یادهست دکتر محمود سریع القلم

#یادهست معلم توسعه، دکتر محمود سریع القلم

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همانطوری که قبلا گفته بودم #یادهست جنبشی برای قدر دانی از بزرگانی هست که در زندگی ما تاثیر داشته اند و البته هم اکنون در بین ما زندگی می کنند. وب سایت رسمی #یادهست هم برای توسعه این فرهنگ ایجاد شده است که امیدوارم در آینده آرام آرام این ایده معلم خوبم محمدرضا شعبانعلی فراگیر شود.

همانطوری که قبلا گفتم یادهست یک قانون بیشتر ندارد و آن نیست که شما هر ماه حداقل یکبار انسان تاثیرگذار در زندگی تان در قالب #یادهست قدردانی کنید و من امروز می خواهم برای معلم توسعه خودم یادهست منتشر کنم.

البته من قبلا بارها از این استاد بزرگ نوشته ام که با یک جستجوی ساده در اینجا قابل مشاهده است، اما ترجیح می دهم در قالب #یادهست به صورت ویژه هم از ایشان قدردانی کنم.

.

متن اصلی:

.

#یادهست دکتر محمود سریع القلم

.

دقیق نمی دانم با کدام یک از نوشته های این استاد عزیز با ایشان آشنا شدم، اما هر چه بود من آرام آرام طی سالهای گذشته با نوشته های آقای دکتر سریع القلم تلاش کرده ام زندگی، افکار، مجموعه اقدامات، نوع بینش و تحلیل خودم را با آنها بسنجم و در حد توانم با او تطبیق دهم.

برای منی که در زندگی شخصی ام و در تعاملات اجتماعی اطرافم، کمتر انسان های بزرگ و صاحب فکر بوده اند، باعث شده که من عموم افراد تاثیر گذار زندگی ام را از طریق فضای مجازی، وبسایتها، وبلاگها یا کتابها و مقالاتشان پیدا کنم و با آنها دورادور زندگی کنم. دکتر محمود سریع القلم هم برای من اینگونه بوده اند.

آدم هایی که زحمت کشیده اند و مـزد ِ زحمتشان را در قالب مغزی ساختار یافته با نگاهی ژرف و انتخاب هایی درست و تحلیل هایی با ابعاد متفاوت بدست آورده اند، همانند کهکشانی هستند که سالهای سال طول می کشد تا بتوانی در گوشه ایی از ذهن آنها غوطه ور شوی و از آن بهره ای ببری. دنیای وسیع و زیبای دکتر محمود سریع القلم هم برای من چنین است. چند سالی هست که با او درگیرم، گاهی می توانم بفهمم که او در مقابل این موضوع احتمالا چه موضعی خواهد گرفت، اما هنوز راه درازی برای درک مدل ذهنی او و بکار بگیری اش در زندگی را دارم.

از این دنیای بزرگ به چند نمونه اگر بخواهم اشاره کنم، یکی همین متن ِ تقدیم های کتاب توسط دکتر محمود سریع القلم که مدرسه ای است برای آموختن و پی بردن به چرا ها و ایجاد صدها سوال دیگر. آنقدر این نوشته ها بر دنیای من تاثیرگذار بود که یادم هست در پایان نامه دانشگاهی ام بر همان سبک و همان اندیشه آن را تقدیم کردم به هم سالان خودم و نسل ِ پس از خودم… . شاید بتوانم متن تقدیم کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار را از میان همه آنها انتخاب کنم که اینگونه آغاز می شود:

تقدیم به ایرانیان زیر ده سال، که در آینده
برای کسب ثروت، به نهاد دولت نزدیک نخواهند شد!
برای افزایش قدرت کشور، ثروت تولید خواهند کرد؛  ظرفیت نقدپذیری و اصلاح تدریجی را در خود پدید خواهند آورد
از فرهنگ واکنش های سریع به خویشتن داری، ارتقاء فرهنگی پیدا خواهند کرد
از فرهنگ شفاهی و غیر دقیق به فرهنگ مسئولانه مکتوب، انتقال تمدنی پیدا خواهند نمود
و….

