چالش فردی نوشتن گزارش روزانه

گزارش‌نویسی روزانه انتخاب یک چالش فردی برای رشدکردن، عادت‌سازی و تربیت دوباره خود

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

آیا شما تاکنون چالش فردی برای موفقیت خودتان انتخاب کرده‌اید؟ چالش یا چالش فردی چیست؟ در این نوشته قصد دارم یکی از بهترین روش‌های عادت سازی و تمرین برای موفق شدن در زندگی و ایجاد عادت‌های خوب رفتاری را با ذکر یک نمونه از خودم به طور کامل به شما آموزش بدهم.

امیدوارم شما هم با چالش فردی اثرات شگفت‌انگیز آن را در زندگی و کارتان برای خودتان فراهم آورید. در ادامه لیستی از چالش‌هایی که شما می‌توانید برای رشد فردی خودتان انتخاب کنید، خواهم آورد.

انتخاب چالش همانطوری که در ادامه خواهم گفت باید بسیار ساده و انجام شدنی باشد که در طول یک بازه زمانی بلند مدت تکرار می‌شود، برای نمونه من چالشی که مرداد ماه برای خود تعریف کرده‌ام این است که هر روز تا پایان تیرماه یک گزارش‌نویسی ساده از روزی که سپری کرده‌ام داشته باشم. دیشب اولین روز گزارش نویسی من بود و من این متن را نوشته‌ام:

This is box title

امروز این چالش را آغاز کرده‌ام و این اولین شب چالش‌دار گزارش‌نویسانه‌ی من است. لذت انجام عهدی که با خود بسته‌ام، لذتی عمیق است، گویی تا مغز استخوانم می‌نشیند. روز خوبی داشته‌ام و شب را با نوشتن این کلمات برای خود دل‌انگیز می‌کنم. صبح وقتی به گزارش‌نویسی سعیدرمضانی فکر کردم و یاد روزهای خوب گزارش‌نویسی و وبلاگ‌نویسی‌های روزانه‌ام افتادم این فکر به ذهنم خطور کرد که چرا دیگر هر روز نمی‌نویسم و این کار را کنار گذاشته‌ام.

کاری که به سادگی مثل همین الانی که دارم انجام می‌دهم می‌توانستم میان کارها و در پایان روز و با حداقلی از کیفیت هم که شده انجام دهم. سال گذشته بعد از آن همه وبلاگ‌نویسی و برون‌ریزی‌ها رفتم سراغ نوشتن بدون انتشار یا همان قلم‌خاموش، تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای که کلی لذت و فرصت برای من آفرید و یک خودشناسی دلچسبی برایم داشت. همین الان که دست‌هایم روی این کیبورد فوق‌العاده نرم می‌غلطد و می‌نویسد، دلم آرام می‌گیرد و یک تجربه‌ی دلچسبی دارم….

اولین روزی که چالش خودم را انجام دادم - سجاد سلیمانی

 

حس بسیار خوبی داشتم موقع تایپ کردن و دو موضوع مهم دیروز را بررسی نوشتاری کرده و به قولی مکتوب فکر کردم. (پیشنهاد می‌کنم نوشته‌ی قبلی من با عنوان نوشتن همان فکر کردن است را بخوانید). پس از آنکه این چالش خودم را در صفحه اینستاگرامم اعلام کردم، دوستان بسیاری هم به این چالش ملحق شدند و در واقع دیروز دوستان بسیاری تصمیم گرفتند که به چالش ملحق شوند. اما یکسری تفاوت با چالش‌های دیگر را در پیشنهادم داشتم که در ادامه بیان می‌کنم

چالش خود را دقیق انتخاب کنید

چالش من گزارش‌نویسی روزانه است تا پایان ماه. با آنکه به فواید گزارش‌نویسی در زندگی و نظام فکری دیگران هم معتقد هستم، اما از دیگران دعوتی به این چالش نداشتم، تنها داشتن چالش فردی و انتخاب یک کار و برنامه که بتواند روی زندگی ما موثر باشد و هر روز بخواهیم آگاهانه آن را انجام بدهیم، هدفی بود که دنبال می‌کردم.

