لذت چیست؟ ما از چه چیزهایی لذت می بریم؟

فیلم آموزشی: لذت چیست؟ انواع لذت +لذت مشروبات و موادمخدر و لذت فرهنگی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

لذت چیست؟ چگونه لذت می‌بریم؟ مغز انسان چگونه شادمان و شاد می‌شود و لذت می‌برد؟ چند مدل لذت داریم؟ چرا مشروبات الکلی و مواد مخدر لذت بخش هستند؟

در این فیلم آموزشی که یکی از کلاس‌های درس آقای دکتر شروین وکیلی است، ایشان بافت شناسی لذت و انواع لذت را برای ما نشان خواهند داد…

ابتدا فیلم کوتاه توضیحات مرا ببینید و بعد در ادامه فیلم کامل کلاس را خواهید دید

چکیده فیلم به همراه چرایی معرفی آن

در این ویدیو کوتاه توضیح می‌دهم که چرا این فیلم را برای شما زمان‌جویان عزیزم منتشر می‌کنم و سپس خلاصه‌ای از کلیت فیلم را خدمت شما بیان می‌کنم.

به گمان من فهم ِ کارکرد ِ مغز در پیگیری لذت‌های خودش (یا لذت‌های تحمیلی) یکی از مهم‌ترین ابعادی است که زندگی ما را تحت پوشش قرار می‌دهد و ما باید به خوبی آن را بشناسیم و نظام ِ لذت‌های خودمان را مدیریت یا کنترل کنیم.

صحبت‌های مرا در چند دقیقه بشنوید:.

خلاصه‌ی این فیلم در نگاهِ من

دکتر شروین وکیلی در این ویدیوی آموزشی حدودا دو ساعتی به خوبی مفهوم لذت و ماشین لذت در مغز انسان را کالبدشکافی و معرفی می‌کند و طی یک تقسیم‌بندی مبتنی بر نظریه‌ی تکامل (مغزی و اجتماعی انسانی) لذت را درسه لایه متنوع معرفی می‌کند:

تیتر-۱

لذت‌های پایه‌ای انسان: سیستمِ زنده برای بقا خودش، هرآنچه نیازمنداست در قالب مفهوم «لذت» نشانه‌گذاری کرده است. غذا خوردن، خوابیدن و انتقال ژنوم و جفت‌گیری. ما از این کارها لذت می‌بریم چون برای بقای ماست. حتی چیزی مثل حمام و شستشوی بدن نیز چون عاملی برای سلامتی است برای ما لذت بخش است

تیتر-۱

لذت‌های دروغین: لذت‌هایی که در قالب مواد مخدر و مشروبات الکلی و… نشانه‌گذاری شده‌اند را دکتر چنین دسته‌بندی می‌کند و بعد می‌گوید چرا و چگونه است که ما از مشروبات و الکل و مواد مخدر (گل – کوکائین و…) لذت می‌بریم. این‌ها چه تاثیری در مغز انسان دارند و چگونه «ماشینِ لذتِ مغز» را «برای همیشه» دچار اختلال می‌کنند.

تیتر-۱

لذت‌های فرهنگی-معنایی: آدمی در طول حیاتِ خود چنین دستاوردی را داشته است و می‌تواند برای همیشه ودر قالب‌های متنوع این از این بخش به اندازه‌ی کافی لذت ببرد. لذت‌های فرهنگی معنایی از «یادگیری و دانایی» می‌آیند و در قالب‌های متنوع هنری مثل فیلم و نقاشی و موسیقی و… تقسیم می‌شوند.

چند نکته‌ی خلاصه و چکیده:

۱- ماشین لذتِ مغز را نباید هیچ وقت دستکاری کنیم. (برای نمونه موادمخدر می‌تواند به شکلی همیشگی حتی با یک‌بار تست، این بخش مغز را دستکاری کند.).

۲- لذت‌های پایه‌ای (بخش اول) همیشگی هستند و حدودِ مشخصی دارن، هر روز تکرار می‌شوند و در یک محدوده‌ی مشخص لذت‌بخش هستند. مثلا از غذا خوردن لذت می‌بریم اما یک حد و حدودی دارد.

۳- لذت‌های دروغین و فرهنگی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی زیاد شوند. مثل معتادی که هر روز بر مصرفِ خودش اضافه می‌کند یا نویسنده‌ای که با تعداد کلماتِ بیشتری لذت می‌برد.

.

فیلم کامل: لذت چیست؟

در این بخش می‌تواند فیلم کامل کلاس درس آقای دکتر شروین وکیلی را که با عنوان چیستا برگزار می‌شد ببینید و به رایگان دانلود کنید:.

دانلود رایگان PDF کتاب عصب‌شناسی لذت

مدرس این دوره یک کتاب بسیار عالی هم در حوزه‌ی لذت دارد که پیشنهاد می‌کنم اگر علاقمند هستید، آن را دانلود و مطالعه کنید:

دانلود PDF کتاب عصب شناسی لذت

نویسنده این کتاب نظریه پرداز نظریه‌ی زروان است و به عنوان یک استاد میان‌رشته‌ای کتاب‌های بسیاری را با عناوین مختلف نوشته است. پیشنهاد می‌کنم برای دیدن و دانلود رایگان کتاب‌های او (حدود ۸۰ جلد کتاب) به این آدرس بروید:

دانلود رایگان کتاب های شروین وکیلی - نظریه زروان

نوشته‌ها و مطالب دیگر از مدرس

البته لازم به گفتن است که من در سایت خودم تعداد دیگری از نوشته‌ها و فیلم‌ها و کارگاه‌های دکتر شروین وکیلی عزیز را منتشر کرده‌ام، از جمله:

تیتر-۱

فیلم کامل کارگاه مدیریت دانایی

تیتر-۱

فیلم کامل نقد کتاب انسان خردمند – نوشته یووال نوح هراری

برای دیدن همه‌ی نوشته‌ها و کتاب‌ها و فیلم‌های شروین عزیز روی لینک زیر کلیک کنید

همه‌ی مطالب مرتبط با شروین وکیلی..

یک مطلب مرتبط: به تعویق انداختن لذت

در این بخش می‌خواهم چند مطلب مرتبط دیگر را معرفی کنم که امیدوارم بتوانید وقت بگذارید و این ایده و آموزش را کامل کنید.

یکی از عواملی که برای موفقیت و پیشرفت انسان‌ها معرفی می‌کنند توانایی ما برای «به تعویق انداختن لذت» است. اینکه ما بتوانیم کاملاً آگاهانه لذت‌های آنی خودمان را عقب بیاندازیم و مثلا به برنامه‌ی خود برسیم.

آزمایش شیرینی مارشملو: یکی از آموزش‌هایی است که در اینباره انجام شده و به خوبی می‌توانید این مفهوم عقب‌انداختن لذت را درک کنید. پیشنهاد می‌کنم این ویدیوی کوتاه را هم در آدرس زیر ببینید:

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۵]

2 thoughts on “فیلم آموزشی: لذت چیست؟ انواع لذت +لذت مشروبات و موادمخدر و لذت فرهنگی

  1. نذری اسدزاده از کشور تاجیکستان says:

    درود، آقای سلیمانی ! آیا شکل آوایی کتاب های (آوانپیگ های) شروان وکیلی موجود است؟ اگر هست، چه گونه آنرا میتوان دسترس کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.