکست های فارسی و ایرانی+دانلود رایگان

زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه

میخواهم پادکست (Podcast)  را تعریف کوتاهی کرده و برخی از بهترین و موفق ترین پادکست ها و فایل های صوتی ایرانی و به زبان فارسی را معرفی کنم.

اینکه پادکست چیست؟ آیا همان فایل صوتی است؟

چگونه پادکست را بشنویم؟

نرم افزارها وسایت های خوب پادکست کدام هستند؟

و همچنین برخی از بهترین پادکست‌های ایرانی و یا پادکست‌های موجود به زبان فارسی را خدمت شما معرفی خواهم کرد.

برای اینکار هم یک دلیل ساده دارم: مدیریت زمان بهتر. همانطوری که می‌دانید من مربی و مدرس مدیریت زمان هستم و همیشه به دنبال راهکاریی جدید برای مدیریت زمان و استفاده بهتر از وقت. من سالهاست که فایل‌های صوتی بزرگان و استادان خودم را گوش می‌دادم و از آنها یاد می‌گرفتم.

اما این روزها مجبورم یک مسیر طولانی را هر روز با ماشین بروم و برگردم. امروز این فیلم یک دقیقه‌ای را از خودم گرفتم و درباره‌ی این موضوع صحبت کردم و تجربه و احساس خودم را در یک دقیقه گفتم:

این ویدیو را در کانال تلگرام و اینستاگرام خودم منتشر کرده‌ام. اما جرقه‌ی بسیار خوبی شد برای آنکه این مطلب را بنویسم و خدمت شما زمان جویان گرامی ارائه کنم. خب، حالا برویم سراغ اصل مطلب.

.

پادکست چیست؟

پادکست (به انگلیسی: Podcast) اسامی دیگری هم دارد: پادپخش، تدوین صوتی. در واقع فایل‌های صوتی در یک زمینه خاص هستند که به صورت خودمانی‌تر و غیررسمی‌تر توسط یک نفر یا گروهی تولید می‌شوند. رادیوی اینترنتی هم از دیگر اسم‌هایی است که برای پادکست انتخاب می‌شود.

این روزها که شما این مطلب را می‌خوانید واژه پادکست به شدت در حال فراگیر شدن است. تقریباً هرکسی در هرجایی خودش را به پادکست‌های مورد علاقه‌ی خودش وصل می‌کند و آنها را می‌شنود و یاد می‌گیرد.

پادکست podcast
پادکست podcast
.

در ویکی‌پدیا خواندم که واژه‌نامهٔ جدید آمریکایی آکسفورد واژهٔ پادکست را برترین واژهٔ سال نامیده است. این لغتنامه تعریف لغوی این واژه را نیز بدین شکل آورده:

«برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و جهت بارگیری (دانلود) برای دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود.»

.

این کلمه در واژه نامه‌ی آکسفورد (+) نیز چنین تعرفی دارد:

A digital audio file made available on the Internet for downloading to a computer or mobile device, typically available as a series, new instalments of which can be received by subscribers automatically.

البته که من بسیار علاقمندم که این واژه یک معادل خیلی خوب فارسی برای خودش پیدا کند (مثل کلمه‌ی پادپخش) در مورد ممکن بودن این روش نیز می‌توانید این فایل‌های صوتی درباره‌ی سره‌نویسی را بشنوید.

البته آنطوری که من در منابع مختلف خواندم می‌گویند ترکیب کلمه‌ی iPod (ابزار پخش دیجیتال) و Broadcast (پخش رادیویی) باعت شده که کلمه پادکست ساخته شود (و این موضوع توسط بن همرزلی در روزنامه‌ی گاردین برای نخست‌ترین بار استفاده شده است)

.

پادکست به شکل خلاصه یعنی چی؟

پادکست در واقع همان فایل صوتی است که توسط تولیدکننده محتوا به زبانی ساده تولید می‌شود در بستر اینترنت (حالا سایت یا نرم‌افزارها  appهای مختلف) به دست مخاطبان خودش می‌رسد.

