سخنرانی عالی خانم لورا وندرکم مدیریت زمان چگونه وقت آزاد خودتان را به دست بگیرید

فیلم:‌ مدیریت وقت های آزاد – سخنرانی خانم لورا وندرکم مدرس مدیریت زمان

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در نوشته‌ی قبل درد و دلی داشتم با دوستان عزیز که چرا و چگونه تاکید من فقط مدیریت زمان شده است و یکی از دغدغه‌های خودم را شناخت اساتید و سخنرانان حرفه‌ای در این زمینه بیان کردم. در این نوشته می‌خواهم یکی از بهترین سخنرانی‌های انجام شده درباره‌ی مدیریت زمان را معرفی کنم (بعلاوه فایل فیلم ویدیویی و شرح سخنرانی و عکس‌های مربوطه و….).

خانم لورا وندرکم متخصص مدیریت زمان است. کتاب‌ها و نوشته‌های متنوعی در این خصوص دارد و در یک سخنرانی عالی در مدت زمانی کوتاه توانسته است به سبک زندگی مطلوب برای مدیریت زمان بپردازد و تلاش می‌کند #مدل ذهنی ما را برای مسلّط شدن بر زمان تقویت کند. او از زندگی شخصی خود و داستان‌هایی که در تعامل با دیگر دوستان و همکاران خود داشته سخن گفته است.

همه‌ی نوشته‌های مرتبط با خانم #لورا وندرکم-laura-vanderkam .

چطوری وقت آزاد رو در اختیار داشته باشیم؟

تماشای سخنرانی عالی خانم لورا وندرکم  با عنوان چگونه کنترل وقت آزادتان را به دست بگیرید با زیرنویس فارسی

.

..

چکیده و خلاصه‌ی این سخنرانی:

هر هفته ۱۶۸ساعت است. چگونه وقت لازم برای کاری که از همه بیشتر اهمیت دارد را پیدا کنیم؟ متخصص مدیریت زمان «لورا وندرکم» به مطالعه‌ی اینکه افراد پرمشغله چگونه زندگی خود را می‌گذرانند پرداخته است. او پی برده است که خیلی از ما هر هفته بیش از حد به تعهدات‌مان ارزش می‌دهم در حالی‌که به زمانی که برای خودمان داریم هیچ اهمیتی نمی‌دهیم. وی چند استراتژی کاربردی برای کمک به ما در پیداکردن وقت کافی برای رسیدگی به آنچه برای‌مان اهمیت دارد پیشنهاد می‌کند، تا ما بتوانیم «زندگی‌ای که می‌خواهیم را در زمانی که داریم بسازیم.» (+)

 شرح این سخنرانی:

شروع سخنرانی او اینگونه است که می‌گوید وقتی مردم شنیدند من درباره‌ی مدیریت زمان می‌نویسم دو نکته را فرض کردند:۱- من خیلی به موقع (on time) هستم۲- فکر می‌کنند من کلّی نکته و تکنیک درباره‌ی مدیریت زمان می‌دانم.

خانم لورا وندرکم در آرامش کامل در پاسخ به فرض اول می‌گوید که: من آن تایم نیستم و اینگونه ادامه می‌دهد که: من چهار فرزند دارم و خیلی از تاخیرهایم به خاطر آنهاست. می‌گوید که یکبار برای سخنرانی در مورد مدیریت زمان با تاخیر رسیدم  😀  

درباره‌ی مورد دوم هم می‌گوید که در مجلات و روزنامه‌ها هر روز تکنیک‌ها و مطالبی را می‌خوانم که به خوانندگان خود توصیه کرده‌اند؛ لورا این روش‌ها را به چالش می‌کشد و می‌گوید که کل ایده آنها این است: کمی از کارهایت کم کن و به کارهای بهتر برس.

اینکه موقع استفاده از مایکروویو روی جعبه را بخوانید که ۳ دقیقه زمان برای آن اعلام شده، اینکه برنامه‌های تلوزیون را ضبط کنید و بعداً سرفرصت ببینید، در واقع شما چند دقیقه‌ای زمان برای ورزش از بین این‌ها پیدا خواهید کرد. لورا وندرکم اینگونه تکنیک‌ها را مثل این می‌داند: عزیزم وقتی در حین رانندگی می‌خواهی به سمت چپ گردش کنی، فرمان را بچرخان!

لورا می‌گوید من ساعت‌ها به رفتار افراد موفق نگاه کرده‌ام، ساعت به ساعت آنها را زیر نظر داشته‌ام و به نظر می‌رسد که کم‌کردن از برخی کارها و جمع کردن وقت برای کارهای دیگر در زندگی آنها به‌عکس ترجمه و فهمیده شده است؛ او این جمله را اینگونه اصلاح می‌کند:

لورا #مدیریت زمان در زندگی خانم‌های موفق را بررسی کرده است. زنانی که زندگی پرمشغله‌ای داشته‌اند (تجارت، رسیدگی به زندگی و فرزندان، مراقبت از بزرگسالان و تعهدات اجتماعی – در کل افراد بسیار پرمشغله). 

