الگوی زمان خودت را در زندگی پیدا کن

الگوی زمان شما کیست؟ – یک راه عالی برای مدیریت زمان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رسیدن به مدیریت زمان مطلوب، توانایی در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی از اهدافِ پیچیده‌ای است که فرد برای رسیدن به آنها بایستی هر مسئله را در جای خودش ببیند، خود را به خوبی بشناسد، آموخته‌های قبلی‌اش را به چالش بکشد و الگوی مناسب خود را در زندگی و کار پیدا کند. مدیریت زمان با سبکِ زندگی ما گره خورده است و هرگونه تغییر و دگرگونی آن به تلاشِ کافی نیازمند است.

امروز عکس‌نوشته‌ای با دست خطِ خودم در کانال تلگرام و اینستاگرام منتشر کردم و به نظرم آنقدر اهمیت داشت و دارد که اینجا هم آن را بنویسم. این نوشته جزو نوشته‌هایی است که با هدفِ توانمند شدن و رسیدن به مهارت زمان در مدیریت زمان قرار می‌دهم. 

.

الگوی زمان برای کار و زندگی

عنوان دوم این نوشته می‌تواند این باشد:چه کسی را در زندگی‌ات دیده‌ای که به زمان و ساعت احترام بالایی بگذارد؟

در واقع می‌خواهیم با این روش ذهنِ خودمان را برای الگویابی حساس کنیم و به شکلی عملی بحثِ حساسیت به زمان را در زندگی مشاهده کنیم.

. . در ادامه هم یک تمرین کوچک (و به نظرم خودم بسیار تاثیرگذار در منظم شدن):
  • اگر کسی را می‌شناسید اسم او را بنویسید
  • ده ویژگی او را یادداشت کنید
.

این را هم اضافه کنم که اگر کسی را سراغ ندارید، بهتر از جستجو کنید و یک فردِ منظم که با ساعت و زمان‌بندی شناخته شده است را پیدا کنید، او را در کار کردن و زندگی کردن زیر نظر داشته باشید و ویژگی‌های مثبت‌اش را یادداشت کنید. ما برای رسیدن به یک ریتم جدید در زندگی نیازمند ساختن تصویری بهتر در ذهن و باور خود هستیم.

.

یک) الگوی زندگی دور از شما

الگوی ما برای مدیریت زمان می‌تواند در کنار ما و مقابل چشمان ما زندگی نکند. من خودم عموم اساتید زندگی‌ام را به صورت مجازی در اینترنت و یا در لابلای کتاب‌ها کشف کرده، خوانده و شناخته‌ام. به همین دلیل پیشنهاد خودم را محدود به آدم‌های دوروبرمان که فیزیک‌شان حضور دارد، نمی‌کنم. شما می‌توانید استادی موفق را بیابید و با او و سبکِ زندگی‌اش آشنا شوید و آرام آرام با کشف مدل‌ذهنی‌اش، توانمندی‌های او را در زندگیِ خود بکار بگیرید.

حتی این را هم بگویم، اگر شما مفهومِ مدلِ ذهنی را به خوبی بشناسید، می‌توانید هرکسی را در هر نقطه‌ای از جغرافیای کره‌ی زمین انتخاب کنید، هر کسی را در هر کجای تاریخ سده‌ها و هزاره‌های گذشته بیابید و شروع به شناختِ مدل‌ِ ذهنی‌اش کرده و آن را در امروز خود بکار بگیرید.

البته توصیه‌ی من آدم‌های زنده‌ی امروزینی هستند که با چالش‌هایی از جنسِ ما سروکلّه می‌زنند است، چرا که برای همه‌ی ما این شناخت و تطبیق مدلِ ذهنیِ بزرگان کار آسانی نیست.

.

دو) دقت به جزئیات در کنار کلیات

هرکسی را انتخاب می‌کنید به جزئی‌ترین کارها و انتخاب‌های او هم دقت کنید. سعی بر کشفِ شیوه‌ی تعامل او با دنیا شوید. اگر فردی که انتخاب کرده‌اید در نزدیکی شماست، بخواهید که از مسائلش در مواردی برای شما بگوید. از صبح بیدار شدن، آماده‌شدن، مطالعه، انتخاب کردن کتاب، نحوه‌ی نظم‌دهی به کارها، نوعِ برخوردش با مشکلاتی که زمان را هدر می‌دهند، مواجه‌شدن با پیشنهاد دوستانش، نحوه‌ی برنامه‌ریزی و… . این‌ها می‌تواند تصویری شفاف‌تر را برای ما به ارمغان بیاورند. برای کسانی که دوراز شما (جغرافیایی یا تاریخی) هستند، مطالعه‌ی زندگی‌نامه و انتخاب‌هایش می‌تواند مناسب باشد.