وقتی ویژگی های سی گانه را منتشر کردند، آن روزها نمی توانستم بفهمم که چرا استادی بزرگ باید چنین مطالبی منتشر کند، اما از او آموخته بودم که باید صبر کرد و منتظر بود تا فهمید. تا آنکه در مصاحبه پیرامون قرارداد اجتماعی به یک نقص ِ ملّی اشاره داشته و در واقع با «ویژگی های سی گانه» شروعی برای ایجاد قراردادهای اجتماعی در بین ایرانیان کرده اند، من بسیاری از آن ویژگی های را یادداشت برداری کرده ام و همچنان در مواقع مختلف زندگی و انتخاب ها، در ذهنم مرور می شوند که انتخاب درست کدام است؟

جنس حرف های دکتر از دشوارترین شکل های ممکن است، یعنی رفتار.  برای همین حرفهای دکتر را نمی شود فقط خواند و حفظ کرد و برای نقل کردن یاد گرفت، باید به رفتار برسد، و این یعنی راهی بسیار سخت برای اصلاح شدن. برای نمونه از بین مقالات دکتر، آفات متدولوژیک تفکر در ایران را من دو روز متوالی خواندم و یادداشت برداری کردم، اما بعد از این حدود دو سالی که گذشته فکر میکنم هنوز اوله راهم و من نتوانسته ام این آفات را در خودم اصلاح کنم.

وقتی که اولویت اول ایران را در برون رفت از مشکلات و آگاهی عمومی و ارتقا سیستم ناکارآمد اداری و ارتقا کیفیت و… توسعه روابط بین المللی مردم ایران در سخنرانی خودشان معرفی می کنند و یا وقتی در پیام نوروزی سال ۹۵ در بند سوم کتاب شعاع شمس را معرفی می کنند که در سال جدید ۲ بار آن را بخوانیم، من بارها و بارها و طی چند ماه فکر میکنم که چرا این را گفتند و چرا معرفی کردند، همواره به دنبال چرایی موضوع هستم و حتی مطالعه تکمیلی هم که انجام می دهم، به آن فکر میکنم و خدا میداند که پس از ماه ها، شگفت زده از این حرف می شوم و دقت و هوش این فـرد را در اینباره تحسین می کنم. (به ویژه که کتاب شعاع شمس را من خیلی دیر تهیه کردم و دارم مطالعه میکنم و هر بار پس از خواندن صحبت های دکتر دنیانی بزرگوار، باز هم به سریع القلم فکر میکنم).

گاهی هم پیشنهادهای شگفت انگیزی از ایشان می شنوم که واقعا به فکر فرو می روم و هزاران بار در ذهنم به آن می اندیشم، مثلا در مورد پیشنهاد زیر بارها و بارها پرسیده ام که چرا این پیشنهاد مطرح شد، چرا قبلا اجرا نشده، چرا الان اجرا نمی شود و… . برای نمونه دو مورد از پیشنهاداتی که در ۳۰ ویژگی سیاست خارجی مطلوب برای ایران در بند۳ و ۲۸ در قبال مسئله فلسطین آمده است:

۳-اعطای ده بورسیه تحصیلی در سال در دانشگاههای برتر جهان به مردان و زنان فلسطینی؛

۲۸-ساختن یک دانشگاه با کیفیت در کرانۀ غربی برای آینده کشور فلسطین؛

من همیشه به همه حرفهایی که او می زند، زمانی را برای فکر کردن و سپس نتیجه گرفتن قرار می دهم. واقعا خیلی از حرف های زیبای او را درک نمی کردم و اکنون نیز نمی کنم. فقط به او به عنوان استادی بزرگ اعتماد دارم و به حرفهایش می اندیشم و برای فهم ِ درست یا غلط آنها زمان در نظر میگیرم و به این نتیجه رسیده ام که جمله های کوتاه مدت او را حتی اگر بخواهیم با آب طلا بنویسم، باید چندین مقاله و مصاحبه و یادداشت از ایشان بخوانیم تا بفهمیم واقعا منظور او چه بوده است. شاید اگر همه پایبند این اصول بودند این همه بدگویی را شاهد نبودیم.

#یادهست من برای دکتر سریع القلم برای قدردانی ویژه از اوست که تحول و تغییری شگرف را در زندگی فـردی من رقم زده است. تربیت کار بخشنامه و توصیه و موعظه نیست، زمان میخواهد و معلمی شایسته. او معلم شایسته ی من در زندگی فـردی و بینشی و کارکردن من است.

