قبل از طلوع

گاهی به خورشید نگاه کنیم – دیدن مبدا زمان دلچسب است

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مبدا زمان کجاست یا چیست؟ برای کسانی که علاقمند مباجث مرتبط با مدیریت زمان هستند، توجه به این سوال می‌تواند به ارتباط بهتر آنها با طبیعت و هوشیاری بالاتر در طول روزها و ماه‌های کاری را رقم بزند.

حرکت خورشید به عنوان مبدا و مقیاس اندازه‌گیری زمان و تقسیم‌بندی روزها و ماه‌ها و سال‌ها و در نتیجه‌ی آنها ساعت و دقیقه است، حرکتی که قبل از پیداش انسان‌ها بوده و احتمالا پس از ما نیز خواهد بود..

چرا به خورشید نگاه کنیم؟

در میانه‌های روز و سرشلوغی‌هایی که داریم، خودمان را فراموش می‌کنیم چه برسد که بخواهیم یک‌کار و بار اضافی را هم به لیست کارهایمان اضافه کنیم. اما من یک پیشنهاد ساده دارم. پیشنهاد می‌کنم گاهی گاه‌به‌گاه هر کجایی که هستید به غروب یا طلوع خورشید نگاه کنید (نگاه مستقیم به خورشید هرگز!) 

اگر صبح یا غروب درونِ قطارشهری هستید، می‌توان لابلای چرت زدن به عظمتِ خورشید و هستیِ در جریان نگاه کرد. اگر در خانه هستیم، سرمان را از پنجره بیرون آوریم سرخی رو تاریکی در غروب خورشید یا سرخی رو به روشنی در صبح را به چند دقیقه‌ای تماشا کنیم. در حین رانندگی هم می‌توان برای پنج دقیقه‌ای کناری ایستاد و به این رخداد هر روزه‌ی عظیم چشم دوخت.

وقتی به خورشید در آغاز یا پایان روز نگاه می‌کنیم، می‌توانیم از خود بپرسیم که آخرین باری که چنین خلوت کردیم کی و کجا بود؟ یا اینکه آن لحظه را مبنای اندازه‌گیری و قیاس‌کردن خود کنیم، اگر صبح است و طلوع را مشاهده می‌کنیم امروز کمی بیشتر به گذر زمان دقت کنیم و اگر شب شده، به ساعت‌هایی که گذرانده‌ایم فکر کنیم.

این توجه‌های کوچک و گاه به گاه؛ آرام آرام ما را به سمتِ دقت بیشتر به گذر زمان در زندگی راهنمایی می‌کند. در کنار آن، آرامشی که از دیدن این شکوهِ هستی نسب‌مان می‌شود، نوش جانمان.دو عکسی که در گذشته منتشر کرده بودم را اینجا می‌گذارم:

قبل از طلوع خورشید

.

طلوع خورشید

.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۵]

One thought on “گاهی به خورشید نگاه کنیم – دیدن مبدا زمان دلچسب است

  1. سجّاد رحیمی مدیسه says:

    وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (یس/۳۸)
    «و نیزخورشید(تابان) که بر مدار معین خود دائم بی هیچ اختلاف به گردش است برهان دیگربرقدرت خدای دانای مقتدر است.»
    یادآوری و تلنگر خوبی بود بابت زمان
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.