به همین دلیل از همه مخاطبین خودم نخواستم که به این چالش بپیوندند، بلکه مهمترین برنامه و اولویتی که در ذهن دارند را به عنوان یک چالش کوتاه انتخاب کنند و هر روز گامی برایش بردارند. بازخوردهای دوستان در همراهی با من و چالش‌های جالبی که انتخاب کرده بودند بسیار برایم دلچسب بود و خوشحال از اینکه در فضای دیجیتال می‌توان  به راحتی افرادی هم‌سو برای تمرین کردن ورشد کردن یافت.

چالش فردی چیست و چگونه یک چالش فردی انتخاب کنیم؟

آنچه برای من جالب و آموزنده است این بوده که هر فردی به تنهایی و به خودی خود به شرایط زندگی و درونِ خود فکر می‌کند، کارهایش را می‌بیند، نقاط قوت و ضعفش را تحلیل کرده و آنچه برایش مهم است یا اولویت دارد را به عنوان یک چالشِ فردی انتخاب می‌کند.

سپس در بازه‌ی زمانی تعیین شده این کار بر همه‌ی کارهایش اولویت پیدا کرده و تصمیم می‌گیرد آن را به سرانجام برساند و از لذتی که در پایان چالش وجود دارد بهره‌مند شود و عملا عزت نفس خودش را رشد بدهد و تغییر را احساس کند.

به نظرم چالش چند ویژگی و شاخصه مهم دارد که افراد برای داشتن و گذاشتن یک چالش فردی باید به آن توجه داشته باشند تا چالش موفقیت‌آمیزی را تجربه کنند:

یک : چالش خود را دقیق و شفاف انتخاب کنید

وقتی داشتم به انتخاب یک چالش گزارش‌نویسی برای انجام دادن آن فکر می‌کردم، باور داشتم که اگر شرایط دقیقی را برایش تعیین نکنم نمی‌توانم آن را به پایان برسانم. به همین دلیل تا توانستم از اعداد دقیق برای کاری که قرار است انجام بدهم استفاده کردم.

نوشتن گزارش روزانه، حداقل ۵۰۰ کلمه، از دهم تیرماه تا ۳۱ تیرماه، عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۴٫ این سبک و دقتی که وجود دارد باعث می‌شود ذهن من برای انجام آن واکنش منفی نداشته باشد و به خوبی برای انجام آمادگی لازم را کسب کند.

ویژگی‌های یک چالش فردی برای عادت سازی چیست؟

یک نکته: به این موضوع هم توجه داشته باشید که من خیلی از اعداد شکننده  و محدود کننده استفاده نکرده‌ام تا خود را آزرده خاطر نکنم. به همین دلیل تلاش کنید در انتخاب یک چالش فردی، کمی با لطافت با خودتان برخورد کنید 😉

دو : تا می‌توانید چالش خود را ساده انتخاب کنید

دوستان عزیز، زمان‌جویان گرامی، ما قرار است با این چالش‌ها خودمان را تربیت کنیم و تربیت زمان‌بر است. پس تا می‌توانید به خودتان در انتخاب یک چالش فردی آسان‌ گیرید. اجازه بدهید خیال تان را راحت کنم, اگر چالش خیلی سخت و طولانی و دشواری را انتخاب کنید, احتمال شکست شما زیاد است. پس تا می‌توانید چالشی ساده را انتخاب کنید.

سه : جایزه و جریمه برای خود در نظر بگیرید

ذهن از انجام کارهایی که روتین شده‌اند لذت می‌برد، در عوض وقتی کار جدیدی را به صورت تکرار به آن تحمیل می‌شود تنبل‌بازی در آورده و از زیرکار در می‌رود. به همین خاطر ما با غول‌درون خودمان باید مهربان باشیم و در عین حال سخت‌گیر.

روش خوبی که برای انجام دادن چالش‌های فردی و عادت‌سازی‌ها سراغ دارم این است که برای خودتان یک جایزه خوب در پایان موفقیت‌آمیز چالش در نظر بگیرید و اگر شرایط چالش را رعایت نکردید، با پرداخت یا انجام جریمه‌ای که در نظر گرفته شده، می‌توانید خود را تادیب و تربیت کنید. اصلا هم دلتان برای خودتان نسوزد، جریمه را سفت و سخت اجرا کنید. وقتی هم موفق شدید با دست باز برای خودتان خرج کنید.