پادکست Podcast
پادکست Podcast

.

پادکست برای زندگی امروزین ما آدم‌ها ساخته شده است. هر زمانی که دلت خواست، هر مقدارش را که دوست داری بشنو . هرچندباری که می‌خواهی تکرار کن و از اول گوش بده. این انعطاف‌پذیری پادکست و فرقی است که با رادیوهای قدیمی دارد.

برنامه‌های رادیوهایی زمان محدودی دارند (مثلا ۴۰ دقیقه) و اگر بحث بین دو نفر داغ بشه و اوج بگیره، مجبور هستند که تمامش کنند و برای برنامه‌ی بعد بگذارند. اما پادکست اینطوری نیست. تولید کننده محتوا می‌تواند چندین ساعت یک برنامه (یا در اصطلاح اپیزود) را طول بدهد (مثلا ۵ ساعت). یکی از نکته‌های مهم پادکست همینه!

حالا خیلی دیگر به شما از مفهوم پادکست و تاریخچه و… دیگر نمی‌گویم، به نظرم همین دیدگاه کلی را داشته باشید برای شما کافی باشه.

برای دریافت همیشگی یک پادکست (از یک کانال و یک تولید کننده)  بهتر است که دنبال کننده آن کانال شوید. این کار را با خبرخوان (feeds) برای سایت‌ها و یا مشترک شده و جزو دنبال کننده‌های یک کانال بودن (Subscriber) می‌توانید انجام دهید. در ادامه که نرم‌افزارهای مختلف این کار را معرفی کردم، بهتر متوجه این قسمت می‌شوید.

.

چرا باید پادکست گوش کنیم؟

خب این یک نکته را هم یک اشاره‌ای بکنم و برویم سراغ خود کانال‌های پادکست‌ها و نمونه‌هایی از آنها.

رادیو - Podcast پادکست
چرا باید پادکست Podcast بنشویم؟

.

بچه‌ها ما وقت نداریم! منظورم این نیست که شما را بترسانم. می‌خواهم بگویم که ما وقت نداریم که به همه‌ی مطالب تولید شده‌ی روز دنیا دسترسی داشته باشیم. آخرین‌ها را بخوانیم. بهترین آدم‌ها را دنبال کنیم. ما باید راه‌های نو و دسترسی آسان و تکنولوژیک یادگیری را غنیمت بشماریم.

اگر ما به خوبی دقت کنیم و با وسواس کانال‌های خودمان را انتخاب کنیم؛ رادیوهای اینترنتی و پادکست ها، در شکل فایل های صوتی می‌توانند بخشی از بهترین آموزش‌ها و محتوای خوب (و در بسیاری از مواقع رایگان) دنیا را در اختیار ما قرار بدهند.

یادتان نرود، من مدیریت زمان درس می‌دهم، بهره‌وری و کارآمدی جزو آموزش‌های لاینفک من هستند، چیزی را نمی‌گویم که زمان شما و عمر شما را تلف کند. به همین دلیل خواهش می‌کنم به پادکست و شنیدن فایل‌های صوتی به عنوان یک فرصتِ بزرگ برای یادگیری و مدیریت زمان نگاه کنید.

ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که از یک‌طرف می‌گوئیم وقت نداریم و کارهای زیادی را باید انجام بدهیم و از طرفی دیگر زمان خودمان را در ترافیک و شبکه‌های اجتماعی و بیکاری و بی‌حوصله بودن و… از دست می‌دهیم یا بهتر بگویم تلف می‌کنیم. 

اگر ویدیوی یک دقیقه‌ای که اول این مطلب منتشر کرده‌ام را ندیده‌اید (یا توجه کمی به آن داشتید) پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه این مطلب را ادامه بدهید برگردید و یکبار دیگر آن را ببینید.

زندگی یک امر بسیار جدی است.

.

نمی‌شود که زندگی را سرسری بگیریم و عمر را تلف کنیم و بخواهیم پیشرفت کنیم و کشورمان توسعه پیدا کند. باید زحمت بکشیم. باید در یک مدار رقابتی، با دنیا مسابقه بدهیم. لازمه این کار، در گام اول باور به جدی بودن زندگی و زحمت کشیدن است.

