سرخط خبرها
فیلم متری شش و نیم - فیلم تراپی یا فیلم درمانی مدرسه زمان

فیلم سینمایی «متری شش و نیم»

برای پکیج فیلم‌درمانی مدرسه زمان؛ یکی از تازه ترین ‌محصولات سینمایی کشور را آماده معرفی کرده‌ام. فیلم سینمایی «متری شش و نیم» یا «متری شیش و نیم». آخر متوجه نشدم کدومش داره تبلیغ میشه!

پوستر فیلم متری شش و نیم - پکیج فیلم درمانی فیلم تراپی
پوستر فیلم متری شش و نیم و بازیگران اصلی آن

.

سعید روستایی نویسنده و کارگردان این فیلم است، او را با اولین فیلم موفق سینمایی‌اش یعنی «ابد و یک روز» شناختم که فیلمی موفق و خوش‌ساخت بود و من دوستش داشتم. سعید جوان و هم سن و سال من است اما بسیار خوب پیش‌روی کرده و تا اینجای کار دو فیلم سینمایی خوب (با موضوع موادمخدر) ساخته است.

به گمانِ من فیلم اولی (ابد و یک روز) درباره‌ی خانواده‌های درگیر در موادمخدر ساخته شده و فیلم دوم (متری شش و نیم) درباره‌ی تولیدکننده، توزیع‌کننده و فروشندگان موادمخدر.

سعید روستایی - کارگردان فیلم
سعید روستایی – کارگردان جوان ایرانی

.

.

چرا این فیلم را معرفی می‌کنم؟

فیلم را در سینمای پارک ملت و به عنوان آخرین سانس دیدم و پس از آن به صورت کوتاه متنی منتشر کردم که اکنون آن را به صورت کامل‌تری اینجا می‌آورم:

آخرین سانس سینما و یک فیلم خوب؛ ساعت ۲ بامدادِ و همین الان از سینما اومدم بیرون، کنار دریاچه نشستم و یک گل‌گاوزبان سفارش دادم و دارم به فیلم 《متری شش و نیم》 فکر می‌کنم.
عمیق، خوش‌ساخت و گیرا و سناریویی خوب. فیلمِ خوب باید چندساعت بعد هم درگیرش باشی و من فکر می‌کنم تا صبح به صحنه‌ها و سناریو و بازی خوبش، فکر خواهم کرد و درگیرش خواهم بود.

این فیلم را به لیستِ #فیلم_درمانی خودم اضافه می‌کنم که بسیار آموزنده است.
متاسفانه در ایران امروز همه‌ی ما در دایره‌ی دوستان و خویشان خود معتاد یا موادفروش و‌‌‌… داریم. از شما دعوت می‌کنم یک نسخه از این فیلم را به آنها هدیه بدهید. (همین کافیست که بر اساس گفته‌ی عوامل سازنده فیلم، همه‌ی معتادانی که در فیلم حاضر بودند، واقعی بوده و با گرفتن مواد، نقششان را ایفا می‌کردند)
برای کسانی که طرح‌واره‌ی ایثارگری (برای دیگران مثل خانواده خود یا دوستانشان) دارند و همه‌چیز را فدای آنها می‌کنند یا برای ارضای نیازهای آنها، به آب و آتش زده و بال‌بال می‌زنند و کسانی که متوهمانه می‌خواهند ره‌صدساله را یک‌شبه طی کنند هم بسیار مفید است. باید عمیقا بیاموزیم که رشد و تغییر (حتی تغییر طبقه‌ی اجتماعی خودمان) زحمت دارد و باید صبورانه، سال‌ها تلاش کنیم.

از سویی دیگر به صبوری و با حوصله بودن افسر مبارزه با موادمخدر (با بازی خوبِ پیمان معادی) باید توجه کافی داشته باشیم. صبر و حوصله‌ای که این شخصیت برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های خودش خرج می‌کند، واقعا درس‌آموز.  بله، درسته که ما فیلم داریم می‌بینیم، اما به عنوان یک نمونه و الگو می‌توانیم از چنین عملکردی یاد بگیریم و در سختی‌ها و چالش‌های زندگی خودمان، صبورانه، باحوصله و پشتکار پیش برویم. (مباحث تکمیلی درباره‌ی شخصیت را در این آدرس بخوانید)

برای دختران و زنانی که فریبِ ثروت ظاهری و یا مرانگی و خشن بودن آدم‌ها را می‌خورند و خود را به آغوش آنها می‌سپارند، دیدنِ سرنوشتِ تلخ و روبه تباهیِ دوست‌دخترِ ناصر خاکزاد (با بازی خانم پریناز ایزدیار) می‌تواند درس‌آموز باشد.

.

البته متن بالا را همراه این عکس منتشر کردم:

سجاد سلیمانی - مربی و مدرس مدیریت زمان - موسس مدرسه زمان
سجاد سلیمانی – فیلم درمانی

.

.

تریلر فیلم متری شش و نیم:

در ای بخش می توانید تریلر این فیلم خوب را مشاهده کنید:

.

.

.