چهار : حتما شروع و پایانی مشخص داشته باشید

چالش ابدی نداریم. یعنی نمی‌توانیم (یا در حد نزدیک به صفر می‌توانیم چالش ابدی داشته باشیم. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که چالش‌های خودتان را با بازه‌ی زمانی کوتاه انتخاب کنید. این کار چند دستاورد دارد. اول اینکه با پایان یافتن بازه‌ی زمانی و گرفتن جایزه شما حس خوب موفقیت را تجربه می‌کنید، عزت نفس‌تان تقویت می‌شود و رشد را تجربه می‌کنید (هرچند اندک)

 

فایل صوتی درباره چالش فـــردی

برای شنیدن فایل‌های صوتی و دیدن فیلم‌های آموزشی رایگان چالش فردی می‌توانید به صفحه‌ی اصلی آموزش چالش فردی بروید. .

نمونه‌هایی از چالش فردی – تغییر پایدار در زندگی

پیشنهاد من این است که قبل از شروع هر چالش فردی، زمان‌جویان عزیزی که با این تکنیک و شیوه آشنا نیستند کمی وقت بگذارند و اصول اولیه و چارچوب آن را مطالعه کنند تا به یک توافق جمعی در شیوه اجرای آن دست پیدا کنیم:

نمونه‌های اجرایی قبلی من:

نوشتن لیست کارهایم (ToDolist) و اجرای ۴۰ درصدی آنها

خاموشی و کنار گذاشتن گوشی، کامپیوتر و اینترنت

مطالعه روزانه حداقل دو ساعت

قبل از شروع یا انتخاب چالش فردی برای خودتان پیشنهاد می‌کنم حتما آموزش‌ها و فایل‌های صوتی را بشنوید تا به بهترین شکل بتوانید تغییرات دلخواه، سازنده و پایدار را در خودتان ایجاد کنید.

.

چالش‌های فردی چه کمکی به ما می‌کنند؟

دستاورد اول – کنش‌گر خواهی شد…

بین کسی که آگاهانه و از روی علاقه کار و فعالیت دلخواهش را پیش می‌گیرد و فردی که از روی عرف عمومی یا اجبار اجتماع (خانواده، سازمان و..) به کاری مشغول می‌شود، همیشه و همیشه تفاوت‌های جدی وجود داشته و این دو تحولاتی درونی و آینده‌ای متفاوت را تجربه خواهند کرد. 

انتخاب چالش شما را در دسته‌ی اول قرار می‌دهد. هنگامی که من به انتخاب خودم، بدون انتظار از دیگران، بر اساس استانداردهای درونی خودم نه جامعه‌ی اطرافم و ا دقت و جدیت تمام کار و فعالیت مورد علاقه و مورد نیاز امروز را انتخاب می‌کنم تا در یک بازه‌ی زمانی (اینجا بازه‌ی زمانی کوتاه مدت) به آن بپردازم، من یک کنش‌گر هستم که از کمترین داشته‌ها و امکانات خودم برای موثر بودن و لذت بردن از زندگی و افزایش لذت، قدرت، معنا و بقای خود بهره‌برداری می‌کنم.

 

دستاورد دوم – تغییر عادت‌ها

چالش‌های فردی روی مهمترین و ریشه‌دارترین ویژگی‌های رفتاری ما تمرکز دارند: عادت‌ها. عادت‌های ما آینده و سرنوشت ما را تعیین می‌کنند. ما با انتخاب یک چالش ساده و در یک بازه‌ی زمانی می‌خواهیم از نو تربیت شویم و برخی از عادت‌های زشت خود را کنار بگذاریم  و یکسری عادت و رفتار جدید را برای خود کسب کنیم.

این جمله شاید شعاری به نظر برسد اما شما بیشتر به آن فکر کنید، شاید نظرتان عوض شد «تغییر عادت‌های فردی، از سخت‌ترین کارهای دنیاست» و در عوض با انتخاب چالش‌های کوتاه و ساده داریم سخت‌ترین کار دنیا را انجام می‌دهیم.

