mashhad samen1

چرا مشهد بیشتر از یک نام برای موسسه ثامن می ارزد؟ (یک)

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چگونه می‌توانیم خلاقیت ایجاد کنیم و سازمان و تیم خود را به شدت در بازار رقابتی متمایز کنیم؟ آموزش سازمانی و تیمی ما به چه صورتی باشد؟ خلاقیت و نوآوری در شرکت ها و استارتاپ ها می‌تواند نمونه‌ها و الگوهای بسیار مختلفی داشته باشد.

نکته: یک زمانی من کارمند موسسه اعتباری ثامن و سپس بانک انصار بودم که بعدها بدلیل تمرکز روی معلمی و آموزش استعفا دادم و از مجموعه خارج شدم. این مطالبی که نوشته‌ام به خاطر عمری است که روزگاری درموسسه مالی و اعتباری و بعدها بانک انصار گذاشته‌ام. روزگاری که استراتژی محتوا و تولید محتوای دیجیتال مد نبود، به شکل شخصی و در منزل برای موسسه تولید می‌شد.

.

پیش نوشت‌ها

پیش‌نوشت اول:

برای این سلسه نوشته هایی که امروز و در آینده نزدیک منتشر خواهم کرد، دو عنوان می توانم انتخاب کنم:

چرا مشهد بیشتر از یک نام برای موسسه ثامن می ارزد؟

و همچنین:

مشهد فقط یک گذشته برای موسسه ثامن نیست

واژه گذشته را بکار می برم، چون معتقدم موسسه از نقطه شروع خود، بهره برداری کمی کرده و فرصت های بیشماری در این نقطه شروع موجود است.  در واقع فکر میکنم شهر مشهد فقط به عنوان نقطه شروع در تاریخچه ثامن معرفی می شود که تلاش می کنم نگاهی دوباره و نو به آن داشته باشم. به همین دلیل نگاه انتقادی «ارزشمندی» داشته ام و فعل «ارزیدن» را بکار برده ام که حکایت از یک غفلت دارد

اما در کل، با دقت بیشتر به دو جمله بالا، ترجیح خودم عنوان اول هست، هرچند در URL جمله دوم را بکار برده ام. این سلسله نوشته ها، قطعا فقط نظر شخصی من هستند که در دسته بندی نگاه یک کارمند درج خواهند شد، اما آدرس دقیق این نوشته را ترجیح میدهم با برچسب «مشهد فراتر از یک گذشته برای موسسه ثامن» تا در آینده راحت تر قابل آدرس دهی باشد.

پیش نوشت دوم: 

همانطوری که در صفحه درباره من نیز گفته ام، من هم اکنون کارمند موسسه اعتباری ثامن هستم و فکر میکنم پس از سه سال، تقریبا شناخت حداقلی از محل کار خود بدست آورده ام که بتوانم در مورد آن بنویسم. ضمن آنکه این نوشتار به هیچ عنوان، هیچ ربط و دخلی به مدیریت موسسه و ساختار حقوقی (هیچ یک از بخش های آن) نـدارد، و من فقط به عنوان پتانسیل های موجود و ممکن برای این برند، مطالب را منتشر میکنم. ضمن آنکه قبلا هم علاقمندی خودم را به استراتژی محتوا و مباحث توسعه و پیشرفت با انتشار مطالبی بیان کرده ام.

پیش نوشت سوم: 

با توجه به مسائل پیش آمـده در چندماه پیش کشور، لازم به توضیح می دانم که بگویم من پیرامون موسسه اعتباری ثامن (آدرس سایت) صحبت میکنم، که لوگوی سازمانی این موسسه را هم در ذیل مشاهـده می کنید. که البته امیدوارم با توجه به تغییر مدیریت موسسه (که آقای دکتر محمد ابراهیم پورزرندی مدیریت محتـرم عامل و جایگزین حاج آقای توکلی (+) در طی چند روز گـذشته شده اند) شاهد استفاده بیش از پیش از توانمندی های بالقوه و بالفعل سازمانی و انسانی موجود و ممکن باشیم.