همانطوری که بارها خدمت شما گفته‌ام (تا لحظه‌ی نوشتن این متن) من ۷ سال است که تلوزیون (و ماهواره) و رادیو و… را از زندگی خودم حذف کرده‌ام.

باور کنید یا نه، من اصلا داخل خانه‌ام تلوزیون ندارم. چرا؟ چرا که می‌خواهم فقط آن محتوایی که برای من مفید است، به چشم و گوشم برسد نه هرچیزی که دیگران جلوی من می‌گذارند را ببلعم!

پادکست شیوه‌ی بسیار جدید و مفیدی برای یادگیری، پیدا کردن سرنخ‌های مهم و آموزشی در زندگی شماست. باید بتوانید برای آن برنامه‌ی خاصی بچینید و در گوشه‌ای از زندگی خودتان آن را وارد کنید. 

در ادامه بیشتر به این می‌پردازم که کجا باید این فایل‌ها را بشنویم، چه زمان‌هایی، چه مکان‌هایی و اینکه کدام یک از این کانال‌ها و پادکست‌ها برای من می‌توانند مفید باشند.

قبل آن لیستی از پادکست‌های مطرح زبان فارسی را معرفی می‌کنم، با من همراه باشید.

.

پادکست ها و رادیوهای اینترنتی ایرانی – فارسی

در این بخش می‌خواهم لیستی از پادکسترهای ایرانی را معرفی کنم و برای هر کدام یکی از نمونه کارهایشان را بیاورم. به نظرم بتواند نگاه کلی خوبی به شما بدهد، با این مفهوم آشنا شوید و بهتر تصمیم بگیرید.

توجه داشته باشید که این نوشته در حال بروزرسانی است. با توجه به اینکه پادکست‌ها هر روز بیشتر از قبل تولید می‌شوند و یا تولیدکننده پادکستی، دیگر ادامه نمی‌دهد و عملا پادکست او به پایان راه خود می‌رسد، من این لیست را به مرور بازنویسی و ویرایش خواهم کرد.

این لیست ناقص است. اگر فکر می‌کنید پادکست خوبی را می‌شناسید ( و یا اینکه خودتان تولید کننده پادکست هستید) و در لیست زیر نیامده است، لطفاً در بخش دیدگاه‌ها بنویسید تا در اولین فرصت آن را اضافه کنم.

من تلاش می‌کنم پادکست‌ها و مراجع توسعه مهارت‌های فردی را خدمت شما معرفی کنم و نمونه‌های متنوعی از بقیه رشته‌ها و متخصص‌ها و تفریحی‌ها. این‌ها فقط نمونه‌هایی هستند و بس.

این لیست بسیار محدود و بر اساس سلیقه‌ی من است. لطفاً برای پیدا کردن پادکست دلخواه خودتان در گوگل جستجو کنید.

.

۱- رادیو مدیریت زمان

اولین معرفی را به رادیوی اینترنتی خودم اختصاص می‌دهم. (این حقِ منه، سهمِ منه، مالِ منه 😉 ). من در این رادیو تلاش می‌کنم همه‌ی فایل‌های صوتی خودم را با محوریت مدیریت زمان، برنامه‌ریزی و هدف گذاری و… منتشر کنم، چند نمونه از فایل‌های منتشر شده که می‌توانید به آنها سری بزنید:

چند فایل صوتی با عنوان چالش فردی

درگوشی – روزگفته‌های من – هرروز فایل‌هایی به آن اضافه می‌شود.

زندگی مجردی و تنهایی را بلدی؟

اگر جوان بودم – هلاکویی – چهار فایل صوتی

زندگی در لحظه اکنون

صفحه اصلی رادیوی من و دیدن همه‌ی فایل‌ها در این آدرساست و به مرور فایل‌های بسیاری را منتشر خواهم کرد.

.