دستاورد سوم – تجربه رشد هرچند بسیار اندک

احساس رشد آدمی را بسیار امیدوارم می‌کند، انگیزه می‌دهد و او را برای کارهای بزرگ آماده می‌کند. همین که ما یک چالش بسیار ساده را بتوانیم در یک بازه‌ی زمانی با موفقیت انجام بدهیم احساس رشد را تجربه می‌کنیم، به خودمان بیشتر امیدوارم می‌شویم و برای کارهای بسیار بزرگ‌تر آمادگی کسب می‌کنیم.

دستاورد چهارم – افزایش عزت نفس

همه‌ی این کارها را اگر بخواهیم زیر یک عنوان دسته‌بندی کنیم، افزایش عزت نفس عنوان بسیار خوبی است. ما با انجام موفقیت‌آمیز کارهای پیش‌پا افتاده اما ساده در واقع یک دارایی بسیار بزرگ را برای خود ایجاد می‌کنیم و آن افزایش عزت نفس است. 

.

بهبود اول – چالش را بگذار روی ترازو …

درباره‌ی چالش گزارش‌نویسی خودم یک نکته را بگم خدمت شما. من قرار گذاشتم که روزی پانصد کلمه گزارشی از زندگی خودم بنویسم تا آخر ماه و یک جایزه و جریمه هم برایش تعیین کردم. یک روز که گذشت به این نتیجه رسیدم که بهتره چالش خودم را اندازه_گیری کنم، و به صورت دقیق بدانم که هر روز چه اندازه این کار را انجام دادم.

به همین دلیل در فایل وردی که باز کردم یک جدول درست کردم و هر روز تعداد کلمه‌هایی که تایپ می‌کنم را می‌نویسم. پیشنهاد من به شما هم این است که هر چالشی که برای خودتان در نظر گرفتید را اندازه‌گیری کنید، یک جدول و برنامه داشته باشید. اندازه‌گیری دقیق چالش، تلاش‌های ما را معنادارتر می‌کند.

اندازه گیری چالش فردی برای رشد و کنش‌گر شدن

تعدادی از پیام‌های دوستانی که در چالش شرکت کردند…

.

در اجرای جریمه چالش خود جدی باشید

در اجرای جریمه چالش جدی باشید

گزارشی از پایان چالش ۲۱ روزه گزارش نویسی:

با هم ابتدای گزارش‌نویسی من را در آخرین شب چالش باهم بخوانیم:

بسیار خوشحال و خرسندم که یک چالشِ دلخواه را به پایان رساندم. در این ۲۱ شب، فقط یک شب را به طور کامل نتوانستم به گزارش‌نویسی روزانه حداقل ۵۰۰ کلمه‌ای بپردازم که جریمه‌ای هم برای آن پرداخت کردم و البته در ادامه فورس‌ماژور ۲ روز را در نظر گرفتم که اگر دو روز را در این ۲۱ روز به هر دلیلی نتوانستم چالش خودم را انجام بدهم، اشکالی ندارد و من جایزه خودم را باید از خودم بگیرم.

امشب آخرین شبی که من این چالش را انجام می‌دهم و عملا یک چالش موفقیت‌آمیز داشته‌ام. با خودم قرار گذاشته بودم که اگر موفق شوم یک استخر لاکچری خوب باید خودم را مهمان کنم. فردا سی و یکم ماه است و روزی است که چالش ندارم. فردا می‌گردم دنبال استخر خوب تا در اولین فرصت این هفته جایزه خودم را پرداخت کنم.

اما برای ماه آینده چالش جدیدی را می‌خواهم انتخاب کنم و گزارش‌نویسی را تاحد امکان و در حد کلماتی محدودتر پیش ببرم. حس بسیار خوب و خوشی دارم و این موفقیت کوتاه خودم را باید جشن بگیرم.

در ادامه دو عکسی که در کانال تلگرام و پیج اینستاگرام خودم با عنوان پایان چالش ۲۱ روزه گزارش نویسی خودم منتشر کردم را اینجا می‌آورم:

یک خبر خوش - چالش 21 روزه من برای گزارش‌نویسی با موفقیت به پایان رسید

 

و یک جایزه خوب که اول چالش برای خودم در نظر گرفته بودم

جایزه چالش من پس از موفقیت:

