the godfather فیلم پدرخوانده

فیلم پدرخوانده The Godfather معرفی و تحلیل + موسیقی فیلم و کتاب

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

برای خودم متاسفم که چنین فیلم‌های شاهکاری را تا سن سی سالگی ندیده‌ام. بتازگی فیلم سه قسمتی پدرخوانده یا The Godfather را در دو هفته دیدم و عمیقا لذت بدم و آن را به همه‌ی دوستانِ عزیز و مخاطبان گرامی معرفی و پیشنهاد می‌کنم. این فیلم همانطوری که می‌گویند جزو شاهکارهای تاریح سینمای جهان است. من به نوبه‌ی خودم عمیقا از دیدنش لذت بردم و می‌گویم: ای کاش این فیلم را زودتر می‌دیدم.

فیلم پدر خوانده the godfather شاهکار سینما

 

درباره‌ی فیلم پدرخوانده

عنوان اصلی: The Godfather

کارگردان: Francis Ford Coppola فرانسیس فورد کوپلا

بازیگران معروف: مارلون برداندو Marlon Brando – آل پاچینو Al Pacino و جیمز کان James Caan

سال ساخت: ۱۹۷۲

این شاهکار سینما علاوه بر موضوع جنایی‌اش توانسته به خوبی مفاهیمی دیگری را نیز در کنارش بیان کند: خانوادهعشققدرت و جاه‌طلبی. فرانسیس فورد کوپلا به خوبی هرچه‌تمام این‌ها را کنار هم طوری به مخاطب ارائه می‌کند که در طول زمان حدودا سه‌ساعته‌ی فیلم ما احساس خستگی و دست‌کشیدن از فیلم را نداریم. میخکوب تا پایان فیلم و در آخر هم با تعجب و غافل‌گیری فیلم به پایان می‌رسد و مخاطب می‌ماند و حجم بالایی از افکار و ایده‌هایی که دریافت کرده است.

فیلم، در اواخر دهه ۴۰ و در “نیویورک” جریان دارد و “دون کورلئونه” (با بازی بی‌نظیر مارلون براندو )  رئیس یک خانواده مافیایی است. این داستان را نمی‌خواهم لو بدهم. اما اجازه بدهید از بخش‌های دیگر فیلم برایتان چند خطب بنویسم:

از راست به چپ — جان کازال (فردو)، جیمز کان (سانی)، مارلون براندو (دون کورلئونه)، و آل پاچینو (مایکل)

در قسمت اول، مایکل پسری است که نشان می‌دهد می‌توان با «آرامش – عصبانی نشدن – کنترل خشم – فکر کردن به همه‌ی گزینه‌ها و…» بر دشمن پیروز شد. در حالی که برادر بزرگ‌ترش “سانی” به‌خاطر نداشتن همین ویژگی‌ها همه‌چیز را باخت می‌دهد. به‌خاطر همین رویه‌ی صبوری (و نه آتشین مزاج بودن) خانواده به شیوه‌ای دیگر پیش می‌رود که در انتهای فیلم و قسمت‌های دو و سه مشخص می‌گردد.

پیشنهاد می‌کنم این فایل دو دقیقه‌ای درباره‌ی عهد بستن باخود برای مسلط بودن بر خود را بشنوید. فکر می‌کنم برایتان جالب باشد. الان ببینید، وقتی فیلم هم تمام شد، دوباره این دو دقیقه را بشنوید، خیلی حرف‌ها را می‌توان از این ترکیب آموخت به ویژه مسلط بودن بر خود را

این کلیپ را همینجا دانلود کنید |  درباره‌ی این کلیپ کوتاه بیشتر بخوانید

 

تقویت نرینگی برای مردهایی که خیلی نایس هستند! فکر می‌کنم این سطح از زمخت بودن را فقط در فیلم‌ها و بازیگرانِ خاصی بتوان یافت. آل‌پاچینو و مارلون‌براندو از نمونه‌های بسیار عالی برای آقایانی هستند که می‌خواهند کمی جدی‌تر و جذاب‌تر کار و زندگی کرده و روابط عاطفی داشته باشند. (نرینگی نه فقط به معنای بزن‌بهادربازی، بلکه آن حسی که نر ِ آلفا در مخاطب، دایره‌ی ارتباطی و جنس ِ مخالفش برمی‌انگیزد. همه‌اش باهم!)