۲- رادیو مذاکره

رادیو اینترنتی و پادکست‌های استاد عزیزم محمدرضا شعبانعلی که به صورت ویژه روی بحث مذاکره کار کرده‌اند. که چند نمونه همینجا قابل به صورت مستقیم قابل دانلود است:

کتاب صوتی اصول و فنون مذاکره  لینک یک | لینک دو | لینک سه

و همچنین  اهمیت مذاکره | مذاکره با خود | الگوهای رفتاری در مذاکره

برای دیدن صفحه اصلی این رادیو اینجا را کلیک کنید.

.

۳- چنل‌بی  channel-B

یک رادیو بسیار خوب که سطح استاندارد پادکست‌های ایرانی را ارتقا داد. اولین اپیزود پادکست ChannelB با اسم اولیه‌ی کانال‌ بی و با کمک ناملیک در تابستان ۲۰۱۵ منتشر شد.

از آن به بعد هر سه هفته یک بار اپیزود جدیدی منتشر شده است، کمابیش. در هر اپیزود پادکست گزارش بلند یک ماجرای واقعی را که در یک رسانه‌ی معتبر انگلیسی‌زبان منتشر شده به فارسی می‌شنوید. علی بندری صاحب صدای پادکست است.

نمونه اول: دانلود مستقیم اپیزود ۳۶ – جان مک کافی

نمونه دوم – دانلود مسقیم پادکست درباره‌ی خانم آنگلا مرکل-صدراعظم آلمان

البته علی بندری یک پادکست حرفه‌ای دیگر هم راه‌اندازی کرده به نام BPlus (بی پلاس) که این هم فوق‌العاده است. کتاب‌های خوب و متن‌های روز را به شکلی بسیار زیبا صحبت می‌کند و شما می‌توانید آن را بشنوید و یاد بگیرید. یک نمونه‌اش را اینجا می‌گذارم با عنوان «جاده‌ای به شخصیت» می‌توانید بشنوید:

.

شنیدن همه‌ی اپیزودهای چنل‌بی در این آدرس.

.

۴- رادیو لیبیدو Libido

یک رادیو برای مسائل زناشویی و ســـــــکــ؛ـ..-..؛سی، ازدواج و طلاق و حتی مهاجرت و توسط دکتر بهنام اوحدی منتشر می‌شود. این رادیو به صورت کامل درباره‌ی هر مسئله و توسط یک متخصص صحبت می‌کند. (مخصوصاً مسائلی که نمیشه همه‌جا ازش صحبت کرد)

رادیو لیبیدو

دانلود نمونه (۱) – دهه شصتی‌ها – منشا ترس‌های امروز

دانلود نمونه (۲) ۳۵ سالمه و بچه دار نشدم. چه کنم که پشیمون نشم

شنیدن نمونه دوم

.

دانلود نمونه (۳) – دهه هفتادی‌ها

دانلود نمونه (۴) –  در مورد زنان نمایشی و زنان دون ژوان

دانلود نمونه (۵) – مردان دون ژوان و فرق آنها با خانم بازها – (ادامه‌ی مباحث نمونه ۵ در این و این و این آدرس در تلگرام)

شنیدن نمونه ۵ – مردان دون ژوان و خانم باز

البته توجه داشته باشید که هر فردی می‌توانید نظرات و دیدگاه‌های متنوع و مختلفی داشته باشد و شما مجموعه‌ی دیدگاه‌های این فرد را دوست داشته باشید یا نه. اما به هر حال من خودم مسائل بسیاری را از دکتر اوحدی یاد گرفته‌ام و پیشنهاد می‌کنم او را دنبال کنید.

کانال تلگرام رادیو لیبیدو @radiolibido  | سایت دکتر در اینجا |  آشنایی با دکتر و کانال‌های دیگرش در این نوشته من

.

۵- رادیو گیک

این رو جادی تولید می‌کنه و گاه به گاه منتشر میشه و بیشتر برای فعالانِ حوزه‌ی دیجیتال هست. یه مدلی میشه گفت تخصصی. البته جادی خودش خیلی باحاله و متخصص جامعه‌شناسی هم بوده و از مطالب متنوعی محتوا تولید می‌کنه.

