factfulness کتاب واقعیت معرفی فایل صوتی

کتاب واقعیت یا واقع نگری | معرفی+خلاصه‌ی صوتی | هانس روسلینگ TED

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کلمه‌ی واقعیت از آن واژه‌های پرابهامی است که البته ادعا دارد «واقعی‌ترین حقیقت مسلم» را می‌تواند برای ما عیان کند. واقعیت چیزی است که بر اساس آن تصمیم گیری می‌کنیم، انتخاب‌های ما را جهت‌دهی می‌شوند، دنیای ِ خودمان را بر اساس ِ آن تنظیم می‌کنیم. بسیاری از انقلاب‌ها در هر کشوری برای پایه‌ی برداشت متفاوتی از واقعیت بوده است، بسیاری از جنگ‌ها بر پایه‌ی واقعیت شکل گرفته و حتی بسیاری از مردم مهاجرت کرده‌اند چون واقعیت دیگری را متوجه شده‌اند.

واقعا چه چیزی واقعیت است؟ چگونه می‌توانیم بین حقیقت، واقعیت، واقعیت مسلّم، تفسیرها و… تفاوتی قائل شویم؟ این کتاب به ما کمک می‌کند درکِ بهتری از «واقعیت» داشته باشیم و بتوانیم «روشی برای دسترسی به واقعیت» را بیاموزیم و بکار بگیریم. این دستاوردهای ما باعث می‌شوند زندگی بهتری داشته باشیم و انتخاب‌های مناسب‌تری انجام دهیم...

کتاب FACTFULNESS

کتاب واقعیت یا واقع نگری (Factfulness) را آقای هانس روسلینگ  Hans Rosling  (+ و +) به همراه اولا روسلینگ و آنا روسلینگ نوشته است. کتابی که می‌تواند انگاره‌ها و باورهای ذهنی ما را دگرگون کند.

شما در این کتاب در واقع #مدل_ذهنی خودتان را هم اصلاح خواهید کرد و با خطاهای شناختی مغز انسان آشنا خواهید شد که در ادامه لیست ده‌گانه‌ی آن را مشاهده خواهید کرد. همان لیستی که روسلینگ‌ها بر اساسِ آن، این کتاب و ایده‌ی خودشان را پیاده‌سازی کرده‌اند.

ایده‌های این کتاب بر پایه‌ی غریزه‌های انسانی است که در طول زمان تکامل یافته است. اگر به نظریه‌ی داروین علاقمند هستید این فیلم و اگر به تکامل انسان خردمند علاقمند هستید این فیلم آموزشی سه ساعته را ببینید. در واقع با قبولِ ادعای داروین و شکل‌گیری این غرایز در طول هزاران سال گذشته است که ما می‌توانیم این دلایل ده‌گانه را توجیه کنیم..

چرا این کتاب را می‌خوانیم؟

من به شخصه انسانی امیدوار هستم. به گمانِ من در اوج ناکامی‌ها و سختی‌ها نیز کورسویی از امید وجود دارد که زندگی را توجیه و تلاش برای ساختن زندگی را ممکن سازد. این کتاب و فهمِ دقیق آن می‌تواند شما را به انسانی امیدوار تبدیل کند (از این جهت که اگر دنیا را تیره و تار و شرایط را بسیار ناگوار می‌بینید).

به ویژه که ما در کشوری به نام ایران و در منطقه‌ی خاورمیانه یا جنوب‌غربی آسیا زندگی می‌کنیم و روایت‌های تاریخی بسیار تلخ بر سر زبان‌ها جاریست و از سویی حکومت‌های این منطقه هنوز نتوانسته‌اند به دموکراسی و ثبات سیاسی و اقتصادی  برسند که یک شهروند بتواند نگاهی بلند مدت برای زندگی‌اش داشته باشد.