مارلون براندو در فیلم پدرخوانده در نقش «ویتو دون کورلئونه»

تقویتِ حسِ ثروت‌خواهی و ثروت‌مندی که در روانشناسی یونگ و بحثِ شخصیت‌شناسی‌اش می‌توان از «الهه‌ی زئوس» نام برد. «ویتو دون کورلئونه» از صفر به چنین دم و تشکیلاتی رسید. برای تقویت ِ این بخش ِ از وجود می‌توان از این فیلم بسیار زیاد آموخت. اما نه اینکه فقط در بخش ِ مافیایی و خلافکاری‌اش باقی ماند! نه! می‌توان از صفر هم ساخت، حتی در تنهایی و مهاجرت و غربت.

شاید برای بسیار از شما دیدن فیلم از این زاویه جالب نباشد اما اجازه بدهید به آن بپردازم. بسیاری از آدم‌ها به تقویتِ بنیه‌های فکری و مالی خودشان احتیاج دارند. تجارت (بیزینس ) زبان خاص خودش را دارد. شاید بتوان گفت چنین فیلمی (در کنار فیلمی مثل گرگ وال‌استریت) بتواند دیدگاهِ مالی بسیاری از ادم‌ها را تقویت کند. هرچند گمان می‌کنم بسیاری از افراد بعد از دیدن فیلم چند روز یا چند ماه «خودشان را کورلئونه» فرض خواهند کرد. حق هم دارید، بازی و فیلم بسیار تاثیر گذار است. اما کمی فراتر برویم و به منطقِ ثروت و ثروتمندی هم فکر کنیم.

 

ما ایرانی‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار زیاد خودزنی می‌کنیم. ایتالیایی‌ها هم مثل ما سادگی، دزدی، زیبایی، عشق، بی‌کلاس بودن و مهاجرت به کشوری بهتر و… را دارند. به گمان من کسی که دنیا دیده‌تر باشد، کمتر خودزنی می‌کند. فیلم‌ها و زندگی‌نامه‌ها این امکان را برای ما فراهم می‌کنند که بدانیم دنیا وسیع‌تر از اطلاعات و شنیده‌های حداقلی ماست. کشوری و ملتی که ثروتمند است، از بالا به پایین نگاه می‌کند و دیالوگی مثل «ایتالیایی‌های موچربی که تازه آدم شدند و ادای ما آمریکایی‌ها رو در میاورند…» رو خواهند گفت. همیشه در طول تاریخ بوده و پس از این هم خواهد بود.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل من برای منتشر کردن «زندگینامه‌های مختلف از آدم‌های بزرگ ایران و جهان» همین باشد: وسعتِ دیدی که پیدا می‌کنیم، عمیق‌تر می‌شویم و جهان را فقط از یک زاویه‌ی دید نمی‌بینیم. اگر دوست داشتید سری به آن بزنید (بخش زندگینامه‌ها و بیوگرافی‌ها)

 

تا لحظه آخر جنگیدن و تلاش کردن – این هم از جمله‌ی حرف‌هایی است که وقتی به کسی می‌گوییم یا جایی می‌خوانیم به شکل دقیق نمی‌دانیم که یعنی چه؟ چه شکلی می‌شود آدمی تا دمِ آخر بجنگد؟ این فیلم می‌تواند چنین مفهومی را به ما نشان بدهد. ما از لابلای داستان می‌توانیم سخت‌کوشی را هم به‌خوبی بیاموزیم.