این هم عکسی که از جایزه خودم که داخل استخر گرفتم، نشون به نشون که من موفق شدم. اما انصافا بگم که این استخر رفتن برای من فوق‌العاده جذاب و دلچسب بود و من هدیه دادن به خودم را واقعا دوست داشتم. خیلی خیلی حس خوبی گرفتم و فکر می‌کنم به طرز شگفت‌انگیزی عزت نفس من تقویت شد که سجاد می‌تونه هرکاری که اراده کنه را آهسته آهسته انجام بده

جایزه من برای انجام موفق چالش فردی یک استخر خوب بود که به خودم هدیه دادم

برای ماه‌های آینده هم چالش‌های دیگری را انتخاب خواهم کرد. با توجه به استقبالی که از این شیوه‌ی برنامه‌ریزی و پیشبرد کارهای دلخواه گرفتم و دوستان نیز همراهی کردند، علاقمند هستم به صورت ویژه این کار را در یک‌سری آموزش‌های لازم ارائه کنم. تا آن موقع فایل‌های صوتی همین صفحه کافیست و به اندازه‌ی کافی درباره‌ی انتخاب یک چالش دلخواه می‌تواند به شما کمک کند.

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )
لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۴ Average: ۴.۳]

9 thoughts on “گزارش‌نویسی روزانه انتخاب یک چالش فردی برای رشدکردن، عادت‌سازی و تربیت دوباره خود

  1. مَهدی says:

    شکوری جان سلام
    اول از همه تشکر کنم از استاد سلیمانی عزیزم بابت دغدغه مند بودن پیشرفت بشریت خصوصا ایرانی با مطالب رایگانشون.من در درگاه های مختلف مثل آپارات سعی کردم مبلغتون باشم.جزاکم الله خیرا
    در مورد مطلب جناب شکوری،ایشون در نظر نگرفتن که فرمودید چالش ها شخصی هست.شاید چالش من هرروز ۱ ساعت شطرنج بازی کردن باشه.آیا شما میگید شطرنج نمیشه نون و آب؟شما کاری در چالش هاتون انجام بدید که بشه نون و آب.من ذهن باز برای حل مسئله میخوام
    یاعلی

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام مهدی جان – بله چالش ها کاملا شخصی هستند و هرکسی باید متناسب خودش؛ انتخاب کنه

  2. Pingback: چالش فردی یا چالش شخصی چیست و چگونه می‌توانم یک چالش موفق داشته باشم؟ -

  3. Pingback: آیا می‌توانم چند چالش فردی را به طور همزمان برای خودم انتخاب کنم؟ - سجاد سلیمانی

  4. Pingback: یک نمونه*آموزش انتخاب چالش فردی برای خواب بهتر-کنار گذاشتن اینترنت-گوشی موبایل کامپیوتر

  5. Pingback: معرفی یک فیلم خوب برای کسانی که وابستگی و اعتیاد به اینترنت، موبایل، کامپیوتر، شبکه‌های اجتماعی و... دارند - سجاد سلیمانی

  6. Pingback: نوشتن درمانی! - سجاد سلیمانی

  7. شکوری says:

    چالش نون و اب نمیشود.خودتان هم می دانید این را! میشه بگید انقدر می نویسید آخرش می خواهید به چه برسید؟
    فکر می کنید ذات نویسنده شدن پول دراوردنه؟ این تشخیص اشتباه هست در مشکل
    نویسنده شدن تهش هیچی نیست
    ناراحت نشوید ولی این روش نوشتن شما مساله ای را حل نمی کنه.
    مکتب شعبانعلی گفتن و تبعیت کردن به نظر من فقط وقت تلف کردن هست
    و فرو رفتن افراد در توهم اینکه دارند رشد می کنند و به موقعیت های عالی شغلی می رسند
    واقعیات رو ببینید
    جامعه چه کسی رو موفق می دونه یا تحویل می گیره؟
    خاص بودن و نویسنده گشنه بودن تهش هیچی نیست

    • سجاد سلیمانی says:

      ممنونم از نظر شما و زمان ارزشمندی که برای نوشتن این متن صرف کردید.

      میشه کمی از خودتان و موفقیت‌ها و شکست‌ها و جایگاه‌های مختلفی که تاکنون داشته‌اید، بنویسید یا اگر کتاب، مقاله یا وب‌سایتی دارید معرفی کنید با شما و نوع فکرتان آشنا بشوم.
      در ادامه می‌توانم پاسخی به شما بدهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.