یک فیلم بسیار خوب دیگر ساخته شده توسط کارگردان بزرگ ایتالیایی جوزپه تورناتوره Giuseppe Tornatore . فیلم افسانهی ۱۹۰۰ ( ۱۹۰۰ The legend of ) را من به خاطر کارگردان بسیار خوبش انتخاب کرده و نگاه کردم و از این بابت بسیار خرسندم.
خب در ادامه میخواهم برایتان دلایل دیدن این فیلم را بگویم و امیدوارم در آرشیو فیلمهایتان این فیلم را هم برای تماشا قرار بدهید.
یکی از سکانسهای بسیار زیبای فیلم
موضوع این فیلم دربارهی مردی است که شاهکاری در موسیقی شده است و هنر او در همهی عامل فراگیر شده. خب، زمینهی بسیار خوب و دلنشینی است. اما یکی از سکانسهای حدود ۴ دقیقهای فیلم که آقای ۱۹۰۰ با دیدن چهرهی دختری بسیار زیبا، شروع به نواختن قطعهی در حال ضبطی میکند که بعدها بسیار پرفروش میشود. این صحنه را برایتان پیدا کردهام و اینجا به نمایش میگذارم:
چرا باید فیلم افسانه ۱۹۰۰ را ببینیم؟
همانطوری که میدانید من آرشیو بزرگی از فیلمهای سینمایی خوب و مطرح ایران و جهان را به مرور خدمت زمانجویان عزیزم معرفی میکنم و شیوهی خاصی از توجه کردن به داستان فیلم و درک ِ آن را هم پیشنهاد میکنم. یعنی مثل همیشه فیلم را ببینیم و لذت ببریم اما کمی بیشتر از قبل به برخی از جنبههای فیلم توجه کنیم.
دربارهی فیلم ۱۹۰۰ اگر بخواهم نظر یک روانپزشک (دکتر اوحدی) را بیاورم، ایشان گفتهاند:
فیلم افسانه ی ۱۹۰۰ (The legend of 1900) برای نشان دادن اختلال آسپرگر و اختلال شخصیت اسکیزوئید کم مانند و شاید بی همتا است.
فیلم جز نشان دادن شخصیت و شیوه ی احساس و رفتار یک آدم آسپرگر – اسکیزوئید، ارزش فیلم درمانی دیگری ندارد.
بهنام اوحدی
اما با توجه به بحثی که ما در کار آموزشی خودمان یعنی مدیریت زمان و مدلهای ذهنی رسیدن به شخصیتی که قدردان زمان و فرصتهای زندگی خویش است، من چند پیشنهاد دیگر هم برای شما دارم:
فیلمی برای خروج از دنیای بستهی خودمان
اگر یادتان باشد و پیگیر معرفی فیلمهای من بوده باشید، وقتی فیلم ROOM را معرفی کردم، به این مفهوم استعارهای اشاره کردم که آن اتاقک، دنیای بستهی ذهنی ِ جک و مادرش بود که نهایتا با همهی سختیها و تلاشها توانستند از آن دنیای بسته، به دنیای بزرگتر و زندگی نرمالی برگردند. امری که هیچگاه در شخصیت فیلم ۱۹۰۰ دیده نشد. این فرد در همان دنیای بسته (یک کشتی) به دنیا آمد و همانجا هم به زیستن خود ادامه داد.
اینجا هم بحث «مدل ذهنی» را مطرح کردیم و با مثال این دو بیان شد که گویی این دو دنیا (کشتی در این فیلم و اتاق در آن فیلم) نماد دنیای ذهنی بسته ما هستند که برای توسعهی آن باید جان بکنیم و زحمت بکشیم تا رشد کنیم. وگرنه همانجا خواهیم ماند و تنها زمانی که از این دنیای بسته رها شدیم، متوجه میشویم توسعهی مدل ذهنی و دنیای ما چقدر ارزشمند بوده است
(یادتان باشد جک در آن فیلم در آخر فیلم دیگر هرگز دوست نداشت به آن اتاق حتی پا بگذارد).
برای آشنایی با فیلم اتاق – ROOM اینجا را کلیک کنید.
دگرگونی باورها – پارادایم شیفت:
شاید اینجا این پیشنهاد بتواند برای کسانی که به دنبال تغییرات عمیق هستند مفید باشد.
یک فایل صوتی قبلا منتشر کردهام به همین موضوع دگرگونی دنیای باورهای ما اشاره دارد. پیشنهاد میکنم این فایل صوتی کوتاه را بشنوید:
فایل صوتی : پاردایم و پارادایم شیفیت چیست؟
ناتوانی فرد بااستعداد برای تطبیق با دنیا
بیایید نگاهی بیزینس و تجاری به این آدم و استعدادش بیاندازیم. این مورد را در مورد بسیاری از افراد هنرمند و با سواد دیدهام که هنر و دانش بسیار بالا و عمیقی دارند اما هرگز توان ارائهی آن را به دنیایی خارج از محیط زندگی خودشان ندارند.
کسی که صدای بسیار خوبی دارد، دستخط، هنر رزمی، استعداد بدنی یا هوش کلامی و علمی بالایی دارد، باید بسیار کوشش کند از دنیای خودش خارج شود و استعدادش را به بیرون از مرزهای شناخته شدهی خودش ببرد. چیزی که در این فیلم، هیچگاه دیده نشد.
