سه پیشنهاد برای شروع حداقلی یا میکرواکشن ها

خلاصه ی یک دیدار متممی: حال خوب با ریزکارها (میکرو اکشن ها-Micro Action)

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دیشب با دو تن از دوستان متممی خوبم شب احیا در کنار هم بودیم، مثل همیشه رسیدن ما همشاگردی های متمم به همدیگر، آغاز گفتگوهای طولانی است که فکر میکنم جان ِ کلام در سه پاره زیر خلاصه می شود:

  • بر اساس تجربه های فردی و درک ما از آموخته ها
  • کلیدواژه ها و آموخته های مشترک
  • راه حل های پیش رو (تقریبا فردی اما با همپوشانی بالا)

مقدمه

آنچه دیشب مورد تاکید هر سه ما (با سه رویکرد بالا) بود، شروع ریزکار (Micro action-میکرواکشن) یا کارهای حداقلی و کوچک بود که می تواند با پایداری و ادامه دادن آنها، تغییرات بسیاری را رقم بزند.

من خودم دیشب می گفتم که معتقدم آموختن من درحال تبدیل شدن به «آموختن برای آموختن» بود، برای همین در بسیاری زمینه ها (مثل متمم) ترمز دستی کشیدم و جلوی آموختن بیشتر را گرفتم (ظرفیت زیادی ایجاد شده بود و عملا کاربردی نداشت) و جایگزین آن، آموخته‌های کریستالی دیگر و منابع جدید را اضافه کردم و از همه مهمتر شروع کوچک با ریزکار (Micro action-میکرواکشن) دلخواه خودم را در زمینه ای که فکر میکردم لازم هست، آغاز کردم.

دیروز موکدا تاکید داشتم که حال بهتری دارم، عزت نفس بازیابی شده، امید افزون تر، تلاش کاربردی تر و در کل حال خوب تری دارم. به همین سبب و با تکیه بر همین تجربه، در میانه گفتگوها به دوست عزیز متممی خودم، سه شروع حداقلی را با توجه به نتیجه ی یک گفتگوی چهار ساعته پیشنهاد کردم.

اینجا فقط چکیده پیشنهادات خودم را می نویسم تا علاوه بر تثبیت ذهنی خودم، در آینده امکان مرور و سنجش افکارم را داشته باشم:

.

پیشنهاد اول:  راه اندازی وبسایت رسمی و نوشتن با اسم و هویت رسمی

در توجیه این کار مثالی که زدم این بود: انبان و آموخته های ذهنی ما، همانند یک تشت گل ِ آماده است که بی جهت لگد مال می شود. اگر نوشتن جـدّی و رسمی را آغاز کنیم، گویی این تشت ِ گل را روی میز سفال گری و هنرمندی برجسته قرار داده ایم، با هر مطلب و پستی که می نویسیم، این تشت گل روی تخته ی هنرمند ما می چرخد و دست ِ هنرمندانه ی او، به این تشت ِ گل، شکل و هویت و سروسامانی می دهد

آرام آرام پس از مداومت در کار، مدل ذهنی نوین، دور ریزهای لازم، کم و بیش کردن برخی مهارتها و آموخته ها نهایتا ذهن ما را به یک اثر هنـری تبدیل می کند، یا به یک ابزار بسیار کارآمد برای زندگی و کار بهتر از قبل. کارآمدی، دقت، سرعت، توان نه گفتن، شاگردی کردن های لازم و صبر  و استقامت خروجی نهایی این پروسه است که در آن تلاش می کنیم ذهن مان را صیقل بدهیم و ساختاری درست ایجاد کنیم.

.

پیشنهاد دوم:  شروع ریزکارها (میکرواکشن ها)

دوست عزیز و پر استعداد ما، قطعا یکی از دختران با استعداد و پر توانی بود که در زندگی خودم ملاقات کرده بودم. پکیجی از تجربه‌ها و آموخته‌ها و خواسته‌ها بصورت یکجا آماده یک شروع خوب یا مشارکت یا همراهی و همکاری موفق بودند. به همین سبب توصیه ویژه‌ای کردم که به فکر آغاز عملی باشند و از وسواس آموختن بیشتر جلوگیری جدی کنند.

همانطوری که حدس می زدم (و خودم هم گرفتارش بودم و هستم) گفتند که: “یک یا دو مهارت دیگر اضافه کنم و بعدش شروع” و سخن ِ من این بود که کافیست، هر آنچه آموخته شده کافیست، شروع می کنیم و در ادامه راه واقعا اگر احتیاج بود، ضمن ِ کار آنها را اضافه می کنیم و یاد میگیریم. 