مشخصات کوتاه این فیلم و بازیگران آن:

فیلمِ متری شش و نیم

نویسنده و کارگردان: سعید روستایی

تهیه‌کننده: سید جمال ساداتیان

بازیگران: پیمان معادی / نوید محمدزاده / پریناز ایزدیار / فرهاد اصلانی

موسیقی: پیمان یزدانیان

فیلم‌برداری: هومن بهمنش

تدوین: بهرام دهقانی

تاریخ‌های انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

مدت زمان:   ۱۳۰ دقیقه

.

.

چرا فیلم درمانی (فیلم تراپی)

من یک برنامه‌ی بلند مدت دارم برای شناسایی فیلم‌های خوب، دسته‌بندی آنها با موضوعات مرتبط (انگیزشی، شاد زندگی کردن، مقاوم بودن در برابر سختی‌های زندگی، جلوگیری از افسردگی، پشتکار دادن، مردانگی بیشتر، زنانگی بیشتر، ساختن شخصیت بهتر، صبورشدن، مدیریت زمان، مدیریت و رهبری و….) که به مرور آنها را مشاهده کرده و در سایت خودم دسته‌بندی و معرفی می‌کنم.

بسیاری از این فیلم‌ها را در کلاس‌های درس و دوره‌های آموزشی مدیریت زمان نیز معرفی می‌کنم. برای دیدن لیست کامل‌تر آنها می‌توانید روی لینکِ زیر کلیک کنید:

film therapy / فیلم درمانی / سینما درمانی مدرسه زمان

آرشیو فیلم‌های فیلم درمانی (فیلم تراپی)

.

.

برای مشاهده‌ی همه‌ی فیلم‌ها و ویدیوهای سایت، می‌توانید به بخش ویژه‌ای با عنوان «تلوزیون زمان» مراجعه کنید.

.

.

آدرس کوتاه این نوشته:

http://zaman.link/m65

برای آدرس‌دهی در شبکه‌های اجتماعی

۳ دیدگاه

  1. و باز هم سلام

    به نظر من، عشق دختر و پسر در فیلم ” متری شیش و نیم” عشقی دروغین و سطحی نیست.،کارگردان این فیلم سعید روستایی آدمهای فرودستی رو نشون میده که برای رشد و رسیدن به آمال و ارزوهاشون،خواسته و یا ناخواسته، بیراهه ها و راههای اشتباه رو انتخاب می کنند،؛ اما این انتخاب غلط دلیل بر بد و سیاه بودن اونها نیست.آدمها هر چی که باشند، قلبی دارند که عاشق میشه و دوست داشتن بلده.عشق به دختر و عشق به خانواده که در وجود (نوید محمدزاده)در فیلم می بینیم، از فطرت پاک انسانها حکایت می کنه و تنها عامل و دغدغه ای که اون رو به پای دار می کشونه، سودای پولدار شدن و فرار از فقر و فلاکت و خوشبختی خانواده شه.
    تبعیض و اختلاف طبقاتی مفرط در هر جامعه ای، تبعات اینچنینی در بر خواهد داشت.

    با احترام
    تهمینه

    • سجاد سلیمانی

      تهمینه جان؛ داشتن سوادعاطفی برای آغاز یا ادامه دادن یک رابطه ی عاطفی؛ اهمیت داره. همه‌ی ما باید «ترمز غریزه» داشته باشیم و به هنگام لزوم ازش استفاده کنیم و بر خلاف غرایزِ درونی، عقلانی رفتار کنیم.

      من عاشق تو هستم اما به خاطر تو هم خودم و کارم را اصلاح نمی‌کنم؛ من عاشق تو هستم و می‌دانم که هر لحظه ممکن است همه‌ی زندگیِ من با اعدام تو به هوا برود و…. یعنی جای خالی عقلانیت و رشد. (فطرت پاک انسان‌ها اینجا هیچ جایگاهی نداشت).

  2. این فیلم یک فیلم کاملا نمادین و سمبلیک هست.
    سعید روستایی بسیار هوشمندانه و زیرکانه، جامعه ی مرده ای رو به تصویر میکشه که همه چشم انتظار یک ناجی اند و خود تاب و توان تلاش و حرکتی رو ندارن.اینکه به یکی از مشکلات جامعه( اعتیاد) خیلی خوب تونسته بپردازه و اون رو نمادی از یک جامعه ی منفعل به تصویر بکشه جای تحسین داره. جامعه ای که مشکلاتش سلسله وار به هم مربوط میشن و به همین خاطر آدم های بدبخت هر چقدر هم زور بزنن آخرش برمیگردن به جایگاه خودشون یعنی همون خونه بن بست و نمور! در این جامعه آدم های طبقه پایین رشد نمی کنن.

    به نظرم روستایی مقوله ی اعتیاد رو بهونه ای قرار داده برای اینکه حرفهای گنده تر و بزرگتری بزنه و جامعه ای رو به نقد بکشه.

    اما در عین حال ساخت فیلم طوری است که از جوانب مختلف زیادی میشه نقد و تحلیلش کرد.

    مثلا وقتی در اول فیلم اون پسر رو تعقیب می کنن و در گودالی میفته و لودر روی اون خاک میریزه و هیشکی هم متوجه نمیشه، این پیام رو داره که آخر و انتهای چنین راه هایی زنده زنده مردنه و تو هر چه نفس بزنی و بدوی تهش مرگ و نابودی و فناست.

    با احترام
    تهمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.