%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%ab%d8%a7%d9%85%d9%86-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88
موسسه اعتباری ثامن

پیشنوشت چهارم:

 این بحث فقط یک ایده و طرح ممکن هست که باید امکان سنجی شده و از ابعاد مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. و علاوه بر مطالب مطرح شده در این نوشتار، از سایر ابعاد نیز به این موضوع نگاه کرد. نوشته حاضر به هیچ عنوان نتیجه به تحقیق و مطالعه دقیق نیست و فقط بر اساس دغدغه های یک ساله من شکل گرفت و در طول زمان از ابعاد مختلف به آن نگاه کرده ام. اطلاعات و آمار موجود هم صرفا از طریق اطلاعات موجود بر بستر و وبسایت های معرفی شده عنوان شده اند.

پیشنوشت پنجم: 

این مطالب بر اساس این پیش فرض نگاشته شده اند که موسسه ثامن قصـد تغییر نام نـداشته باشد. و گرنه در صورت تغییر ماهیت معرفی شده برند، نام تجاری، تبلیغات و شعارهای سازمانی موسسه به محتوایی جـدید، قطعا این شکل از معرفی و نگاه به گذشته و شهر مشهد بسیار دشوار خواهد بود.

.

اصل مطلب: نوآوری و خلاقیت در بازار رقابت

حالا بعد از این پیش نوشت چهارگانه طولانی، لطفا به عکس زیر نگاه کنید:

چرا مشهد بیشتر از یک نام برای موسسه ثامن می ارزد؟
چرا مشهد بیشتر از یک نام برای موسسه ثامن می ارزد؟

.

چرا مشهد؟

در معرفی نامه و تاریخچه رسمی ای که موسسه ثامن در وبسایت خود ارایه کرده شرح اولین شعبه موسسه بدین صورت بیان شده است:

اولین شعبه موسسه اعتباری ثامن در تیر ماه ۱۳۷۶ در مشهد مقدس در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن  افتتاح گردید(افتتاح رسمی در ۱۸ دیماه۱۳۷۶ می باشد)

قطعا شهر مشهد با نام مبارک امام هشتم شیعیان علی ابن موسی الرضا علیه السلام گره خورده و ما هر دو این نام ها را در یک ردیف و رتبه بندی ذهنی در نظر میگیرم. برای خود ما هم در زندگی جمعی مان، هیچ فرقی نمی کند بگوییم که برای زیارت امام رضا (ع) می روم یا برای زیارت به مشهد می روم. این دو نام کاملا گره خورده بهم هستند.

در عکس بالا که سوال خود را مطرح کرده ام و این مبنای این نوشته آن سوال است، کاملا آگاهانه نام شهر مشهد را بکار برده ام و در ادامه درباره آن مطالبی درج خواهد شد.

در یکی از بخشنامه های مهم و اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از نام مقدس ائمه(ع) برای نامگذاری موسسات مالی‌ ‌و‌ اعتباری‌ ممنوع اعلام شده و بیان شده است که از این پس موسسات مالی جدید به هیچ عنوان حق نامگذاری های اینچنینی را ندارند. بخشنامه ای که در ادامه بازخوردها و نتایج خوبی به همراه داشت و تقریبا همه به تبعیت از آن در طی چند سال گذشته اقدامات جدی انجام دادند.

«ثامن» نیز در طی روند اداری و حقوقی برای کسب محوز ِ «موسسه»، همزمان عنوانِ خود را از «تعاونی ثامن الائمه» به «موسسه ثامن» تغییر نام داده و هم اکنون تمام سردرهای شعب با عنوان « موسسه اعتباری ثامن –  Samen credit institution » مشغول خدمات اقتصادی، مالی و بانکی خود هستند.

اما قطعا با مختصر سازی نام و سر در شعب، موسسه ثامن همچنان در ذهنِ مشتریان خود، نام مشهد و امام رضا (ع) را به همراه خود دارد و این درست همان نقطه ای است که می توان هویت برند ثامن را بازتعریف کرده و در بعد عملیاتی-تبلیغاتی-سرمایه گذاری با لباسی نو  از همه پتانسیل های ممکن، بهره برداری و خدمت رسانی داشت

در واقع تاکید دارم که باید و می توان با دریای عظیم معنوی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و اقتصادی شهر مشهد همراه شد. city-mashhad-samen-credit-institution .