از این فیلم می‌توان کلی الگوی آموزشی برای آموزش مدیریت یا رهبری نیز بیرون کشید که هرکسی می‌تواند بر اساس فهم ِ خودش از فیلم و آموزش‌های مدیریتی که دیده، آن‌ها را به مربط بدهید.

در انتهای این مطلب کتاب ِ پدرخوانده را هم معرفی کرده‌ام. اگر دوست داشتید می‌توانید به فارسی آن را بخوانید.

خانواده – چه در فهم ِ پدرخواندگی و مافیایی فیلم و چه در فهم عمومی، خانواده یکی از محورهای اصلی بحثِ فیلم است. داشتن خانواده، خیانت نکردن، حمایت کردن و…. از خانواده. حالا یک مافیایی با بریدن سر ِ اسبی می‌تواند نشان بدهد حامی است و یکی دیگر با کنار گذاشتن خلافکاری و یکی هم با وقتِ بیشتری که برای خانواده‌اش خرج می‌کند. هرچه هست، فیلم محوریتی با خانواده هم دارد.

“آیا با خانواده ات وقت میگذرونی؟ چون مردی که وقت برای خانواده اش نداشته باشه, هیچوقت نمیتونه یک مرد واقعی باشه.”
ویتو کارلئونه

با همه‌ی اتفاقاتی در طول سه قسمت طولانی رخ می‌دهد و مفهوم خانواده در آن نمایان می‌شود، هیچ کدام (تاکید می‌کنم هیچ کدام) به اندازه‌ی چند دقیقه‌ی پایانی قسمت سوم و عجزی که در چهره‌ی مایکل ِ قدرتمند دیده می‌شود، نمی‌تواند عشق به خانواده و مفهوم خانواده‌دوستی را نمایش بدهد: این عکس:

The-Godfather-Part-III مایکل کورلئونه

آرمان پدرخوانده‌ها چه بود؟ پدرخوانده‌ها مرگِ جالب توجه دارند. همه‌ی ما را به فکر مشغول می‌کنند. اما یکی از سوالات مهمی که پس از مرگ ِ هر پدرخوانده ایجاد می‌شود، این است که برای چه؟ یا مثلا این سوال آخرش که چی؟ اینجاست که یاد کلاس‌های خودم و جلسات مشاوره می‌افتم. افراد آرزوی پول خیلی زیاد می‌کنند و چگونگی محقق شدنش را از من می‌پرسند و پاسخ من این است که پول خیلی خیلی خیلی خوبه، اما به عنوان هدفِ نهایی زندگی کافی نیست.

شاید بتوان کلمه‌ی بسیار زیبا را جای پول، این «هدفِ در دسترس» گذاشت، که سرانجام معناداری هم داشته باشد: آرمان. (درباره‌ی آرمان که یکی از بخش‌های اصلی قطب‌نمای زمان است می‌توانید اینجا مطالعه کنید)

.

اما موسیقی فیلم! در ادامه برایتان موسیقی این فیلم را می‌گذارم تا اگر فیلم را دیده باشید، حداقل با همین موسیقی بتواند خاطرات‌تان را مرور کنید و اگر هم نه، از شنیدنش لذت ببرید و هنگام تماشای فیلم یادِ این حرف من بیافتید: این موسیقی برای همیشه در جانتان رسوخ می‌کند….

موسیقی معروف فیلم پدرخوانده

وقتی من این فیلم را دیدم و برای دوستان دیگر در شبکه‌های اجتماعی بخش ِ پایانی‌اش را منتشر کردم، ده‌ها بازخورد درباره‌ی موسیقی فیلم گرفتم.. من محو ِ شنیدنش شده بودم. همانطوری که دوستان دیگرم زمانی با این موسیقی عشق‌بازی کرده بودند و با شنیدنش چقدر حالشان خوب شد. فیلم خوب و کار عمیق شاید همین باشد.

