جایگاه تکنولوژی و محتوای دیجیتال در ساختار جدید موسسه ثامن معاونت آموزش 1

پیشنهاد تشکیل «اتاق دیجیتال» در ساختار جدید موسسه ثامن، نقطه شروع معاونت آموزش

زمان مطالعه: ۷ دقیقه در خبرهای اخیر مربوط به موسسه ثامن، دو خبر برای من جذاب بود. اولی خبری بود که مدیرعامل محترم موسسه ثامن، جناب دکتر پورزرندی از به روز سازی ساختار سازمانی ثامن دادند. %d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%ab%d8%a7%d9%85%d9%86-%d9%85%d8%aa%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%a9%db%8c

نکته: یک زمانی من کارمند موسسه اعتباری ثامن و سپس بانک انصار بودم که بعدها بدلیل تمرکز روی معلمی و آموزش استعفا دادم و از مجموعه خارج شدم. این فیلم‌های آموزشی روزگاری که استراتژی محتوا و تولید محتوای دیجیتال مد نبود، به شکل شخصی و در منزل برای موسسه تولید می‌شد. در ادامه می‌توانید انگیزه و انرژی مرا برای ساختن آن‌ها مشاهده کنید:

که در این راستا ساختار موسسه ثامن به شکل جدید آن مطابق این چارت سازمانی بازچینی شد. از سوی دیگر خبر خوبی که من را خوشحال   کرد، مسئولیت و ماموریت جناب آقای محمد جواد دوراندیش – معاونت سرمایه انسانی و آموزش(انجام اصلاحات ساختاری) است. انجام اصلاحات ساختاری برای من که به استراتژی محتوا علاقمند هستم، معنای خاص خودش را میدهد که در این نوشته به آن خواهم پرداخت. صدالبته تجربه، علاقمندی و جدیت جناب آقای محمود نوری شمس آباد مدیریت محترم آموزش ثامن نیز در توجه به چنین ایده هایی باعث افتخار خواهد بود تا همه با هم گامی ارزشمند برای ارتقا چایگاه سازمان خود داشته باشیم.

قبل از شروع پیشنهادات خودم با موضوع اهمیت به جایگاه تکنولوژی و محتوای دیجیتال در ساختار نوین آموزشی موسسه ثامن، میخواهم چند اشاره به تحولات اخیر و سپس معرفی چند نمونه مشابه و جمعبندی مطلب داشته باشم. .

اشاره ای و مرور تجربیات دیگران:

یک) جای خالی نگاه دیجیتالی

در اولین گام به سندِ بسیار ارزشمند محتوای دیجیتال، دستآوردها و ابتکارعمل ها اشاره میکنم که قبلا در سایتم منتشر کرده ام. در کنار همه مفاهیمی که با عنوان کتابخانه دیجیتال، نشر دیجیتال، محتوای الکترونیک، مجله الکترونیک و دیجیتال و همچنین صنعت محتوای دیجیتال و… که وجود دارد، علاقمندم برنامه دولت استرالیا در چشم انداز دیجیتالی آن کشور را در اینجا ذکر کنم:

این طرح در واقع طرح شورای مجموعه­ های استرالیا جهت تهیۀ چارچوبی برای مجموعه­ های میراث دیجیتالی است و برنامۀ عملیاتی­ ای را ارائه می­کند که مسائل و مشکلات موجود در بخش مجموعه ­های استرالیا در رابطه با مدیریت فعلی و آتیِ مجموعه­ های میراث دیجیتالی را بیان می کند. در این رابطه مجموعه ای از مسائل و مشکلاتی که در چهار حوزه بخش مجموعه ها در استرالیا وجود داشتند، به صورت زیر بیان شدند:

  • ضبط و نگهداری از مواد دیجیتالی؛
  • تأمین اعتبار، تأمین منابع، زنده نگه داشتن
  • مخاطبان، کاربران، مصرف کنندگان، تعهد، تعامل
  • قابلیت همکاری بخشها با یکدیگر، هماهنگی، همکاری؛
  • مهارتها، ایجاد ظرفیت؛
  • دسترسی به مجموعه ها، پیوندهای آموزشی؛
  • خط مشی دولت فدرال و محلی، قانونگذاری؛
  • تولید محتوا؛
  • استانداردها، پروتکلها و قراردادها، ابزارها، الگوها، و قالبها.

در واقع میخواهم اشاره به این موضوع کنم که داشتن برنامه د استراتژی دیجیتال و محتوا در دنیای امروز یکی از اصول دولت ها و سازمانها شده است و در فایل معرفی شده، میتوان به برنامه۱۰ کشور دیگر و توضیحات هر یک دسترسی داشت. و چه بهتر که ما نیز در سازمان خود، نگاه کلان به آینده دیجیتال خود داشته باشیم و چه بهتر میشد اگر دیپلماسی رسانه ای که قبلا از آن نوشتم را جاری می کردیم.

