مدیریت زمان و سحرخیزی

تمرین سحرخیزی برای مدیریت زمان و زندگی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پیش نوشت: 

دوستان عزیز، برای مدیریت زمان هر فردی باید شیوه‌ی خاص خودش را در زندگی داشته باشد و در بخش‌های مهمّ زندگی‌ِ شخصی و کاری‌اش تلاش کند بهترین استفاده را از زمان ببرد. تکنیک های بسیاری برای مدیریت زمان معرفی شده است و هر فردی می‌تواند چند مورد از آن‌ها را به مهارت دائمیِ خود تبدیل کند و با توان و اختیار بیشتری زندگی کند.

سحرخیزی هم از آن دسته مواردی است که الزاماً برایِ همه‌ی مردم ممکن و مقدور نیست و هر فردی هم ساعتِ خاصی را به عنوان سحرخیزی قبول دارد. برای یکی ساعت ۴:۳۰ سحر است و برای دیگری ساعت ۶:۰۰ و هر دو هم می‌توانند خود را سحرخیز بدانند.

در مباحث مرتبط با مدیریت زمان و سبک زندگی،‌ یکی از مواردی که به آن می پردازم سحرخیزی است و شما باتوجّه به تعریفِ خودتان از سحرخیزی و نیازی که به آن دارید می‌توانید همراهِ این نوشته‌ها باشید.

من شروعِ کارم را با استناد به یکی از نوشته‌های دوستانِ خوبم پیوند می‌زنم و البته به شکل عملی هم بعد از این نوشته تلاش میکنم ساعتِ مشخصی برای سحرخیزی داشته باشم (فعلاً ساعت ۵:۳۰)

نوشته و طرح لیلا را با هم می‌خوانیم و در ادامه چند نکته درباره سحرخیزی:

تمرین سحرخیزی

تمرین سحرخیزی با دوست خوبم لیلا :  در وبلاگِ دوست خوب متممی ام لیلا با عنوان عنوان جایی برای نوشتن  یک طرح و ایده جالب مطرح شده بود و با توجه به تمرکز و توجه چند ماهه من در بحث مدیریت زمان تصمیم گرفتم به این طرح دوستانه بپیوندم. (این طرح دو ماه قرار است اجرا شود، پس از آن امیدواریم به نهادینه‌شدن سحرخیزی در ما، هر یک به تنهایی این عادت را تا آخر عمر همراه خود داشته باشیم.)

از فواید و مزایای سحرخیزی و شروع کار زودهنگام بسیار گفته و شنیده‌ایم. من همیشه به واسطه کارهایم مجبور بودم سحرخیز (یا صبح زود بیدارشو) باشم، اما این موضوع کاملاً آگاهانه و دلخواه به درستی انجام نشده بود تا اینکه در مطالعاتم درباره مدیریت زمان بر اهمیّت آن پی‌بردم، چند باری هم تلاش کرده بودم اما به طور کامل و دائمی موفق نشدم و نهایتاً ساعت ۶:۰۰ تا ۶:۲۰ بیدار می‌شدم، در صورتی که تمایل من ۴:۳۰ تا ۵:۳۰ بامداد است.

لیلای عزیز در سه پست متوالی با عنوان های چالش سحرخیزی(۱) و چالش سحرخیزی(۲) و نهایتاً در نوشته پایانی چالش سحرخیزی(۳). سحرخیز شوید تا کتابی به کودکی هدیه دهید. به طور کامل از این طرح و ایده خود رو نمایی می کند و علاوه بر خود دوستان نزدیک و خوانندگان را هم به این کار دعوت می کند.

توضیح کوتاه پست آخر این است:

دوستان خوبم، به ازای هر روزی که سرساعت بیدار شوید و بعد از بیداری نخوابید، مبلغی کنار گذاشته خواهد شد، در آخر این دو ماه، با مجموع آن مبالغ کتاب‌هایی خریداری شده و به کودکان اهدا می‌گردد و عکسی از کتاب‌های خریداری شده نیز در گروه قرار خواهد گرفت، پس به ازای هر روز که خواب بمانید، کتا‌ب‌های کمتری خریداری شده و به دست کودکان کمتری خواهد رسید.(مبلغ را شما پرداخت نخواهید کرد.)

در ضمن اگر فردی در تمام روزهای هفته به موقع بیدار شود یا حداکثر یکبار خواب بماند(یکبار در هر هفته) امکان کمک برای خریداری کتاب را دارد(در صورت تمایل)، در غیر این صورت نمی تواند کمک نماید.