همه‌ی پادکست‌های جادی رو می‌توانید در این آدرس پیدا کنید و گوش بدهید. آدم باحالیه، از دستش ندید 😉

چند نمونه دانلود مستقم | یک |  دو | سه | چهار |

.

۶- پادکست دال

گپ و گفتمانی خودمانی از کار، تحصیل و مهاجرت | این پادکست رو خیلی دوست دارم. میره می‌شینه با آدم‌های مختلف صحبت می‌کنه و فایل‌های خوبی را برای مخاطب خودش به ارمغان میاره.

پیشنهادم این است که این سبک از رادیوها را جدی بگیرید. ما در صحبت با آدم‌های مختلف می‌توانیم #مدل_ذهنی آنها را بشناسیم و در خودمان توسعه بدهیم.

نمونه: مرضیه از کانادا دانلود MP3 سایت رسمی  | تلگرام | .

۷- پادکست استرینگ کست

این پادکست روی مباحث علمی کار می‌کنه مخصوصا جاهای عجیب و غریبش! 

دانلود مستقیم نمونه با عنوان – معتاد  و یا شنیدن در زیر:

برای دسترسی همه‌ی پادکست‌ها: تلگرام | ناملیک | آیتیونز

.

۸- پادکست‌های ترجمان

سایت بسیار خوبی که مقاله‌های روز دنیا را برای ما ترجمه و منتشر می‌کند. من این سایت را بسیار دوست دارم و برخی از مقاله‌هایش را در بخش مقاله‌ها و یادداشت‌ها منتشر می‌کنم.

این سایت چند وقتی است تصمیم گرفته با همکاری شنوتو برخی از مقاله‌های منتشر شده را به صورت صوتی (پادکست) تولید کرده و به علاقمندان ارائه کند.

نمونه پادکست: وقتی با فرزندت هستی، آن گوشی لعنتی‌ را بگذار کنار –  دانلود مستقیم این فایل و یا شنیدن در همینجا:

دانلود مستقیم نمونه‌ها:  یک | دو | سه | چهار | پنج 

 برای شنیدن همه‌ی فایل‌های صوتی می‌توانید به بخش پادکست وب‌سایت ترجمان در  مراجعه کنید.

.

۹- رازها و نیازها

رادیوی ماهواره‌ای که دکتر فرهنگ هلاکویی اداره می‌کند و هر روز به پرسش‌های مخاطبانش می‌پردازد.

پادکست و فایل‌های صوتی دکتر فرهنگ هلاکویی

جمله‌ای که دکتر در وب‌سایتش منتشر کرده این است: تمام هنر زندگی‌ در این است که در من چه می‌گذرد، آن زمان که جهان در گذر است.  این رادیو تقریباً هر روز منتشر می‌شود و در این آدرس می‌توانید همه‌ی آن را بشنوید. چند نمونه به صورت مستقیم در آدرس زیر قابل دانلود است:

یک  | دو  | سه  | چهار  | پنج

این رادیو در ساوندکلود | چهار فایل عالی با عنوان اگر جوان بودم..  |همه‌ی مطالب دکتر فرهنگ هلاکویی در سایت من  |  

.

۱۰- معرفی / خلاصه / کوتاه درباره‌ی چند پادکست دیگر

من هر کدام از این پادکست‌ها را که معرفی می‌کنم، شما می‌توانید با جستجو به سایت‌های مورد علاقه یا با اپلیکیشن‌های خودتان آن را پیدا کرده و دنبال کنید. این‌ها نمونه‌های دیگری با حدودِ موضوعات مرتبط با توسعه‌ی فردی هستند.

این یک فهرست کامل و دسته بندی از پادکست ها و رادیوهای اینترنتی فارسی یا ایرانی نیست. من تا لحظه نگارش متن و در ویرایش‌ها آنچه را پیدا می‌کنم و به گمانم خوب یا مفید است، خدمت شما لیست کرده‌ام.