روش او اینگونه است که از آنها می‌خواهد برای یک هفته زندگی خود را بنویسند و زمان‌بندی هر کاری را مشخص کنند. خانم وندرکم به یکی از تجربه‌های جالب خود می‌پردازد. در یکی از این موارد خانمی از خانه بیرون می‌رود و موقع برگشتن می‌بیند که آبگرمکن خانه خراب شده و آب همه‌ی زیرزمین را فراگرفته و همه‌ی خانه را بهم ریخته و فردای آن روز هم با لوله‌کش‌ها مشغول درست کردن اوضاع است و در کل ۷ ساعت از هفته‌اش را مشغول درست کردن این پیشامد بوده.این هفت ساعت معادل یک ساعت اضافه در هر روز است. خانم وندرکم به زیبایی تمام این پیشامد را به سوالاتی مهم گره می‌زند. او می‌گوید اگر اول هفته از این خانم می‌پرسیدیم که:– آیا شما هفت ساعت برای آموزش ورزش‌های هفت‌گانه وقت دارید؟– آیا شما وقت اضافه دارید که مربی هفت فرد با استعداد شوید؟

لورا وندرکم می‌گوید همه می‌توانیم پاسخ او را حدس بزنیم: نه، مگه نمی‌بینی چقدر سرم شلوغه. اما چون آب زیرزمین را پرکرده است او مجبور می‌شود هفت ساعت اضافه را پیدا کند و می‌کند. نتیجه‌ای که خانم وندرکم از این رخداد می‌گیرد این است:

لازم به توضیح می‌دانم که همانطوری که در بالا اشاره شد، مدیریت زمان به سبک زندگی ما گره خورده است. پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید. همچنین شناخت انگیزه‌ها و نیاز‌های ما از مدیریت زمان می‌تواند کمی بسیار ارزشمند برای ما باشد.

خانم وندرکم زمان را توسعه پذیر معرفی می‌کند و در یک استعاره جالب می‌گوید که برای داشتن زمان بیشتر باید برخورد ما با اولویت‌های زندگی‌مان مثل آبگرمکن خراب باشد.

سپس او داستان یک خانم دیگر را بیان می‌کند که مدیری پرمشغله، دارای شرکتی با ۱۲ کارمند و مادر ۶ بچه بوده است و به گفتگوی جالب خود با آن مدیر صحبت می‌کند که چگونه به بهترین شکل زمان خود را صرف می‌کند که می‌تواند به پیاده‌روی صبح‌گاهی خود هم برسد و برود. مثال دوم مربوط به زن خانه‌دار است و تمیز کردن پرده‌هایش. (شرح این دو ماجرا/مثال نیاوردم تا شما فیلم را ببینید و از این سخنرانی لذت ببرید)

سه راهکاری که ارائه میکند

خانم وندرکم چند راهکار هم برای رفتار با اولویت‌هایمان (درست مثل آن آبگرمکن خراب می‌دهد):

۱- باید بفهمیم اولویت‌هایمان چه هستند. 

برای اینکار باید جنبه‌ی حرفه‌ای را در نظر داشته باشید. (او رزومه‌نویسی برای آینده را پیشنهاد می‌کند و اینکه نامه‌ای برای سال آینده خودتان و خانواده‌تان بنویسید. بنویسید اما نفرستید 

۲- اولویت‌هایی که تعیین کردیم را در برنامه‌ی خود قرار می‌دهیم

برای نوشتن این برنامه، لورا وندرکم پایان هفته را پیشنهاد می‌کند و بعد از توضیحاتی می‌گوید که این لیست می‌تواند سه بخشی باشد: شغل، روابط و خود. وجود این برنامه به ما می‌فهماند (یادآوری می‌کند) که در هر بخش باید مواردی باشند. در هر کدام دو سه مورد (ونه زیاد) نوشته و نگاهی به هفته‌ی پیش‌رو خواهیم داشت و هر کجایی که دلمان می‌خواهد آن‌ها را قرار می‌دهیم.برای دادن انگیزه و انرژی بیشتر خانم وندرمن اینگونه ادامه می‌دهد:

هر هفته ۱۶۸ ساعت است (۷ روز ضربدر ۲۴ ساعت)

سپس با تقسیم این ساعت‌های هفتگی میانِ کار کردن (تمام وقت) و خوابیدن می‌گوید که باز هم زمان زیادی خواهیم داشت. سپس به ناتوانی ما در استفاده از این زمان می‌پردازد که چگونه آن را تلف می‌کنیم (سارقان زمان= چک‌کردن افراطی موبایل، دیدن بیش‌ازحد تلوزیون، خوابیدن‌های زیاد و…) که در عمل وقت کم می‌آوریم.