اما به راستی چند درصد ِ این روایت‌های تاریخی درست هستند؟ همان‌طوری که ادوارد سعید در کتاب ِ شرق‌شناسی خودش، می‌گوید که انسان غربی هرجوری دلش خواسته ما را دیده و سپس همانطوری هم ما را و تاریخ ما را تحلیل کرده است. آیا وقتِ آن نرسیده که ما نوعی دیگر به خودمان نگاه کنیم؟

جدای‌ِ سیستم ِ حکومتی، آیا وضع ِ مردم ِ ما در طی سال‌های گذشته بهتر شده است یا بدتر؟ در چه زمینه‌هایی؟ آیا می‌توانیم نمودار دقیقی از وضعیت سلامتی، اقتصادی و اوضاع اجتماعی و امکانات خودمان از ۲۰۰ سال قبل تاکنون بکشیم؟

 داشتن نگاه ِ بلند مدت، یکی از الزاماتِ ما برای مدیریت زمان است. دو تا فایل صوتی خوب قبلا با عنوان‌های نگاه دراز مدت و سرنوشت و همچنین پیروزی فکر بر عصبانیت (زندگینامه‌ی چوئن‌لای) را در رادیو منتشر کرده‌ام که امیدوارم وقت بگذارید و آن‌ها را بشنوید. از الزاماتِ این نگاه ِ بلند مدت، فهم دقیق و درستِ مسائل است. به گمانِ من این کتاب می‌تواند زیرساختِ چنین فهمی را برای ما فراهم آورد و به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم..

کتاب واقعیت - هانس روسلینگ هنس روسلینگ FACTFULNESS
کتاب واقعیت – هانس روسلینگ

ده دلیل برای اثبات وضعیت خوب دنیا!

در این کتاب روسلینگ تلاش کرده است با استفاده از ده عنوان متفاوت و البته تکاملی در انسان، نگاهی نوین به دنیا داشته باشد و خطاهای انسانی در فهم دنیا را کاهش دهد. که من لیست دلایل او را از ترجمه‌ی کتاب واقع‌نگری برایتان می‌آورم:

  • غریزه‌ی شکاف
  • غریزه‌ی منفی‌نگری
  • غریزه‌ی خط مستقیم
  • غریزه‌ی ترس
  • غریزه‌ی اندازه
  • غریزه‌ی تعمیم
  • غریزه‌ی سرنوشت
  • غریزه‌ی دیدگاه یگانه
  • غریزه‌ی مقصردانستن
  • غریزه‌ی اضطرار
  • غریزه‌ی واقع‌نگری در عمل

کتاب واقعیت در سایت آمازون

این کتاب با عنوان زیر در سایت آمازون قابل خریداری است:

factfulness

Factfulness :

Ten Reasons We’re Wrong About the World–and Why Things Are Better Than You Think.

کتاب واقعیت – انتشارات نشر نوین

نشر نوین کتاب factfulness را با عنوانِ «واقعیت» به بازار ارائه کرده است که شما در آدرس زیر می‌توانید این کتاب را به شکل مستقیم از ناشر آن خریداری کنید.

ترجمه کتاب واقعیت – نشر نوین

کتاب واقع نگری – انتشارات ملیکان

ترجمه‌ی دیگری از کتاب factfulness را با عنوانِ «واقع نگری» توسط نشر ملیکان به بازار ارائه شده است که ادامه عکس روی جلد آن را مشاهده می‌کنید:

ترجمه کتاب واقع نگری – نشر میلکان

.

.

خلاصه‌ی صوتی کتاب واقعیت

در این بخش می‌توانید خلاصه‌ی صوتی کتاب واقعیت یا واقع نگری(Factfulness) آقای روسلینگ را به رایگان بشنوید. این فایل توسط علی‌بندری عزیز در رادیو بی‌پلاس تولید شده است.روی عکس زیر کلیک کنید تا به صورت خودکار این پادکست برای شما پخش شود:.

 اگر به شنیدن پادکست علاقمند شده‌اید و یا حتی اگر می‌خواهید بدانید پادکست چیست و چند نمونه از پادکست‌های خوب فارسی را بشناسید؛ اینجا را کلیک کنید...

یک مطلب بسیار مرتبط: FACT فکت چیست؟

یکی از دغدغه‌های اصلی من در بحثِ آموزش مدیریت زمان، آشنایی زمان جویان عزیز با مفهوم «فکت – FACT» است. مفهومی که همه‌ی ما برای داشتن یک زندگی نرمال-NORMAL به آن احتیاج داریم.

فکت Fact چیست؟

fact فکت چیست؟ تعریف ترجمه و مثال ها و مصداق های آن

این متن را من جمع‌آوری کرده‌ام. نیازی که این روزها، بیش از پیش احساس می‌کنم. اول در زندگی خودم چنین درکی از زیست‌جهانِ خودم داشته باشم و سپس بتوانم بر این اساس آموزش بدهم و شاگردان خودم را دعوت به این راه کنم. امیدوارم از نقدهای شما برای تکمیل این مطلب بتوانم استفاده کنم...