دوم) تجربه‌های دیگران 

این بخش حاوی دو اشاره مهم است. اولی سایت TED که سازمانی غیرانتفاعی در نشر ایده ها و دستآوردهای علمی پژوهشی بشر است به تازگی ضمن ِ نشر رایگان فیلم هایش امکان زیرنویس در آنها را هم ایجاد کرده است، اما در بخش دوم، می خواهم از حرفهای آقای سلمان خان (بنگلاشی تبار و فارق التحصیل دانشگاه ام.ای.تی و هاروارد) و موسس خان آکادمی استفاده کنم و ببینیم که ایشان با روش نوین آموزش های ویدیویی چه تحولی را پایه گذاری کرده اند. در کلیپ زیر ویدیوی ایشان با عنوان بیایید از ویدیو استفاده کنیم تا آموزش را دوباره اختراع کنیم قابل مشاهده است

مهمترین محورهای صحبت های آقای خان که تا لحظه نوشتن این مطلب ۴,۲۸۶,۷۲۶ بار بازدید شده، بدین شرح است:

ما حدود ۲۲۰۰ ویدیو و دانش آموزان میلیونی و چند صدهزار نمایش در روز داریم. مخاطبین من دوره های انلاین را به خود من ترجیح میدادند. محتوای تولید هیچگاه کهنه نمی شدند و بینهایت قابلیت نشر داشتند. معلمینی هم بودند که به من میگفتند از ویدیوی شما در کلاسهایمان استفاده میکنیم. ویدیو قابلیت این را دارد که با سرعتِ یادگیرنده (دانشجو) پیش برود و هر زمانی که او دلش میخواهد، ویدیوها و کلاسهای آنلاین کلاس های حضوری را حذف نمی کنند، تکنولوژی آنقدر می تواند تکرار کند و سوال ایجاد کند، تا دانش آموز به خوبی یاد بگیرد و از برچسب زدن بر روی آنها جلوگیری میکند. نقشه دانش یکی از دست آوردهای ورود تکنولوژی به آموزش هست. او دقت و سرعت و عمق یادگیری را از مهمترین دست آوردهای خودش میداند و تلاش میکند که کلاس های حضوری در آمریکا را جذب سیستم آموزش آنلاین خودش کند.

%d8%af%d9%82%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa%d8%8c-%d8%b9%d9%85%d9%82-%db%8c%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d9%86%d9%82%d8%b4%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%b5%d8%a7 .

سوم) تجربه‌های دیگر

در این بخش به صورت مختصر برخی از سایتها و سازمانها و شرکتهای فعال در عرصه آموزش الکترونیک را معرفی میکنم که نمونه و گواهی بر فعالیت های رو به گسترش آنهاست.

اولین، بهترین سایت را متمم میدانم که نزدیک به دو سال و اندی از حضور من در این سیستم آموزشی میگذرد، سیستمی که زیر نظر مهندس محمدرضا شعبانعلی در حال فعالیت است. البته این سایت حسابش با سایتهای ویدیویی صرف جداست و به صورت ویژه مهارتهای فردی و کاری و زندگی را هدف کاری خود قرار داده است.

نمونه های دیگر خان آکادمی که در بالا معرفی شد، لیندا (زبان انگلیسی)، کلاس درس (همکار خان آکادمی در ایران)، وب یاد، فرانش، و بسیاری از سایتهای دیگر که به راحتی و جستجو قابل دسترس هستند.

قبلا هم یک اینفوگرافی از موفقیت از طریق ویدیو معرفی کرده بودم که قابل دسترس خواهد بود و پیش بینی های آینده صنعت ویدیو را به تصویر کشیده است

.

چهارم) خصوصیات آموزش

 آموزش مبتنی برچند رسانه ­ای دارای خصوصیات زیر است:

  1. یادگیری حالتی فعال دارد.
  2. هر اقدام خلاف شاگر در طول یک تمرین فوراً یادآوری و اطلاح می­شود
  3. بسیاری از محصلین در مقابل معلم و کلاس به دشواری می­توانند اندیشه­های خود را بیان کنند، این عوامل منع­کننده در مقابل کامپیوتر وجود ندارد. محصلین می­دانند که ممکن است اشتباه کنند، بی­آنکه مورد تحقیر یا سرزنش کسی قرار گیرند.
  4. هر محصل می­تواند بر حسب توانایی و قدرت یادگیری خود کار کند.
  5. نحوه­ ی آموزش به مراتب از آموزش در کلاس ­های سنتی جذابتر است. 

همچنین وقتی هفته نامه تجارت فردا را با نوشته ای با تیتر «فرهنگ سازی به سبک یوتیوب»  به عنوان معروف­ترین وب­سایت به اشتراک­ گذاری ویدئو در جهان که می خواندم، از پیامدها و دست­آوردهای آموزش نوین مبتنی بر محتوای دیجیتال در قالب ویدئو پرداخته ویدئو­های آنلاین آموزشی را مرز شروع بزرگترین سیکل یادگیری درکل تاریخ بشریت دانسته است.