.

سه) نگاه کن و بنویس.

بله،‌ برای شیرفهم‌شدن، برای نهادینه‌شدن آموزش ابتدا باید آن را برای خودمان بنویسیم. بعد آرام آرام آموخته‌ها را در زندگی به کار بگیریم. تغییرات به آرامی اتفاق می‌افتند. تغییرات آرام، پایدارتند. آدمی برای تغییر در رفتار، گفتار و انتخاب‌هایش باید تحت تربیت زمان‌دار قرار بگیرد. نوشتن یک روش خودآموز و خودیاری است که می‌تواند به شکلی عمیق، تحوّل‌آفرین باشد.

.

چهار) شروع به اجرا کن

پس از دیدن و آموختن بسیار، شروع به اجرا می‌کنیم و آرام‌آرام درمیابیم که کدام‌یک از بخش‌ها برای ما می‌تواند به قاعده‌ای بلندمدت تبدیل شود و کدام‌یک را باید تعدیل کنیم.

این‌کار بسیار دشوار است. چرا که ممکن است بدیهی‌ترین و اصولی‌ترین آموخته‌ها را به دلیل آنکه خوشمان نمی‌آید و یا اجرای آنها دشوار است، بخواهیم حذف کنیم و عملاً به آدمِ سابق بودن، سقوط خواهیم کرد. به همین دلیل باید دشواری‌های راهِ جدید و ساختنِ سبک جدیدی از زندگی را با جان و دل بپذیریم و ماه‌ها و بلکه سال‌ها تلاش کنیم. با همه‌ی این‌ها همچنان معتقدم که مدیریت زمان در زندگی هر فردی تا حدودی شخصی‌شده و منحصر به فرد خواهد بود.

.

یک سوال بسیار مهم برای فکر کردن

اگر بتوانید کمی حدود ۵ دقیقه وقت بگذارید و در بخش نظرات بنویسید که   الگوی زمان شما کیست؟  و چه ویژگی‌هایی از او را می‌پسندید. و اگر الگوی زمان ندارید، دوست دارید چه کسی الگوی زمان شما شود؟ چرا؟ 

این تمرین می‌تواند همینجا جرقه‌های اندیشیدن شما را شعله‌ور کند و این بحث را بیشتر به خاطر بسپارید  

یک سرنخ برای یافتن الگوی زندگی

یکی از کارهایی که بسیار به آن علاقمندم این است که زندگینامه‌ی افراد را می‌خوانم یا فیلم زندگینامه‌شان را می‌بینم. پیشنهاد جدی من این است که برای آشنایی با زندگینامه‌ها و بیوگرافی‌های افراد وقت بگذارید. مثلا آشنایی با زندگینامه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر را طی بیست سال برنامه‌ریزی کنید و به مرور با بزرگان ایران و جهان آشنا شوید. 

آنگاه می‌توان از بخش‌ِ یک شخصیت، الگوگیری کرد و برای ساختن زندگی «مدل ذهنی توسعه‌یافته‌ای» داشت. برای این منظور من یک بخش ویژه راه‌اندازی کرده‌ام که می‌توانید آنجا زندگینامه‌های مختلف و متنوعی را مطالعه کنید:

زندگینامه ها – بیوگرافی

 

معرفی دوره‌ی آموزشی رایگان مدیریت زمان

اگر علاقمند هستید به صورت بسیار ویژه و کاملا رایگان یک دوره‌ی جامع آموزش مدیریت زمان را سپری کنید، پیشنهاد می‌کنیم به آدرس زیر بروید و با حوصله شروع کنید. کلی متن، فایل‌های صوتی و فیلم‌های آموزشی رایگان منتظر شما هستند:

دوره‌ی آموزش مدیریت زمان + تکنیک‌های آن

دوره رایگان آموزش اصول مدیریت زمان و تکنیک های کاربردی آن – تخصصی و حرفه ای
 

سایر بخش‌های سایت:

رادیو مدیریت زمان  آرشیو فایل‌های صوتی و پادکست کتابخانه زمان – آرشیو کتاب و مقاله روزنوشته‌های مربی زمان – به نوشتن علاقمندم و می‌نویسم. دوره‌های آموزشی مدیریت زمان – آنلاین و حضوری    

آدرس کوتاه و اختصاصی این نوشته:

http://zaman.link/olgozaman

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.