تیتر-۱کار نکن | توسط دوست خوبم امین آرامش ( نمونه گفتگو با دوستِ گلم یاورمشیرفر  | نمونه دوم گفتگو با دوستِ خوبِ مشترکمان شهرزاد پاک‌گوهر)

تیتر-۱تداکس‌فا  | بررسی سخنرانی‌های TED ( نمونه | نمونه)

تیتر-۱پادکست آن | داستان واقعی آدم‌ها

تیتر-۱پادکست ده صبح | مدیریت، کارآفرینی، استارتاپ

تیتر-۱ رادیو دیالوگ | گفتگو با متخصص‌ها — یک نمونه را همینجا بشنوید: .

پادکست‌های عمومی

تیتر-۱رادیو فروش | دوستِ خوبم حسن کشاورز این رادیو را تولید می‌کند. اگر به مباحث فروش، بازاریابی، سرپرست فروش و… علاقمند هستید؛ پیشنهاد می‌کنم حتما این رادیو را دنبال کنید. یک نمونه برای شنیدن:

تیتر-۱رادیو جولون | برای علاقمندان به سفر

تیتر-۱رادیو مرز  | موضوعاتی که محل اختلافند

تیتر-۱پاپریکا | سینمای ایران

تیتر-۱فوتبالکست | درباره‌ی فوتبال اروپا

تیتر-۱کرنر | فوتبال ایران

تیتر-۱ ناوکست | خلاصه‌ی جهان و انسان (کتاب یووال نوح هراری)

تیتر-۱رادیو فلسفیدن | فلسفه و فرهنگِ عامه

تیتر-۱رادیو بلاکچین  | تخصصی

تیتر-۱فردوسی خوانی | روایت ساده شاهنامه فردوسی

 

برخی از سایت ها – نرم افزارها و اپلیکیشن‌های پادکست

با توجه به اقبال عمومی از پادکست و شنیدن فایل صوتی؛ بسترهای بسیار زیادی عمومی، اختصاصی و تخصصی برایش درست شده است. من اینجا چندتایی را نام می‌برم و امیدوارم که شما خودتان پیگیر مابقی باشید. اگر مورد خیلی خوبی بود و من معرفی نکرده بودم، لطفاً بنویسید تا اضافه کنم.

معرفی سایت‌ها و اپلیکیشن های پادکست
معرفی سایت‌ها و اپلیکیشن های پادکست فارسی ایرانی

یک) سایت‌های برتر در زمینه پادکست و فایل صوتی فارسی

من این سایت‌ها را دوست دارم و آنها را بستر مناسبی برای پیدا کردن و شنیدن پادکست می‌دانم. این سایت‌ها یک بستر بسیار خوب برای دیدنِ و شناختنِ بسیاری از تولیدکننده‌های پادکست است و شما می‌توانید برابر لیست‌های موجود و مورد علاقه‌ی خودتان پادکست‌های دلخواهی را پیدا و دنبال کنید.

ناملیک | شنوتو | تهران پادکست

.

دو) App اپلیکیشن های برتر و خوب در زمینه پادکست و فایل صوتی 

در این بخش تعدادی از نرم افزارهای کاربردی (Application – اپلیکیشن) برای شنیدن پادکست را خدمت شما معرفی می‌کنم. این‌ها را می‌توانید روی گوشی موبایل (اندروید و ios) نصب کنید و همه‌جا به لیست پادکست‌های مورد علاقه‌ی خودتان دسترسی داشته باشید.

کست‌باکس Castbox |  سایت | اندروید | آیفون ios

ناملیک | سوندکلود | آیتیونز

شنوتو | اندروید گوگل‌پلی | کافه بازار

تهران پادکست |  دانلود مستقیم نسخه اندروید – 

گوگل پادکست |   اندروید

پاتوق پادکست |  اندروید  –

. .

چگونه و کجا می‌توانیم پادکست بشنویم؟ 

شنیدن پادکست همه جا!

.

حالا که لیست بلندی از پادکست‌های موجود را به همراه معرفی سایت‌ها و نرم افزارها (اپلیکیشن-application) مرجع پادکست را مشاهده کردید، می‌خواهم بگویم که شما تقریباً هرکجایی که کار غیرمتمرکز دارید می‌توانید این پادکست‌ها را بشنوید.