.

پیشنهاد سوم: فیلم‌درمانی (فیلم‌تراپی)

تجویز کاملا شخصی من هست: آغاز فیلم درمانی یا فیلم تراپی، با انتخاب و دیدن ِ فیلم های بسیار خوب دنیا

قبلا دکتر بهنام اوحدی و کانال فیلم‌درمانی (تراپی) او را معرفی کرده‌ام، چند وقتی هست که خودم هم چنین رویکردی دارم و به شخصه نتایج بسیار خوبی دریافت کرده ام. باور دارم که آموختن، فقط کتاب و جزوه و کلاس نیست و در کنار روال عادی زندگی، حین فیلم دیدن و گفتگو کردن و مسافرت کردن به آموخته های بسیار ارزشمندی می رسیم یا آموخته های قبلی ما تثبیت می شوند و به باور عملی ما مبدل می شوند.

به همین سبب کانال فیلم‌درمانی (تراپی) را معرفی کردم و امیدوارم با نگاهی نو فیلم دیدن را تجربه کنیم که بزرگترین درس ها و مدل ذهنی و باورها را می تواند برای ما به ارمغان بیاورد.

من برای آموزش‌های خودم از شیوه‌ی «فیلم تراپی» یا همان «فیلم درمانی» را شروع کرده‌ام. روشی بسیار خوب برای یادگیری عمیق آموخته‌ها و مفاهیمی که زمان‌جویان عزیز در دوره‌ها، کلاس‌های آموزشی من دریافت می‌کنند.

از شما دعوت می‌کنم به مجموعه‌ی فیلم‌های پکیج فیلم‌درمانی مدرسه زمان نگاهی بیاندازید:

فیلم درمانی (فیلم تراپی) مدرسه زمان

film therapy / فیلم درمانی / سینما درمانی مدرسه زمان

 

.

پی نوشت: 

قبلا نوشته ای داشتم با عنوان مرور کریستالی، فکر میکنم این مطلب ارتباط تنگاتنگی با آن دارد و خواندن آن، خالی از لطف نیست.

.

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

.

لینک کوتاه و آدرس ویژه این نوشته برای به اشتراک‌گذاری:

https://goo.gl/giWqJX

.

.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

6 thoughts on “خلاصه ی یک دیدار متممی: حال خوب با ریزکارها (میکرو اکشن ها-Micro Action)

  1. امید چروی says:

    سلام آقا سجاد
    مطلب فوق العاده آموزنده و مفیدی بود و از خوندنش کلی لذّت بردم .
    خوشحالم که با دوستان متممی دور هم جمع شدین و دوست دارم یه روزی منم تو جمعتون باشم .
    با این که هنوز سربازیم تموم نشده ولی کارایی انجام دادم و به تمام پیشنهاداتون ( که قبلا آقای علیرضا امیری بهم پیشناد دادن ) عمل کردم و نتیجه خوبی هم گرفتم و مهم ترینش این بود که منو مجبور استفاده بیشتر از ذهن و حافظم میکنه و مجبورم مطالب جدیدی یاد بگیرم تا حداقل چیزی برای ارائه داشته باشم و خب به اون اهدافی که دارم خیلی نزدیک تر شدم و میشم . راستی بابت پیشنهاد کانال فیلم تراپی متشکرم آقا سجاد .
    شاد، پیروز و موفق باشی ☺

  2. مهدی فارسی‌نسب says:

    سلام رفیق نادیده ولی صمیمی ام

    چند مطلب سایتتو با دقت خوندم …
    خیلی ارتباط برقرار کردم با فکرت و نگاهت…
    در حین خوندن گاهی مکث میکردم و باخودم در مورد میزان زیاد آدم حسابی بودنت حرف میزدم

    خوشحال میشم که بهم ایمیل بزنی و یک قرار ملاقات ترتیب بدیم. میخوام کلی ذوق کنم از هم صحبتی با شما.

  3. پوریا صفرپور says:

    با هرسه پیشنهادت کاملا موافقم سجاد. البته در خصوص یادگیری از متمم شما دوستان خیلی بیشتر ازمن پیشتاز هستید.
    راستی من هم مشتاق دیدار دوستان متممی هستم. خوشحال میشم اگر یکبار دعوتتون کنم به یک کمپ یک شبه حوالی تهران.

    • سجاد سلیمانی says:

      پوریا جان سلام، پیام تلگرامی برات گذاشتم، ممنون از توجهت و تمایلت، من هم اینور مشتاق این دیدار و گپ و گفت هستم.
      تلگرام ادامه میدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.