.

پیشنهاد تشکیل اتاق دیجیتال در موسسه اعتباری ثامن، با توجه به جایگاه تکنولوژی و صنعت دیجیتال در سازمان های امروزی
پیشنهاد تشکیل اتاق دیجیتال در موسسه اعتباری ثامن، با توجه به جایگاه تکنولوژی و صنعت دیجیتال در سازمان های امروزی

.

اشاره ها و مقدمه ها تمام شد، اصل مطلب:

تلاش برای ساختارسازی، یکی از تلاش های سخت و دشوار هر مدیریتی است که به آینده سازمان می اندیشد. تلاش کنونی مدیرعامل و معاونین اجرایی هم قابل ستودن است و امیدواریم که منشـاء تحولات جدید در سازمان شود. که البته به نظر نگارنده تبعیت نکردن از اصول های موجود در نظام بانکی  میتواند یکی از وجوه تمایز و تحول ما در سازمان باشد. موسسه ثامن، سازمانی بسیار جوان است (هم از نظر سالهای فعالیت و هم از نظر میانگین سنّی کارکنان سازمان) که این موضوع یک سرمایه گرانقیمت برای چابک سازی و نوخواهی سازمان می باشد.

اهمیت دادن به راهبرد دیجیتال سازی ساختار با اهدافی همچون : آموزش، روابط عمومی، شناسایی نیروی کارآمد، سنجش عملکرد، گزینش و ارتقا، کنترل و نظارت کارآمد و..   از پایه های تفکر ورود تکنولوژی به ساختار سازمان ثامن می تواند باشد.

به نظرم می رسد ما باید یک گام بلند در نظام بانکی کشور برداریم و اتاق دیجیتال را به عنوان یکی از اصلی ترین واحدهای سازمان به رسمیت بشناسیم و با تعیین برنامه ها و اهداف دقیق برای این بخش، منتظر ماحصل این اقدامات باشیم. اتاق دیجیتال، می تواند در ایده گنجی پنهان به نام انبار پرونده های تسهیلاتی موسسات و بانکها نیز ورود کرده و آرام آرام در بسیار از رویه های سازمانی ورود پیدا کند.

جایگاه سازمانی اتاق دیجیتال، زیر مجموعه معاونت فناوری اطلاعات موسسه است. اما اتاق دیجیتال، اتاقی است مشترک میان معاونت های مختلف برای اخذ برنامه ها و پروژه ها و اجرای آنها. اتاق دیجیتال همکاری تنگانگی با شرکت ثامن ارتباط عصر خواهد داشت.

اتاق دیجیتال اتاقی عملیاتی و تحقیاتی است که هم کارهای روزمره را برعهـده خواهد داشت و هم بازوی تحقیقات دیجیتال موسسه خواهد بود.

نقطه شروع ِ مناسب و عملیاتی اتاق دیجیتال، معاونت آموزش استشروع آموزش های نوین و کاربردی و روش های توزیع دانش و سهل الوصول کردن آن، اجرای برنامه های توانمندسازی و… می تواند راس برنامه های قابل اجرا باشد. این آموزش ها برای همه رده ها و ارکان ستادی قابل اجراست که میتوان با خلاقیت در اجرا، موضوع و محتوا بر گیرایی آن افزود.

.

آموزش سازمانی و شرکتی

این متن توسط سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )نوشته شده است. اگر می‌خواهید از مجموعه‌ی آموزش‌های سازمانی و تیمی من مطلع شوید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش تیم کاری – سازمان ها و شرکت ها

بهره وری و کارایی سازمانی

.

پی نوشت‌ها:

پی نوشت-اول: در نوشته قبلی با عنوان حلقه مفقوده آموزش مشتریان در سایت موسسه ثامن چیست؟ بررسی و ارائه یک روش نیز تقریبا با همین نگاه به موضوع پرداخته بودم و در آنجا البته معاونت روابط عمومی سازمان و تبلیغاتی که سازمان در پیش گرفته است بررسی شد.

پی نوشت-دوم:  سجاد سلیمانی هستم و هم اکنون کارمند موسسه اعتباری ثامن، در سایت خودم بخشی از اندیشه ها و افکارم را منتشر میکنم و معتقدم که روشی برای بهتـر فکر کردن و یادگرفتن است. مطالب مرتبط با موسسه ثامن در دسته بندی نگاه یک کارمند قابل دسترس هستند که قبلا از انگیزه ها و نوع نگاهم گفته ام. تاکنون نوشته های مختلفی در این دسته بندی منتشر کــرده ام که برخی از آنها عبارتند از:

مزایای مشتری عصبانی، پرخاشگر و کم سواد-بخش اول

چرا مشهد بیشتر از یک نام برای موسسه ثامن می ارزد؟ (یک)

گنجی بنام پرونده های تسهیلاتی بایگانی شده در بانکها و موسسات مالی

گنجی به نام انبار پرونده های تسهیلاتی – بخش دوم

.  
لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۰ Average: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.