من همچنان شاگرد تنبل کلاس توسعه ی استاد عزیز دکتر محمود سریع القلم هستم و تلاش می کنم آموزه های عظیم و درس هایشان را در زندگی فردی ام به نتیجه مشخصی برسانم. این #یادهست بخشی از قدردانی من از ایشان است و این راه ادامه دارد…

.

نوشته‌های مرتبط:

برخی از نوشته‌های محدود من درباره‌ی ایشان را می‌توانید ببینید:

برای مطالعه همه‌ی نوشته‌های من پیرامون دکتر محمود سریع‌القلم به لینک زیر مراجعه کنید:

همه‌ی مطالب دکتر محمود سریع القلم

 

پی‌نوشت‌ها:

پی نوشت اول:  کانال تلگرامی دکتر محمود سریع القلم که نوشته ها و یادداشت های ایشان را منتشر می کند.

پی نوشت دوم: قبلا در کانال آپارتی که دارم مناظره آقای سریع القلم با یک اماراتی را منتشر کردم که به زبان انگلیسی است، دوباره اعلام میکنم اگر کسی می تواند آن را زیر نویس کند تا برای عموم علاقمندان فارسی زبان قابل استفاده باشد:

.

پی نوشت سوم: با همه این تعریف ها و صحبت هایی که کردم، لطفا حرف های مـرا قبول نـکنید و برای شناخت ایشان مقالات و یادداشت هایشان را مطالعه کنید. با تشکر

پی نوشت چهارم: احتمال دارد با توجه به محتوایی که در فضای وب در مورد ایشان وجود دارد، بخواهم هر آنچه در ایشان می خوانم را به صورت کلیپ های ویدیویی منتشر کنم. زمان و انرژی زیادی میخواهد، اما دارم به آن فکر میکنم.

 

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

5 thoughts on “#یادهست معلم توسعه، دکتر محمود سریع القلم

  1. Pingback: با خودم عهد می‌بندم... | پیام نوروزی دکتر محمود سریع القلم - سجاد سلیمانی

  2. Pingback: معرفی+فایل صوتی کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار دکتر محمود سریع القلم - سجاد سلیمانی

  3. Pingback: زمان بستری مهم برای شکوفایی - سجاد سلیمانی

  4. Pingback: معرفی+خلاصه کتاب اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی (رضا شاه و محمدرضا شاه) - دکتر محمود سریع القلم - سجاد سلیمانی

  5. ایمان میرزائی says:

    سلام سجاد، ممنونم از تو که این #یادهست رو منتشر کردی، یادم میاد یک زمانی با خودم می‌گفتم کاش زمانی بشه در مورد پروفسور محمود سریع‌القلم یک یادهست بنویسم اما فقط در حد فکر باقی موند، اما حالا که دیدم این رو نوشتی خیلی خوشخال شدم 🙂
    چند روز پیش ویدیوی مناظره ای که تو گذاشته بودی رو خودم با کیفیت بیشتر همراه با زیرنویس انگلیسی منتشر کردم (که اینجاست: https://goo.gl/FtnKdc ) ولی همون زیر لینک زیرنویس رو هم گذاشتم تا اگر کسی خواست اون رو اصلاح یا احیانا ترجمه هم بکنه و اینطوری حداقل زحمت ساختن زیرنویس از گردنش برداشته بشه.
    بازم میگم که خیلی خوشحالم که اینهمه به این موضوعات می‌پردازی و من واقعا در قلبم احساس درد و اندوه شدیدی می‌کنم وقتی می‌بینم که این معدود انسان‌ها که اینهمه می‌فهمن، توی شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها ازشون بدگویی میشه و خودم هم دوست دارم زمانی رو بگذارم و برای این انسان‌ها تبلیعات مثبتی انجام بدم شاید حجم این مطالب شرم‌آور کمتر بشه؛ حتی اگر خود این بزرگان فکر کنن که کار تخصصی رو نمی‌شه با کار روزنامه‌ای نقد کرد و کار اونها نقد نیست؛ اما خودم وقتی کامنت‌های افراد رو پای این نوع مزخرفات و کم فهمی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها می‌بینم اصلا حس خوبی به دست نمیارم. و حداقل می‌خوام برای افرادی که بویی از انسانیت و واقع‌گرایی بردن توضیح بدم که دوستانشون در اشتباه هستند.
    ممنونم از تو که این دغدغه‌ها رو داری.
    ایمان میرزائی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.