در خانه می‌توانید با صدای بلند از بلندگوها پخش کنید و جمعی بشنوید (حتی وقتی هرکسی مشغول کارهای جزئی خودش است – البته باید توافق داشته باشید). یا هنگام وب‌گردی و کار با کامپیوتر می‌تواند گزینه خوبی باشد. من خودم همیشه داخل ماشین و در حین رانندگی به پادکست‌ها گوش می‌کنم.

یکی از بحث‌های دیگر من صف‌های انتظار هستند، ما هرکجایی که مجبور شویم در صف باشیم؛ پادکست می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. هرچند قبلاً هم یک ابزار بسیار مفید (کتاب) معرفی کرده بودم.

.

پادکست یک ابزار جادویی برای مدیریت زمان؟ 

بله! دقیقا یک ابزار بسیار فوق‌العاده برای مدیریت زمان است. ما قرار نیست همیشه دنبال راه‌های پیچیده برای مدیریت زمان خود باشیم. استفاده درست از همین وقت‌های کوچک می‌تواند آهسته و آهسته زندگی ما را دچار تغییرات شگرفی کند.

.

باید توجه داشته باشید که صبر کردن و تمرین کردن جزو الزامات اصلی این برنامه است. شما باید برای یک‌سال این کار را تمرین کنید. پادکست‌های خوب و متنوع بشنوید و  زمان‌های مرده خود را زنده کنید. به شما قول می‌دهم این روش سبک زندگی و مدل ذهنی شما را تغییر خواهد داد

اگر سخت‌تان است یا نمی‌دانید که چگونه باید برنامه‌ی منظمی برای این کار داشته باشید؛ من روش فوق‌العاده مفید و کاربردی چالش فردی را به شما معرفی می‌کنم. می‌توانید یک برنامه‌ی منظم یک‌ماهه برای خودتان بچینید و مطابق آن پیش بروید.

آشنایی با چالش فردی (شنیدن فایل صوتی رایگان+ویدیو)

. .

نمیشه همه‌جا و همیشه پادکست شنید

این را بهتر است همین اول خدمت شما بگویم و خیالتان را راحت کنم؛ انتظار بی‌خود از خودتان نداشته باشید.

من نمی‌توانم همیشه و درهر مکانی پادکست گوش کنم، خیلی وقت‌ها انرژی کمی دارم و یا حوصله‌ای نمانده و یا اعصابم خیلی داغون شده و یا حتی اصلاً دلم می‌خواهد استراحت کنم و به قول دنیل گلمن در کتاب تمرکز می‌خواهیم به مغزمان استراحت بدهیم تا فرصت کاربهتر و خلاقانه‌تری داشته باشیم.

چه اندازه و کجا و چگونه پادکست بشنویم؟

به همین دلیل تاکید دارم که اصرار بی‌خود و یک افراطِ بیش‌ازحد درباره‌ی شنیدن پادکست و فایل‌های صوتی نداشته باشید. اجازه بدهید در گوشه‌ای زندگی‌تان به آرامی حضور پیدا کند.

پادکست‌های خوب را پیدا کنید و آنگاه در یک بازه‌ی زمانی بلند مدت (مثلا حداقل برای سه سال) پادکست‌ها را بشنوید. از تاثیرات ایجاد شده شگفت‌زده خواهید شد.

یک نکته:  حتما یک اپلیکیشن فارسی و یکی بین‌المللی که بالا معرفی کردم، روی تلفن همراه خودتان نصب کنید. اینکار باعث می‌شود شما ابزار بسیار مناسبی برای دنبال کردنِ پادکست‌ها و تولید کنندگان خوب محتوا داشته باشید.