 

فایل صوتی  MP3 موسیقی فیلم

اینجا می‌توانید فایل صوتی را بشنوید

دانلود رایگان فایل MP3 این موسیقی در ۲M

.

اجرای زنده موسیقی فیلم پدر خوانده توسط آندره ریو

در این قسمت هم گشتم و برایتان از اجراهای «آندره ریو» این قطعه را پیدا کردم. بشنوید و لذت ببرید:

دانلود این ویدیو به صورت مستقیم –  ۲۶M

.

مشاهده فیلم کامل پدرخوانده قسمت اول

دیدم در آپارات نسخه‌ی دوبله شده‌ی فیلم پدرخوانده وجود دارد و اینجا می‌گذارمش. امیدوارم انگیزه‌ای برای دیدنش باشد. اما اگر می‌توانید و برایتان مقدور است فیلم را به صورت دوبله نبینید، بروید سراغِ فیلم با زبان اصلی و صداها و صداگذاری‌ها را هم داشته باشید. این فقط یک پیشنهاد است.

.

کتاب پدر خوانده اثر ماریو پوزو

جالب است بدانید که این کتاب هم توسط حبیب الله شهبازی ترجمه شده است و می‌توانید آن را به فارسی بخوانید

کتاب پدر خوانده اثر ماریو پوزو – ترجمه حبیب الله شهبازی

اگر علاقمند به دیدن و آشنایی با کتاب‌های مختلفی هستید، پیشنهاد می‌کنم از کتابخانه زمان بازدید کنید. من در آنجا تعداد زیادی از کتاب‌های مهارت‌های فردی و مدیریت زمان گرفته تا داستان و رمان و روانشناسی را معرفی کرده‌ام….

 

معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما

برای خوانندگان ثابت نوشته‌های من مشخص شده است که بارها اعلام کرده‌ام می‌توان از فیلم‌ها نکته‌های زیادی را آموخت و در کیفیت زندگی و کارهایمان می‌توانند اثرگذار باشند. بر همین اساس من به مرور تلاش کرده‌ام فیلم‌های برتر تاریخ سینمای ایران و جهان را به دوستان عزیزم معرفی کنم. این شاید یکی از بهترین هدیه‌های آموزشی و تغییر نگرشی من به دوستان عزیزم باشد.

من کلیه‌ی فیلم‌ها و کلیپ‌های خودم را در بخش «تلوزیون زمان» منتشر می‌کنم. که البته بخش‌های اصلی مربوط به فیلم‌ها را می‌توانید در آدرس زیر پیدا کنید: 

 فیلم درمانی (فیلم تراپی) + معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و جهان: در این بخش ضمنِ معرفی فیلم‌ها با هدف ِ آموزش و تثبیتِ داده‌های مغز در یک موضوع بخصوص و کاهش آلام و مشکلات یک فرد مثل ناامیدی و درماندگی همچنین تلاش می‌کنم فیلم‌های خوب تاریخ سینما را بخش بدون رویکرد فیلم‌درمانی به دوستان عزیزم معرفی کنم تا از دیدن آن عمیقا لذت ببرند.

امیدوارم شما نیز با دیدن لیست این فیلم‌ها بتوانید گلچینی زیبا و معنادار برای دیدن و لذت بردن داشته باشید.

 

آدرس کوتاه این نوشته:

http://zaman.link/odfather

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۵]

One thought on “فیلم پدرخوانده The Godfather معرفی و تحلیل + موسیقی فیلم و کتاب

  1. داود روغنی says:

    سلام…خیلی لذت بردم،واقعا میگم، از جملات،حتی کلمات جناب سلیمانی نهایت استفاده رو بردم،خیلی هم چسبید.البته اومدنم اتفاقی بود،ولی با دقت مطالب ارزش مند،وکلیدی شمارو خوندم،وهم یادداشت برداشتم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.