معرفی کانال تلگرامی راهبرد

معرفی کانال تلگرامی «راهبرد»

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کانال های تلگرام، این روزها جزو الزامات زندگی ما ایرانیان شده اند (این کانال و این نرم افزار به هیچ عنوان در جاهای دیگر دنیا به این وسعت رشـد نداشته است)، اما در هم پیچیدگی و شلختگی محتوای بسیاری از کانال ها باعث اتلاف وقت و انرژی مخاطبین کانال ها گردیده است.

من خودم عضو برخی از کانال های تلگرام هستم و گاه به گاه آنها را میان روز وکارها چک میکنم، اما به ندرت و بسیار اندک کانال کاملا تخصصی و بدون حاشیه و تبلیغات دیده ام که روی یک موضوع کار کنند و مخاطب از آن لذت ببرد. یکی از آنها کانال مدل ذهنی بود که قبلا معرفی کردم، اما امروز می خواهم کانال تلگرامی راهبـرد را معرفی کنم که در حوزه سیاست و اقتصاد مینویسد. آنهم به سبکی ویژه!

کانال تلگرامی راهبرد

هر روز یک مقاله انگلیسی انتخاب، و خلاصه آن با لینک منبع مقاله در آن ارسال می شود برای عضویت روی لینک زیر کلیک کنید:

آدرس کانال تلگرامی راهبرد  https://telegram.me/RahbordChannel

این کانال توسط این اکانت  اداره می شود

کانال تلگرامی راهبرد
کانال تلگرامی راهبرد

.

برای نمونه، یکی از نوشته های این کانال را خدمت دوستان اینجا می آورم:

داستان چین

چین از نخستین کشورهای بلوک شرق بود که حتی قبل از فروپاشی شوروی رو به اقتصاد بازار آزاد آورد، در آن زمان این برای بسیاری حتی نوعی انحراف از آموزه های سوسیالیستی به شمار می آمد. دنگ شیائو پینگ از سال ۱۹۷۸ اصلاحات اقتصادی برای نزدیکتر شدن به اقتصاد بازار را آغاز کرد. همین پیشرو بودن هم باعث شد چینی ها به مصیبت دیگر کشورهای بلوک شرق دچار نشوند.

به جای تحول بنیادی در ساختارهای اقتصادی (شوک درمانی) که بعدها در روسیه و چند کشور دیگر دنبال شد و نتایج مطلوبی هم نداشت، چینی ها آهسته کار را پیش بردند. کشوری با ۸۰ درصد جمعیت روستایی اصلاحات اقتصادی را ابتدا در بخش کشاورزی اجرا کرد و سیاست های سفت و سخت مائو موسوم به انقلاب فرهنگی را کنار گذاشت (دوران مائو داستانی است پر ز آب چشم، شاید زمانی نوشتم) بقیه بخش های اقتصادی همچنان زیر برنامه ریزی دولتی ماندند. کشاورزان با این اصلاحات منتفع شدند و بسیاری از آنها در طی زمان وضعشان بهتر شد، از آن طرف بخش های دیگر که در شرایط رقابتی احتمالا نابود می شدند، زیر چتر حمایت دولتی ماندند. می شود گفت حال روستایی ها بهتر شد، ولی شهری ها هم ضرر نکردند.

سیاست شوک درمانی پشتوانه نظری قوی داشت، ولی از نظر سیاسی ممکن نبود و رویکرد آهسته و پیوسته چینی ها بیشتر مناسب حال و هوای کشورشان بود. همچنین حمایت و سماجت شیائوپینگ برای اجرای اصلاحات هم بوروکراسی دولتی را به این نتیجه رسانده بود که راهی جز بازاری تر کردن اقتصاد ندارند و هماهنگی خوبی ایجاد شد. پیشترها برنامه های دولتی به تاسی از شوروی بیشتر به سوی ایجاد صنایع پایه سرمایه بر مانند فولاد بود که چین مزیت در آن نداشت، ولی با این آزادی های اخیر توانستند در جایی که مزیت نیروی انسانی ارزان را دارند یعنی کالاهای مصرفی هم فعالیت کنند. به تدریج موفقیت بخش های اقتصادی آزاد توانست انگیزه ای برای دیگر بخش ها نیز ایجاد کند و حتی بخش های دولتی هم وارد کار شدند. البته این همه بدون عوارض هم نبود، فساد قابل توجهی وجود داشت و از آن سالها همچنان سایه سنگین دولت خودنمایی می کند، ولی آنها توانستند بهتر از دیگر کشورهای سوسیالیستی کار را پیش ببرند.

باید توجه کرد که اقتصاد بازار آزاد مسئله نهادهاست، اگر نباشند بیش از تحقق آزادی، شاهد هرج و مرج خواهیم بود. علت شکست روسیه و دیگر کشورها نیز برچیدن همه نهادهای پیشین بود، چینی ها دستکم به یکباره چنین نکردند. یادمان نرود  “دولت” امام زاده ای است که هیچ کوری را شفا نداده است، اگر هم در چین گاهی موفق عمل کرده، دلیلش هموار کردن راه برای اقتصاد بازار بوده است.  هنوز هم بازی برای چینی ها تمام نشده است. شوروی هم سال ها رشد اقتصاد بالا داشت، ولی چشم تیزبینی مانند هایک بود که در پس رشد هیولاوار آن امپراتوری شیطانی زوالش را می دید.

آدرس مقاله:

http://goo.gl/wUDbnV

کانال راهبرد

@RahbordChannel

— Tuesday, May 3, 2016 —

پی نوشت:

این کانال به آموزش زبان انگلیسی هم کمک شایانی می کند. شما علاوه بر مطالعه مقالات روز دنیا، و خواندن چکیده آن به فارسی، می توانید هر روز یک مقاله انگلیسی را مرور کنید.

.

پی نوشت دوم:

زندگی در دنیای امروز (که هجوم اطلاعات از هر سویی است)، یک هنر است! در گذشته دسترسی به اطلاعات هنر بود، این روزها حذف اطلاعات غیرلازم و مضر. فکر میکنم باید شروع به حذف برخی اکانت های شبکه های اجتماعی کنیم، اما قبل از این کار بسیار بسیار بسیار تلخ و دشوار! لازم است گروه های به درد نخـور را پاک کنیم. دسترسی به اطلاعات مفید، با حذف اطلاعات غیرمفید ممکن است.

.

پی‌نوشت سوم – معرفی خوب‌های مجازی:

من تلاش می‌کنم برخی از سایت‌ها و کانال‌های مفید را پیدا کنم و به دوستان و مخاطبان خودم معرفی کنم. شما می‌توانید روی آدرس زیر کلیک کنید و برخی از این‌ها را ببینید و بشناسید:

معرفی خوب‌ها و مفید‌های مجازی

 

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

 

.

.

.

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.