سایت گپ‌مایندر  Gapminder

برای دیدن شاهکار کاری او یعنی سایت gapminder می‌توانید به آدرس زیر بروید. در این آدرس روسلینگ‌ها تلاش کرده‌اند از نمایه‌سازی و تصویری کردن اعداد و ارقام  در جنبه‌های مختلف استفاده کنند تا اثبات کنند که اوضاع جهان رو به بهبود است:

سایت گپ مایندر

سایت گپ مایندر - هانس روسلینگ - کتاب واقعیت

https://www.gapminder.org

به همین سادگی، هانس روسلینگ تلاش می‌کند اطلاعات را با ابزارهایی به صورت تصویری و نمایی شده‌ در اختیار مخاطب خودش قرار بدهد. ظاهرا ما انسان‌ها در فهم اعداد بزرگ و ربطِ آن‌ها بهم مغزمان کشش ندارد!

معرفی کتابخانه زمان

این کتابی که اینجا برای شما معرفی کردم در واقع زیرمجموعه‌ی کتابخانه زمان است. کاری که من انجام می‌دهم این است که آرشیو بزرگی از کتاب‌های تخصصی مدیریت زمان را به همراه کتاب‌های پیشنهادی خودم برای شما دوستان عزیز در این کتابخانه جمع‌آوری و منتشر کنم. این کتابخانه شامل بخش‌های زیر است:

کتابخانه زمانصفحه‌ی نخست

زندگینامه‌ی هانس روسلینگ

روسلینگ در اوپسالا، سوئد زاده شد. او از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ در دانشگاه اوپسالا به تحصیل آمار و پزشکی پرداخت، و در ۱۹۷۲ در کالج پزشکی سنت جان در بنگالورو، هندوستان به مطالعه بهداشت عمومی مشغول بود. وی در ۱۹۷۶ مجوز طبابت را دریافت کرد و از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ به عنوان پزشک بخش در ناکالا در شمال موزامبیک خدمت کرد.

هانس روسلینگ نویسنده کتاب واقعیت
هانس روسلینگ نویسنده کتاب واقعیت

روسلینگ در ۲۱ اوت ۱۹۸۱ طغیانی از بیماری کانزو، نوعی فلج، را کشف کرد و تحقیقاتی که متعاقب آن انجام داد منجر به اعطای مدرک پی اچ دی به وی از سوی دانشگاه اوپسالا در سال ۱۹۸۶ شد. او دو دهه را به مطالعه طغیان‌های این بیماری در مناطق روستایی دورافتاده در آفریقا پرداخت و بیش از ده دانشجوی دکترا را راهنمایی کرد.

این طغیان‌ها در جمعیت‌های روستایی قحطی زده آفریقایی رخ می‌دهند که مانیوک به قدر کافی فرآوری نشده، عنصر اصلی در رژیم غذایی آنها است و این هم به سوء تغذیه و هم دریافت بالای سیانید منجر می‌شود..

سایر رابطه‌های بین توسعه اقتصادی، کشاورزی، فقر و سلامت نیز از جمله حیطه‌های پژوهش روسلینگ بودند. همچنین وی مشاور سلامت سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و چندین سازمان کمک‌رسان بود. در سال ۱۹۹۳ او یکی از افراد مؤثر در شروع فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در سوئد بود.

در انستیتوی کارولینسکا نیز، او ریاست بخش بهداشت بین‌المللی را در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ به عهده داشت. همچنین در زمان مدیریت او بر کمیته بین‌المللی پژوهش و آموزش کارولینسکا (۱۹۹۸-۲۰۰۴)، تعامل‌های تحقیقاتی در حوزه سلامت با دانشگاه‌هایی از آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی برقرار شد. به علاوه، او دوره‌های آموزشی جدیدی را در زمینه بهداشت جهانی شروع کرد و در تالیف کتابی در همین خصوص نیز مشارکت داشت. (منبع این متن – ویکی‌پدیا).

مرگِ روسلینگ و ماموریتِ ناتمام ِ او

وی در ۷ فوریه ۲۰۱۷ در سن ۶۸ سالگی و در اثر ابتلا به سرطان لوزالمعده درگذشت. در واقع با مرگ روسلینگ، فرصتِ معرفی کتاب به بهترین شکل ممکن فراهم نشد.

