negotiations meeting مذاکره مهارت دشواری است

مذاکره بهانه شایسته ای برای گرم کردن دورهمی ها نیست

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مهرماه زنگ مدرسه من در متمم خورد و درسی که مشغول آن شدم مـذاکره بود. فکر میکردم می توانم به سرعت فایل های صوتی آقای شعبانعلی را که در رادیو مذاکره منتشر کرده اند گوش بدهم و در ادامه دروس مذاکره متمم را شروع کنم، اما خیال خامی بود که الان از سرم پریده است

قبلاها که به حرفهای محمدرضا شعبانعلی گوش میدادم و میخواندم که (نقل به مضمون):

عده ای داد می زنند که آی بیایید این طرف بازار می خواهم ظرف ۴ ساعت به شما ترفند های مذاکره آموزش بدهیم و فوت وفن مذاکره را بگوییم، در حالی که یا نمیدانند یا راست نمی گویند که مذاکره را نمی شود اینگونه آموزش داد و یادگرفت و من خودم هنوز پس از سالها یادگیری تدریس و شرکت در جلسات مذاکره، احساس میکنم خلا دارم و باید برخی از آموخته هایم را به روز کنم و برخی را حذف (زبان بدن) و….

اکنون عمیقا آن را فهمیده ام، براستی که فراگیری مذاکره به عنوان یک مهارت راه بسیار دشواری هست که آدمی را در تمام زندگی درگیر خودش میکند. و ابدا نمی توان در سمینارهای آموزشی، ادعای آموزش مذاکره را داد بلکه در این سمینارها و حتی کلاسهای چند ساعته ای که برگزار می شود فقط می توان عناوین و شرحی مختصر بر آنها را ارائه کرد و این فراگیر و دانشجوست که باید این راه بلند ِ  و دائمی و دشوار را طی کند.

عنوان این نوشته از آن جهت نقادانه انتخاب شده است که خودم قبلا و اوایل گوش دادن به فایلها، با ولع خاصی مذاکره و نکته هایش را در جمع های دوستانه مطرح میکردم و بودند کسانی که در دورهمی های کاری یا دوستانه و رسمی و غیررسمی، از این عنوان زیبا برای گرم کردن مجلس و محفل سخن می گفتند، و شاید در لحظه های اول همه مان ذوق مرگ می شدیم که ای جان، چقدر خوب من این نکته و ترفند را یادگرفتم، اما بعدها در ادامه دیدم که همه مان داریم دقیقا برعکس آن فایلها رفتار میکنیم و این مرور کردن، نهادینه نـشده، و ما خیال باطلی داشتیم یا بهتر بگویم نفهمیدیم (و نفهمیدم) مذاکره یعنی چه.

امروز حتی فایل های رادیو مذاکره را به هرکسی نمیدهم و نمی فرستم، فقط بعد از یک گپ مفصل با یک فرد، و پس از نشان دادن علاقمندیش به این مباحث، شروع به ارسال فایل ها میکنم آنهم به صورت هفته ای دو فایل یا سه فایل، احساس میکنم یادگیری قطعه قطعه و با سرعت پایین رخ میدهد و در حقِ فایل ها (حداقل) ظلم نمی شود.

فکر میکنم چهار بار فایل های رادیو مذاکره را گوش کرده ام و اکنون وقت آن هست که بنشینم و یادداشت بردای کنم و دوباره گوش بدهم. به شدت به این مهارت محتاجم و امیدوارم با علاقه و پشتکار امروزم، شاهد آن باشم که روزی مهارت مذاکره را به شکلی مطلوب آموخته ام.

.سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

لینک کوتاه این مطلب:

https://goo.gl/9kxL5L

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.