.

.

.

درباره سحرخیزی و مدیریت زمان:

.

در سلسه بحث های مدیریت زمان  یک دسته بندی با عنوانِ مدیریت زمان – سحرخیزی ایجاد میکنم تا پس از این درباره سحرخیزی، مدیریت زمان، حفظ انرژی در طول روز وقتی سحرخیز هستیم،‌ انگیزه‌های ما از سحرخیزی و کارهایی که میشود انجام داد و سایر تجربیات شخصی خودم، دوستانم و برخی از مطالعات انجام شده را بنویسم.

.

اگر تجربه یا خاطره ای دارید اینجا بنویسید

و لطفاً بگوئید برای شما سحرخیزی یعنی چه ساعتی؟

. .

یک اصلی هست به نام «گفتن به دیگران برای ملزم شدن» یعنی ما برخی از تصمیمات خود را علنی می کنیم تا مجبور شویم آنها را انجام بدهیم و اجرایی کنیم. یعنی شما می‌توانید شروع سحرخیزی خودتان را به دیگران (مثلاً‌ خانواده یا دوستان) اعلام کنید و بعد از آن یک ناظر بیرونی خواهید داشت که می‌تواند انگیزه‌ای برای انجام حتمی تصمیم‌تان باشد.

قبلاً‌ نوشته‌ای منتشر کردم با این عنوان: برای شروع مدیریت زمان فقط یک تکنیک و قانون کافی است، شما هم اگر قصد دارید مدیریت زمان در زندگی را آغاز کنید، به این نکته توجّه داشته باشید که این یک تصمیم ساده نیست که فقط با گفتن انجام شود،‌ بلکه به یک دوره‌ی خاص احتیاج دارد تا در ما نهادینه شود.

مسئله مهم دیگر این است که باور کنیم رعایت و مدیریت زمان به کلّ زندگیِ ما بستگی دارد، اگر قصد داریم بهتر از قبل زندگی کنیم باید مدیریت زمان و سبک زندگی را با هم ببینیم و زیرساخت‌های زندگی و رفتارهای خودمان را بازبینی کنیم.

شما ابتدا باید سوالی مهم از خودتان درباره‌ی زمان بپرسید و پاسخی مناسب برای آن داشته باشید (اینجا) تا در نهایت در یک دوره‌ی زمانی و با تمرین بسیار بتوانید بر زندگی و زمان خود مسلّط‌تر از قبل باشید.

همه‌ی این‌ها می‌خواهد یک نگاهِ جدید در ما ایجاد کند و زیرساخت و نیاز اصلی مدیریت زمان را همانطوری که قبلاً نوشته شد «مدلِ ذهنی» بداند. من تلاش می‌کنم در نوشته‌های متنوع و گوناگونی که ارائه می‌کنم فقط روی تکنیک‌های مدیریتِ زمان تمرکز نداشته باشم، بلکه نگاهِ اصلی و اساسی من به مدل ذهنی و سبک زندگی منتهی به مدیریت زمان خواهد بود.

با توجه به توضیحات ابتدای این متن باید بگویم که در نوشته‌های گوناگونی که پیش‌رو داریم سحرخیزی برای همه‌ی علاقمندان معرفی خواهد شد اما رویکرد اصلی ما مدیریت زمان و زندگی بهتر در این بحث هاست.

.

نوشته‌های مرتبط با سحرخیزی:

مدیریت زمان – سحرخیزی (همه‌ی نوشته‌های مرتبط)   سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )   . .
امانت داری و اخلاق مداری، لینک  کوتاه این مطلب:
https://goo.gl/MBF3Uw 
.     . .  
لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

6 thoughts on “تمرین سحرخیزی برای مدیریت زمان و زندگی

  1. Pingback: یک پیشنهاد: فصل مناسب برای سحرخیزی - سجاد سلیمانی

    • سجاد سلیمانی says:

      خواهش میکنم خیلی وقت بود تصمیم به چنین چالشی گرفته بودم که میسر نمی شد.
      حرف ها و صحبت های خیلی زیادی هم در این خصوص دارم که به مرور منتشر میکنم، حالا چند وقتی باید سرموعدی که تصمیم گرفتم ۵:۳۰ بیدار بشم و زندگی کنم تا ببینم بعدش چه کار باید کرد.
      از شما هم ممنونم که انقدر جدی وارد این قضیه شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.