خلاقیت برای هویت سازی

اگر کمی شفاف تر بگویم، با مقدماتی که در بالا بیان شد تلاش کردم در پیچشی نرم و آرام، تکیه گاه و تاکید خود را بسوی شهر مشهد ببریم که همزمان و علاوه بر داشتن نام مبارک ثامن الائمه امام رضا (ع) ، توانِ همراهی با کلیت و پتانسیل های شهر مشهد را هم داشته باشیم. شهر مشهد می تواند خواستگاه و آوردگاه و تکیه گاه و برند و هویت و نـشانی معتبر و خوب برای موسسه ثامن باشد.

اگر کمی با ذره بین و نگاه به گذشته دقت خود را متمرکز کنیم، می خواهیم اولین نقطه شروع و اولین شعبه موسسه ثامن را بازگشتی به خویشتن، بازشناسی و بازتعریف کنیم و از دست آوردهای آن، توشه ای برای خدمت بهتر تهیه کنیم. توشه ای که در بازار به شدت رقابتی موسسات مالی و بانکی کشور و جنگِ تبلیغاتی و برندینگ، می تواند دست بالای موسسه ثامن باشد.

البته این نوع بازتعریف و هویت سازی، در کنار همه دست آوردها و تبعات مثبتی که در پی خواهد داشت، نظام یکپارچه تبلیغاتی با توانمندی و تسلط بر استراتژی محتـوا می تواند سازمان را وادار به داشتن نگاهی نو کرده و از سویی به مخاطبین خود در قامت و هویتی نو یا تکامل یافته ظاهر شود. در چنین مسیر نوینی، باید اصل تمرکز اقتصادی و عملیاتی را برگزید (میتوان وسیع بود اما باز هم باید گاردریلی داشت) تا با عمیق شدن و نگاه تخصصی رشدی پایـدار و متمایز را تجربه کرد. این بند هرچند خیلی کلی گویی بود، اما تلاش می کنم در ادامه این نوشته، با ذکر مثال هایی، به شفاف سازی آن بپردازم.

در ادامه این نوشته به بررسی مواردی خواهم پرداخت که برخی از عناوین عبارتند از :

شهر مشهد و امکانات و پتانسیل های بالقوه این شهر، نقاط تلاقی و طلایی پیوند ثامن و مشهد، امکانات و فرصت های موجود، امکانات و فرصت های طلایی پیش روی مشهد-کشورمان ایران و موسسه ثامن بعلاوه حوزه های جدید سرمایه گذاری مرتبط با مشهد که جنبه شهری-ملی دارد، ایجاد برند حمایتی سرمایه گذاری و نوین برای پوشش بازار کشور و ورود به بازار کشورهای عربی-اسلامی، امکان درگیر کردن شرکت های تابعه و زیرمجموعه موسسه در پروژهای ملی، امکان دائمی یکپارچه با هدف خودآگاه و ناخودآگاه مخاطبین و….

خوانندگان محترم می توانند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در همین سایت و در ذیل هر یک از پست ها ارسال نمایند یا در بخش ارتباط با من در ارتباط باشند.

.

.

آموزش سازمانی و شرکتی

این متن توسط سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )نوشته شده است. اگر می‌خواهید از مجموعه‌ی آموزش‌های سازمانی و تیمی من مطلع شوید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش تیم کاری – سازمان ها و شرکت ها

بهره وری و کارایی سازمانی

.

پی نوشت

سخنی با همکاران محترم شبکه بانکی و مالی: قطعا نوع نگاه موجود در این نوشته و نوشته های آتی، قابلیت تعمیم به سایر بانک ها و موسسات مالی را خواهد داشت. به شرطی که نگاهی هوشمند و کل نگر و شباهت جو، با مطالعه این مطلب و شناخت کافی از بنگاه اقتصادی خود در صدد بومی سازی و شخصی سازی آن برآید. باور دارم که به اشتراک گذاری افکار و ایده ها در یک بازار مشترک، علاوه بر ایجاد جوّ خوب و قوی رقابتی، امکان رشد همه صنعت را فراهم میکند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.