او پیشنهاد‌های بهتری برای ما دارد. بجای تلف کردن این وقتِ اضافه می‌توانیم آن را به شیوه‌های بهتری صرف کنیم. برای لذت بردن بیشتر از زندگی، خواندن و مطالعه مطلبی فوق‌العاده در اتوبوس که می‌توانیم آن‌ها را از کتاب‌خانه‌ها امانت بگیریم، مراقبه و دعا کردن بجای استراحت زیاد و اگر وقت کافی برای شام خانوادگی نداریم شاید صبحانه‌ی خانوادگی بتواند پیشنهاد خوبی برای ما باشد.این‌ها یعنی تغییر نگاهِ فرد به مدیریت زمان و زندگی:

.خانم لورا وندرکم اینگونه سخنان خود را به پایان می‌برد:

من عمیقا باور دارم،وقت هست.حتی اگر سرمان شلوغ باشد،وقت برای آنچه مهم است داریم.وقتی تمرکزمان روی آنچیزی که مهم است، باشدمی‌توانیم زندگی‌ای را که می‌خواهیمدر زمانی که داریم، بسازیم.

درباره سخنران:

لورا وندرکم (Laura Vanderkam) فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون، نویسنده، سخنران و کارشناس مدیریت زمان است. او به مطالعه این موضوع که افراد پُر کار و پُر مشغله، چگونه زمان خود را مدیریت می کنند، پرداخته است. برخی از پژوهش های لورا وندرکم در نشریات معتبری همچون وال استریت ژونال (Wall Street Journal)، نیویورک تایمز (New York Times) و… منتشر شده است. (درباره او در وب‌سایت رسمی‌اش بیشتر بخوانید)

وب‌سایت رسمی – سخنرانی‌ها – کتاب‌های نوشته شده – لینک‌داین  – توئیتر

درباره‌ی تد TED :

تِد (به انگلیسی: TED، مخفف Technology, Entertainment, Design) یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود. تد در فوریهٔ ۱۹۸۴ (اسفند ۱۳۶۲) به عنوان یک رویداد تکی پایه‌گذاری شد. مجموعه همایش سالیانه از ۱۹۹۰ شروع شد. تمرکز اولیهٔ تد روی تکنولوژی و طراحی با ریشه‌های سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیع‌تر شده است تا سخنرانی‌هایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود.

کنفرانس اصلی تد هر ساله در شهر ونکوور در ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا و در مرکز همایش ونکوور برگزار می‌شود. کنفرانس دیگر تد، تداکتیو در شهر مجاور ویستلر برگزار می‌شود. تا قبل از سال ۲۰۱۴، این دو همایش به ترتیب در لانگ‌بیچ و پالم‌اسپرینگز در کالیفرنیا برگزار می‌شدند. رویدادهای تد هم‌چنین در سراسر آمریکای شمالی و اروپا و آسیا با پخش زندهٔ سخنرانی‌ها برگزار می‌شود. این سخنرانی‌ها یک طیف وسیع از موضوعات را از تحقیق و علم به صورت عملی و فرهنگ که عمدتاً به شیوهٔ داستان‌گویی بیان می‌شود، شامل می‌شود. به سخنرانان حداکثر ۱۸ دقیقه فرصت ارائهٔ ایده‌هایشان به خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین شیوه‌ای که می‌توانند، داده می‌شود. (+)

گلچین سخنرانی‌های TED مرتبط با مدیریت زمان

البته با توجه به حجم بسیار گسترده ویدیوهای تد در این وب‌سایت من تلاش می‌کنم به مرور همه‌ی ویدیوها و سخنرانی‌های مرتبط با مدیریت زمان و نظم شخصی و مهارت‌های لازم در این خصوص را در سایت قرار دهم. برای مشاهده همه‌ی آنها می‌توانید آدرس زیر را دنبال کنید:.

گلچین سخنرانی‌های سایت تد TED مرتبط با مدیریت زمان

مطالب مرتبط با مدیریت زمان

فایل‌های صوتی مدیریت زمان در رادیو مدیریت زمان

— همه ی فیلم ها و ویدیوهای سایت در تلوزیون زمان

— معرفی کتابها و مقاله ها در کتابخانه زمان

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

One thought on “فیلم:‌ مدیریت وقت های آزاد – سخنرانی خانم لورا وندرکم مدرس مدیریت زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.