فیلمی دیگر دربارهی پیانیست بزرگ
اگر علاقمند هستید یک فیلم شاهکار دیگر مربوط به زندگی واقعی یک پیانیست را مشاهده کنید، پیشنهاد میکنم فیلم پیانیست – ساخته رومن پولانسکی را هم تماشا کنید.
بر خلاف ِ گریزهای افسانهی ۱۹۰۰ از زندگی واقعی، آنجا بازیگر نقش اول با همهی وجود و با همهی توان برای زنده ماندن و زندگی کردن تلاش میکند. این فیلم بر اساس یک زندگینامه واقعی ساخته شده است.
نابودی و تباهی عمر – نداشتن مدیریت زمان
افسانه ۱۹۰۰ همانطوری که مشاهده خواهید کرد، با تمام وجود و با همهی استعدادهایی که داشت، نتوانست از دنیای محدود خودش خارج شده، ارتباط معناداری با آدمهای دیگر بگیرد و سرانجام هم خود را نابود کرد. این برخلاف همهی آموزشهای ما در بحث «مدیریت زمان در زندگی» است.
درک ِ مفهوم واقعیت یا FACT
اگر هم واقعا اهل مطالعه دقیقتر و بهتر برای یادگیری هستید، میخواهم بگویم که ذهن ِ آقای افسانهی ۱۹۰۰ از واقعیت یا آنچه FACT مینامند خالی بود. او در مدارهای بستهی ذهنی خودش زندگی میکرد و عملا با همهی استعدادهایش، از درک محیط و دنیای واقعی ناتوان بود. به همین دلیل پیشنهاد میکنم نوشتهی بلند مرا با عنوان FACT فکت چیست؟ بخوانید. درک مفهوم FACT-فکت این لطف بزرگی در حق خودتان خواهد بود.
سایر فیلمهای کارگردان: جوزپه تورناتوره
کارهای جوزژه تورناتوره عالی هستند
همچنین شما میتوانید روی این لینک (جوزپه تورناتوره) کلیک کنید تا همهی فیلمهایی که من از این کارگردان سرشناس و صاحب سبک ایتالیایی منتشر کردهام را مشاهده کنید.
این لیست طی هفتههای آینده تکمیل خواهد شد.
نوشتهها و مطالب مرتبط و تکمیلی
اگر برایتان سوال شده که فیلم درمانی چیست و چگونه میتواند به ما کمک کند؟ و اینکه آیا واقعا اثری هم میتواند دیدن فیلم داشته باشد، پیشنهاد میکنم نوشتهی بلند مرا همراه نظرات یک روانپزشک مطرح بخوانید تا دلایل اینکار برایتان شفافتر شود:
فیلم درمانی چیست؟ چگونه به ما کمک میکند؟ همراه معرفی ردههای سنی فیلمها
همچنین اگر علاقمند هستید که به لیست کامل فیلمهای من و بهترین آثار سینمایی دسترسی داشته باشید پیشنهاد میکنم روی لینک زیر کلیک کنید:
آرشیو فیلم درمانی + لیست بهترین آثار سینمایی ایران و جهان
این فیلم را در «پکیج فیلم درمانی – مدیریت زمان» میآورم. اما با این هدف که نشان دهم چگونه میتوان زندگی خود را تباه کرد. (هرچند بنا بر تشخیص دکتر اوحدی نقش اول فیلم یک اختلال شخصیتی و روانی حاد دارد.) .
البته این فیلم را در پکیج فیلمهای امیدوارانه و انگیزشی و سرسختی هم میگذارم تا دوستان بدانند وقتی امید و سرسختی و درک صحیح از واقعیتهای زندگی وجود نداشته باشد، چه بلایی ممکن است سرآدمی بیایید!.
با توجه به نقدهایی که از فیلم 1900 خوندم چندین معیار در ساختار شخصیت فرد اثر گذار هستند : محیط یکی از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده شخصیت می باشد، وقتی آگاهی در کنار آن باشد، شرایط ساختن هدف و تلاش برای رسیدن به آنچه باعث ارضای مادی و روحی انسان می شود فراهم خواهد شد.
در مجموع همگی این عوامل در نهایت سرنوشت انسان را تعیین می کنند.
شخصیت 1900 رها کردن را با دلایلی که از دیدگاه خودش منطقی بود ( ترس) صرف نظر شد و منجمد شد.
سلام و درود بر شما و سپاس بابت معرفی فیلمهای عمیق.در خصوص فیلم افسانه ۱۹۰۰ به نظر من اینکه بخوایم شخصیت اصلی رو به یه اختلال شخصیتی ربط و کاهش بدیم نوعی جفا هست.یکی از دیالوگ های ماندگار فیلم توضیح و دلیلی هست که ۱۹۰۰ برای ترک نکردن کشتی به دوستش میدهد.اون میگه در دنیای بیرون از کشتی بیشمار راه و انتخاب در برابر تو قرار میگیره و تو اونقدر زمان نداری بخوای همشون رو امتحان کنی و نکته دیگه اینکه همیشه از یه چیزی بیش از اندازه برخوردار بودن به معنی خوشبختی نیست.شاید بشه گفت مثل این میمونه یه نفر هوش و درایت انیشتین رو داشته باشه ولی به هر دلیلی مجبور باشه ریاضیات کلاس اول دبستان رو درس بدی.
سلام – نظر شما هم جالبه ولی فکر کنم از متخصصان روانشناس هم نظری بپرسید خوب باشه.