لحظه زمان اکنون حال now

۵ روش بسیار ساده برای حضور در لحظه حال / بودن در لحظه اکنون

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چگونه می‌توانیم در لحظه‌ی اکنون بمانیم؟ چطوری می توانیم لحظه حال را دائماً درک کنیم و از آن خارج نشویم؟ حضور دل داشتن با چه تمرین‌هایی ممکن و مقدور است؟

به عنوان کسی که روی بحث زمان و مدیریت زمان کار می‌کنم باید یک باور و یکی از ارکان آموزشی خودم را خدمت شما در ابتدای این بحث بنویسم:

مدیریت زمان یعنی لحظه اکنون

بخشِ عمده‌ی آموزش‌های من در دوره‌های آموزشی‌ام صرف روش‌هایی می‌شود که چگونگی ماندن در لحظه‌ی اکنون و درکِ دائمی لحظه‌ی حال است. در این بخش می‌خواهم چند سرنخ کوتاه را خدمت شما بنویسم و روش‌هایی بسیار ساده و کاربردی در زندگی را خدمتِ شما بیان کنم.این نوشته را به مرور تکمیل خواهم کرد…

چگونه می‌توانیم همیشه در لحظه اکنون باشیم؟

چند تکنیک و روشِ ساده برای درک عمیق لحظه حال وجود دارد که من اینجا خدمت شما می‌نویسم. امیدوارم با اجرایی کردن آنها و طی تمرین‌های طولانی مدت، بتوانید حضور بیشتر و با کیفیت‌تری را در لحظه‌ی اکنون تجربه کنید.

با انسان ِ دیگری، صحبت کنید

یادتان باشد، زبان قاتل زمان اکنون است. زبان انسان از پیچیده‌ترین و عجیب‌ترین اتفاقات هستی است. سیر تکاملی زبان انسان، برای ارتباط با دیگری بوده است و نه برای ارتباط با خودش. اما به مرور این توانایی فوق‌العاده‌ی انسانی به یک توانایی دیگر ختم شد «گفتگو با خود». ما وقت و زمانِ بسیار زیادی را برای گفتگو با خودمان سپری می‌کنیم و این یعنی خروج از لحظه‌ی اکنون.

به همین جهت پیشنهاد می‌کنم تا می‌توانید به جای صحبت با خودتان، با فرد دیگری درباره‌ی آنچه در ذهن دارید صحبت کنید (همان کاربردی که زبان در ما تکامل پیدا کرد). اگر فرد دیگری وجود ندارد، افکار را در ذهنتان نشخوار نکنید، صدایتان را ضبط کنید. گویی فرد دیگری کنار شماست و آنچه به عنوانِ «گفتگوی درونی» است را ضبط کنید.

برای آشنایی با مفهوم تکامل، فیلم آموزشی «سیر تکاملی انسان خردمند» را مشاهده کنید..

تا می‌توانید بنویسید

همان توجیهات و صحبت‌هایی که در بند بالا داشتم را اینجا هم می‌آورم. اما به جای حرف زدن پیشنهاد دومم این است که بنویسید. وقتی موتور گفتگوی درونی راه می‌افتد و شما را از لحظه‌ی اکنون به مرور گذشته یا آینده می‌کشاند، قلمی بردارید و بنویسید.نوشتن آنچه در ذهن دارید، تمرینی برای ماندن در لحظه‌ی اکنون است.

اگر نمی‌دانید چگونه بنویسید و یا درباره‌ی چه بنویسید، پیشنهاد می‌کنم مجموعه‌ی نوشته‌های مرا درباره‌ی نوشتن، نویسندگی و وبلاگ‌نویسی را بخوانید. پیشنهادات و راه‌های خوبی را به شما نشان خواهم داد..

نفس‌هایتان را آگاهانه بشمارید

این هم یکی از تمرین‌های بسیار خوبی است که در آموزش‌های یوگا و ذن و… هم بسیار بر آن تاکید شده است. پیشنهاد می‌کنم هرجایی که هستید و لحظه‌ای که احساس کردید در لحظه‌ی اکنون حاضر نیستید، نفس‌هایتان را آرام آرام بشمارید. نفسِ عمیق بکشید، دم و بازدم آرامی داشته باشید و به طور کامل به آن توجه کنید. این توجه و تمرکز باعث می‌شود شما در لحظه حال حاضر شوید. حال می‌توانید به ادامه‌ی زندگی خودتان بپردازید 😉 

یادتان باشد، نفس کشیدن ابزاری است که شما همیشه و همه‌جا همراه خودتان دارید. پس به خوبی از آن استفاده کنید و آرامش بیشتری برای خودتان خلق کنید..

استفاده از تکنیک کِش

منظورم از کش، همان کِش پول است.

کش پول

دور مچ دستتان یکی از کش‌ها را بیندازید، هر زمانی که احساس کردید در لحظه اکنون خودتان نیستید، این کش را محکم بکشید و روی دست‌تان رها کنید. چند باری که انجام دهید، خودآگاهی شما افزایش پیدا کرده و در لحظه‌ی حال خودتان هوشیار خواهید شد.

در کارتان به نقطه‌ی فلو FLOW برسید

یکی از دستاوردهای عظیم علمیِ روانشناسی مثبت‌گرا که توسط آقای میهای چیکسنت‌میهای ارائه شده است فلو FLOW می‌باشد. به گمانِ من FLOW اوج حضور در لحظه ی اکنون برای یک انسان است.

برای آشنایی با این نظریه می‌توانید مجموعه‌ی نوشته‌های مرا درباره‌ی FLOW را دنبال کنید. برای نمونه این دوتا:

 فیلم آقای میهای چیکسنت‌میهای و ارائه‌ی FLOW

 کتاب تجربه‌ی اوج – فراسوی سرخوشی (کتاب ترجمه شده‌ی این ایده)

نوشته ها و مطالب دیگر

زمان جویان گرامی، همانطوری که در ابتدا خدمت شما نوشتم، آموزش لحظه‌ی اکنون از ارکان آموزشی من در بحث مدیریت زمان است. به همین جهت یکسری نوشته‌های مرتبط با آن را در سایتم منتشر می‌کنم که آدرس‌های آن را برای مطالعه‌ی بیشتر و دسترسی آسان‌تر اینجا می‌آوریم:

 همه‌ی مطالب درباره‌ی لحظه اکنون 

۲ فایل صوتی – کجای زمان هستی؟ + تمرینی برای کشف موقعیت زمانی خودمانقطب نمای زمان

http://zaman.link/tnow

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۵ Average: ۴.۲]

4 thoughts on “۵ روش بسیار ساده برای حضور در لحظه حال / بودن در لحظه اکنون

  1. اسماعیل خانی says:

    درود و سلام.مطالب شما ارزشمنده.ولی ارتباطش باتمرکز و انواع تمرکز بسیار عمیق است که شما اشاره ای نداشتین و هم چنین باور و نگرش ما.سپاس فراوان.

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام و سپاس از شما – به مباحث بسیار دیگری مرتبط هست که من فعلا اشاره ای بهشون نداشتم و تمایل داشتم در همین حد باشه و خیلی شاخ و برگ بهش ندم.
      از شما هم ممنون برای این دقت ویژه و بازخوردی که دادید.

  2. محمد مهدی ابیانه says:

    عالی بود آقا – واقعا لذت بردم. مطالبت خیلی خوبه آقا سجاد
    تمرین حضور در لحظه حال سختترین کار دنیاست برای من و دوست دارم همیشه غرق لحظه حال بشم. به یاری خدا و این تمرینها بتونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.