او می‌توانست با سفرهای پی‌درپی به نقاط مختلف جهان این کتاب را بیش از پیش معرفی کند. ماموریتی که اکنون اولا و آنا روسلینگ آن را بر عهده گرفته‌اند...

کلیه‌ی سخنرانی‌های هانس روسلینگ در تد TED

کلیه‌ی سخنرانی‌های آقای هانس روسلینگ در سایت تد را می‌توانید در آدرس سخنرانی‌های هانس در سایت تد پیدا کنید و با دقت نگاه کنید.

Hans Rosling هانس روسلینگ در تد TED

البته اگر علاقمند به سخنرانی مرتبط با موضوعاتِ وب‌سایت من هستید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید تا کلیه‌ی سخنرانی‌های تد را پیدا کرده و مشاهده کنید:

آرشیو سخنرانی‌های تد TED در سایت

من در اینجا چند مورد از سخنرانی‌های ایشان را می‌آورم که به شکل مستقیم می‌توانید همینجا مشاهده کنید:..

بهترین سخنرانی آقای هانس:
The best stats you’ve ever seen

این سخنرانی هانس روسلینگ با عنوانِ «بهترین وضعیت‌هایی که تاکنون دیده‌اید» را می‌توانید مشاهده کنید. برای داشتن زیرنویس فارسی – persian از منوی زیر ویدیو اقدام کنید:

هانس روسلینگ درباره‌ی رشد جمعیت می‌گوید

در این ویدیو یکی دیگر از سخنرانی‌های آقای روسلینگ را خواهید شنید و احتمالا آماری که در ذهن داشته‌اید دست‌خوشِ تغییر خواهد شد:.

اجازه دهید مجموعه‌ی داده‌هایم ذهن شما را تغییر دهد!

یکی دیگر از سخنرانی‌های جالب آقای هانس روسلینگ با عنوان و هدفی مشخص!.

چگونه در مورد جهان بی‌تفاوت نباشیم؟

این هم به عنوان آخرین سخنرانی آقای روسلینگ که می‌توانیم یک «مدل ذهنی» از او به یادگار داشته باشیم..

بیل گیس این کتاب را هدیه داد!

این کتاب واقعیت آنقدرها جالب بوده که آدم‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی هم مشغول به خواندنش شده‌اند. بیل گیتس، ثروتمند افسانه‌ای آمریکایی و بنیان‌گذار ِ شرکت مایکروسافت درباره‌ی این کتاب گفته است: «یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که تا به حال خوانده‌ام – یک راهنمای ضروری برای تفکر روشن نسبت به جهان»

بیل گیتس و هدیه دادن کتاب واقعیت هانس روسلینگ
بیل گیتس و هدیه دادن کتاب واقعیت هانس روسلینگ به دانشجویان فارغ التحصیل آمریکا

او در اقدامی حمایتی از این کتاب هم اعلام کرده که به تمامی کسانی که در سال ۲۰۱۸، از دانشگاه‌های آمریکا فارغ‌التحصیل شوند، یک جلد از کتاب واقعیت هدیه می‌دهد!تا آنجایی که من شنیده‌ام اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز از این کتاب حمایت کرده‌ و خواندن آن را توصیه کرده است. در واقع یک حمایت رسانه‌ای برای همه‌گیر شدن این کتاب...

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۳ Average: ۴.۷]

5 thoughts on “کتاب واقعیت یا واقع نگری | معرفی+خلاصه‌ی صوتی | هانس روسلینگ TED

  1. سعید says:

    سلام سجاد
    این موضوعی که میگم بی ربط به این مقاله ی خوبیه که نوشتی ولی سوالم اینه که قرار بود سخنرانی ایی که چند وقت پیش قم داشتی رو بزاری رو وبسایت ولی خبری نشد. نمیزاری؟

    • سجاد سلیمانی says:

      سعید جان سلام.. وقتت بخیر
      چرا به زودی می گذارمش — تازه یک هفته ای هست دستم رسیده و
      قصد دارم دو سه تیکه منتشرش کنم.

      بخش مهمی از اون صحبت ها مربوط به قطب نمای زمان (کلیک کن) اینجا من بزودی می گذارمش

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام مهدیه جان, من نسخه ی واقع نگری نشر ِ میکان رو دارم. نثر خوبی داره. امکان ِ مقایسه هنوز برای من فراهم نشده. اگر شد نظر شخصی خودم رو هم میگم حتما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.