فیلم سخنرانی استاد فاطمی نیا مدیریت زمان در اسلام و روایت و حدیث

فیلم استاد فاطمی نیا | مدیریت زمان و تقسیم بندی کارها + کار عمیق در حدیث و روایت

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

زمان از جمله مفاهیم و آرزوهایی است که انسان خردمند هزاران سال است درگیر آن شده و هر دوره‌ی تاریخی و هر بازه‌ی زمانی بر اساس فهم، آموزه‌ها، وسعت دید خبرگانِ خود و تجربه‌هایی که به دست آورده‌اند درباره‌ی ماهیت و مفهوم زمان و حتی مدیریت زمان صحبت کرده‌اند.

دین اسلام به عنوان یکی از ادیان بزرگ دنیا نیز آموزه‌ها و توصیه‌ها و نگاهِ خاصی به مفهوم زمان دارد. مدیریت زمان در اسلام می‌تواند یک پارادایم مهم برای تحقیق و پژوهش باشد. در این فیلم کوتاه، بخشی از سخنرانی آقای عبدالله فاطمی‌نیا یکی از استادان شیعه که به بحثِ مدیریت زمان با اشاره به یکی از روایت‌هاست:

تُوزیع الْوَقْت‏، تُوسِیعُ الوقت

تقسیم بندی زمان، وسعت دادن و زیاد کردن زمان است

.

یکی از آموزه‌ها و توصیه‌های موجود در اسلام است که می‌تواند برای هر مسلمانی، شیوه‌نامه‌ای اجرایی و کاربردی باشد. شاید لازم باشد از نو بیاندیشیم که چرا وقتی این منابع و آموزه‌ها در طی صدها سال در فرهنگ دینی موجود بوده است، اما همچنان برای ما «وقت و زمان، ارزش ندارد» و ما زمان را تلف می‌کنیم یا بهره‌ی لازم را نمی‌بریم.

. .

فیلم | سخنرانی استاد فاطمی‌نیا 

در فیلم سه دقیقه‌ای زیر می‌توانید یکی از سخنرانی‌های کوتاه و خوبی که درباره‌ی مدیریت زمان از دیدگاه روایات اسلامی و بزرگان دین آورده شده است را ببینید:

دانلود مستقیم این ویدیو

. .

مدیریت زمان با تکنیک «تقسیم‌بندی زمان»

در این ویدیو آقای فاطمی‌نیا روایتی را نقل می‌کنند که در اصطلاح ساده می‌تواند «زمان را کش بدهد» و برای ما «زمان اضافه‌ای را خلق کند» نگاهی که با مفهوم Timeboxing در دنیای امروز موفقیت، معرفی و بیان می‌شود. ساختار و شالکه‌ی بحث، همانی است که بزرگان مختلف (در همه‌ی طول تاریخ و در همه‌ی نقاط جغرافیایی و فرهنگی بدان اشاره کرده‌اند.)

به شما پیشنهاد می‌کنم برای آموختن این مفهوم یکی از ابزارهای نوین و ساختاربندی شده به نام تکنیک پومودورو را یاد بگیرید و در زندگی خودتان استفاده کنید. (آموزش آن در این صفحه)

روش‌ها و نمونه‌های دیگر را در سایت منتشر خواهم کرد.

. .

مدیریت زمان و مفهوم کار عمیق

یکی از اشاره‌های آقای فاطمی‌نیا به آقای غزالی است. کسی که همانند بسیاری از آدم‌های دیگر از عمر معمول و نرمالی برخوردار بود اما توانسته است آثار بسیار زیادی را تولید و منتشر کند. (به قول آقای فاطمی‌نیا با محتوای صحبت‌هایشان و نقدهایی که به آن وارد است کاری نداریم، اما حجم و کیفیت کار مد نظر ماست).

اگر دقت کرده باشید، یکی از بخش‌های مهم سایت من بخش معرفی زندگینامه ها است. بخشی بسیار مهم که به همه‌ی زمان جویان عزیز در کلاس‌های آموزشی خودم تاکید و توصیه دارم زندگینامه‌خوانی را جدی بگیرند. همیشه صحبت و سوالی که پیش می‌آید این است چگونه این افراد می‌توانند بزرگ، موفق و پیشرو باشند؟ مگر به اندازه‌ی آدم‌های دیگر زمان در اختیار ندارند، پس چگونه توانسته‌اند اینگونه پیش‌رو باشند؟

آنچه من آموخته‌ام این است که آدمیزاد علاوه بر استعداد و داشته‌های مادی، باید به سلاحِ پشتکار و کوشش فراوان مسلح و مجهز باشد و در یک باز‌ه‌ی زمانی بلند مدت زحمت بکشد. بر همین اساس کتاب معروف «کار عمیق» نوشته‌ی دکتر کل نیوپورت را معرفی کردم. به گمان من این دسته از آدم‌های بزرگ، توانسته‌اند بسیار عمیق و جدی کار و زندگی کنند. آموزه‌ای که گمشده‌ی زندگیِ این روزهای ماست.

برای آشنایی با کتاب کار عمیق و مشاهده‌ی خلاصه‌نویسی‌های من از این کتاب، به این آدرس مراجعه کنید.

. .

زمان و مدیریت زمان در احادیث و روایت‌های اسلامی

به تازگی شروع کرده‌ام به مطالعه‌ی آموزه‌ها و توصیه‌ها و مدل ذهنی که در تمدنِ اسلامی به مفهوم زمان و مدیریت زمان که تلاش می‌کنم دستاوردهای این مطالعات و جستجوها را در آدرس زیر بیاورم:

زمان و مدیریت زمان در اسلام – قرآن – روایات

.

راستی اگر دوست دارید فیلم‌ها و ویدیوهای بیشتر آموزشی مرتبط را مشاهده کنید، می‌توانید به بخشی ویژه به نام «تلوزیون زمان» مراجعه کنید:

تلوزیون زمان

اگر به فایل‌های صوتی علاقمند هستید، می‌توانید رادیو مدیریت زمان را بشنوید.

. . .

آدرس کوتاه این مطلب:

http://zaman.link/tostoz

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

3 thoughts on “فیلم استاد فاطمی نیا | مدیریت زمان و تقسیم بندی کارها + کار عمیق در حدیث و روایت

  1. محمدرضا says:

    سجاد جان زیبا بود و تاثیر گذار
    این مرور ها و تحلیل ها و پیوند دادن ها باعث خلق مدل های جدیدی میشه که انسان امروز بهش نیاز داره
    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.