 

بعضی از استادان کانال ندارند… 

این نکته را فراموش نکنید. برخی از استادان و صاحبان فکر خودشان کانال ویژه‌ای برای پادکست ندارند. حتی می‌توان گفت که آنها وقت کافی برای تولید چنین محتوایی ندارند. راه‌های پیشنهادی من برای دستی به محتوای چنین استادانی این است که:

یک) در وب‌سایت رسمی خودشان فایل‌های صوتی و ویدیویی آنها را پیدا کنید و ببینید (با خبرخوان دنبالشان کنید)

دو) و یا اینکه در کانال شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌دهنده‌های بزرگ پادکست، 

در هر دو شیوه می‌توانید فایل‌های ایشان را دریافت (دانلود) کنید و روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خودتان ذخیره کنید و هر زمانی که ممکن بود آن‌ها را بشنوید.

. . .

آدرس کوتاه این نوشته:

http://zaman.link/pod1

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۳]

9 thoughts on “پادکست چیست؟ | معرفی بهترین پادکست های فارسی و ایرانی+دانلود رایگان

  1. محمدرضا مرجوی says:

    سلام سجاد جان خیلی مطلبت عالی بود من هم می خوام به لیست یک مورد دیگه اضافه کنم.
    رادیو رواق از فرزین رنجبر
    .
    جدای از بحث تخصصی که در زمینه روان شناسی اگزیستانسیالیست هستش. لحن و صدای جذاب و گیرای فرزین رنجبر برای هرکسی دلنشینه. بویژه اگر کسی بخواد محتوا منتشر کنه رادیو رواق میتونه یک الگوی خوب باشه.

  2. نگار says:

    کاش ۱۰ تا پادکست مثل چنل بی داشتیم. علی بندری بهترین نمونه از یه روایه. کاش بقیه دوستان هم برای راوی پادکست بودن آپشن صدا رو در نظر میگرفتن. بعضی پادکست موضوعشون خیلی خوبه ولی من به خاطر صدای راوی یا خسته کننده حرف زدنشون سمتشون نمیرم. به هرحال ممنون از معرفی تون

  3. امیر حسین says:

    سلام اقای سلیمانی

    میتونم بگم که بعد از پومودورو و چالش فردی و مصاحبه هاتون این معرفی کانال های پادکست

    خیلی عالی بود و از اونجایی که اصلا قبل از اینکه من حتی با سایت شما آشنا بشم کانال پادکست خیلی داشتم و از اونجایی که تو سایت نوشته بودید که این مطلب در حال بروز رسانی هست تصمیم گرفتم کانال هایی که خودم پیدا کردم رو هم در اختیارتون قرار بدم که بزارین تو سایت که بقیه هم استفاده کنن و بخاطر این فایل های اموزشیتون ازتون ممنونم

    برخی از کانال های تلگرامی خوبی که دنبال می‌کنم و فایل های صوتی خیلی خوبی دارند:

    استاد مصطفی ملکیان:
    https://t.me/mostafamalekian

    مولوی و عرفان:
    https://t.me/MolaviPoet

    شرح مثنوی:
    https://t.me/masnavi313

    شرح مثنوی – دکتر عبدالکریم سروش:
    https://t.me/daftar2sorosh

    کانال بسیار خوب سخنرانی ها:
    https://t.me/sokhanranihaa

    کتاب های صوتی:
    https://t.me/soutidastan

    اینها هم ممکنه برای خیلی از افراد جالب باشه و مفید

    من از شما ممنونم که دارید زحمت میکشید ؛ و سعی میکنم این کانال رو به همه معرفی کنم تا جوون های ما که هم سن وسال های خودم هستن و همیشه میبینم که دارن وقتشون رو الکی مصرف میکنن و چت میکنن و کارهای الکی و حتی بیرون رفتن های الکی بتونن وقتشون رو بهتر استفاده کنن

  4. حمید says:

    سپاس از مطلب خوب و پرمحتواتون. خیلی عالی بود. حتما بروزش کنید و پادکست های توسعه ی فردی را بیشتر معرفی کنید

    • سجاد سلیمانی says:

      حمید جان، سپاس از توجهت،

      مبنای من همینه که آرشیوی از سرنخ های خوب خدمت شما ارائه کنم.
      حتماً به روز رسانی می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.