زمان شروع سحرخیزی 2

یک پیشنهاد: فصل مناسب برای سحرخیزی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در نوشته قبلی با عنوان مدیریت زمان با سحرخیزی در آغاز تمرین دوره سحرخیزی خبر دادم و اینکه قرار است به مرور گزارش‌هایی در این مورد بیان کنم و همه‌ی مطالب مرتبط با سحرخیزی در این آدرس قابل دسترس خواهد بود.

بعد از دوماه تمرین سحرخیزی ما جشن کوچکی در کنار هم در دفترمان برگزار کردیم و تجربیات، موفقیت‌ها و چالش‌های سحرخیزی را با هم مرور کردیم که عکسی از کیکِ جشن ما را اینجا می‌گذارم که توسط دوست عزیزم محمد قائمی گرفته شد:

.

انگیزه من از سحرخیزی

قبلاً در مورد کشف انگیزه‌های اصلی خودمان در هر تصمیمی را با فیلمی از دنیل پینک بیان کردم که پیشنهاد می‌کنم قبل از هر تصمیمی آن را ببینید، اما در اینجا می‌خواهم یکی از تجربیات اصلی خودم و البته یکی از بهترین انگیزه‌های درونی‌ام را بیان کنم که شاید برای شما هم مفید باشد.

به نظرم بهترین فصل‌ها و ماه‌های سال برای شروع سحرخیزی پاییز و زمستان هستند یعنی ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند، روزهای کوتاه و شب‌های دراز. اصلی‌ترین دلیل من هم این است: با سحرخیزی برای ماه‌ها می‌توانیم طلوع خورشید را ببینیم و از آن لذت ببریم.

هرچند هوای سرد یا خنک بیرون تشویق بسیاری برای زیرپتو ماندن و بیدار نشدن دارند؛ اما بیدار شدن، از پنجره یا پشت بام طلوع خورشید را به نظاره نشستن و چای یا قهوه سحرگاهی خوردن و یک فعالیت دلخواه (ورزش-مطالعه-شروع کار و…) می‌تواند لذت بسیار بسیار بیشتری به همراه داشته باشد.

در نوشته‌ی قبل که عکس‌هایی از غروب خورشید منشتر کردم، خیلی بیشتر از حس و حالی که می‌تواند این لحظات برای ما رقم بزند نوشتم و اینجا هم قصد دارم دو عکس از طلوع خورشید برای شما بیاورم:

.

عکس هایی از طلوع خورشید در صبح زود

قبل از طلوع خورشید

.

 طلوع خورشید

.

دیدن این تصاویر از بهترین انگیزه ی من برای سحرخیزی است و ما فرصت دیدن و لذت بردن از شروع روز و بیدار شدن شهر را به بهترین شکل در فصل پاییز و زمستان خواهیم داشت. اگر در این فصل از سال قرار دارید، فرصت را غنیمت بشمارید.

.

نوشته‌های مرتبط:

— لازم به یادآوری است که ما در هر لحظه و در هر زمانی می‌توانیم یک انتخاب و تصمیم جدید را بگیریم، متن بالا صرفاً به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است. پس اگر در ماه‌ها و روزهای دیگری از سال قرار دارید و علاقمند به سحرخیزی دارید، شروع کنید.

— یک نکته مهم :

برخی می‌گویند که اگر می‌توانیم کارهایمان را به موقع انجام بدهیم، چه نیازی به سحرخیزی داریم؟ به نظرم اگر کسی می‌خواهد صرفاً به جهتِ داشتن زمان بیشتر خواب کمتری داشته باشد و زودتر بیدار شود، برنامه‌ریزی درستی ندارد. خواب باید به اندازه کافی باشد و فرد سحرخیزی خواب خوب را داشته باشد.

دوستان عزیز، سحرخیزی یک سبک زندگی است و نه ابزاری برای خودآزاری یا ذخیره زمان بیشتر یا بهانه کم‌خوابی. بهتر است نگاه به این مطلب مدیریت زمان و سبک زندگی بیاندازید. در اینباره بیشتر خواهم نوشت.

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان ) .

شما آخرین بار کِی طلوع خورشید را نگاه کرده‌اید؟

.

https://goo.gl/bFM3Gn

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۵]

8 thoughts on “یک پیشنهاد: فصل مناسب برای سحرخیزی

  1. سارا says:

    ممنون از مطالب خوبتون.من خیلی سعی کردم سحرخیز شم اما تا الان موفق نشدم.میشه جزییات رو هم بگید مثلا بعد ناهار اصلا نباید بخوابیم؟فعالیت بدنی داشته باشیم حتما یا لزومی نداره؟بهترین تایم فعالیت ورزشی ؟این مطلب که میگید تا دو سه ساعت بعد از بیداری نخوابیم و یه کاری انجام بدیم به من کمکی نمیکنه من گاهی تا ضهر یا عصر دووم میارم اما سرظهر یا بعد از ظهر دوباره میخوابم گاهی هم شبا با اینکه کل روزو نخوابیدم باز دیر میخوابم و فرداش نمیتونم به موقع بیدار شم

  2. حسام says:

    سلام
    الان زیاد مردم سحر خیز نیستن با این وضع اقتصادی بد جامعه کسی زیاد راقب بیدار شدن صبح زود نیست.
    بیدار شدن صبح زود خوبه اگه این بیدار شدن منجر به دیدن طلوع آفتاب بشه خیلی هم جذابه.
    ولی مقاله خوبی بود برای این که آدم خودشو یک بار هم که شده زود از خواب بلند بشه طلوع آفتاب رو نگا کنهیا صدای پرنده هارو گوش کنه.

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام، ممنونم حسام عزیز
      ولی واقعاً چند درصد مسائل اقتصادی قراره روی عادات رفتاری ما تاثیر بگذاره؟ اون هم وقتی ما می دونیم که انگیزه درونی و انگیزه بیرونی چیه و چطوری به رفتار ختم میشه. فکر می‌کنم گره زدن سحرخیزی به اقتصاد خوب گرهی از طرز فکر و رفتار ما باز نکنه. باید بیشتر به انگیزه‌های درونی و مدل ذهنی خودمون توجه کنیم.

  3. بهرامی says:

    جالب بود، من هم با نظر شما موافقم در ماه های آخر سال که به پاییز و زمستان می خورد بهترین فرصت برای سحر خیزی است با این حال به نظرم اگر در روزهای عادی هم طبق برنامه ی خاصی سحر خیزی را اجرا کنیم می تواند برای سلامتی خودمان ارامش ذهنی و رسیدن به فعالیت های روزمره اثر بخش باشد.

    من که شخصا ساعت ۵ صبح هر روز بیدار هستم، به نظرم مشاهده صحنه طلوع خورشید برای من به یک عادت تبدیل شده و بیشتر از غروب خورشید لذت میبرم

  4. هاست ویندوز says:

    از وب سایت مورد علاقه خود بسیار سپاسگزارم شما تجربه خود را به ما می دهید
    من از شما موفقیت زیادی کسب کرده ام

    • سجاد سلیمانی says:

      زهرا عالی بود ؛‌ من به این اندازه دقت نکرده بودم که صدای جیک جیک پرنده‌ها اول صبحی چقدر انرژی بخشه؛ ممنون ازت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.