چالش ذهن ده ساله قبل و امروز

چالش عکس ده سال پیش را به همراه نوار مغزی و ذهنی ده ساله منتشر کنید

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها چالش جدیدی جهانی شده است. چالش عکس الان و عکس ده سال پیش. چالشی که عکس ۱۰ سال قبل را با تصویر امروز مقایسه می‌کنیم. ار کجا شروع شده؟ ما هنوز نمی‌دانیم. اما آنچه پیداست این است که استقبال بسیار خوبی از این چالش به وجود آمده و از بزرگ و کوچک، معمولی و سلبریتی وارد این چالش شده‌اند. چالش، گویی کلا لذت بخش است. به ویژه که جمعیت خیلی زیادی از آن استقبال کند.من به زمان و مدیریت زمان حساس شده‌ام؛ می‌آموزم و درباره‌اش می‌نویسم. به نظرم این چالش یک چالش بسیار خوب برای فهمِ گذر عمر است. تمرینی بسیار ساده که گویی در باشگاه مغز نشسته‌ایم و داریم دمبلِ ذهنی می‌زنیم.

این پیشنهاد مرا در کنار عکس‌هایی که از ۱۰ سال قبل زندگی خودتان می‌گیرید، انجام بدهید و اگر جرات داشتید، منتشر کنید  😉 .

چند نمونه از عکس‌های این چالش:

در ادامه می‌توانید چند نمونه از عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی با عنوان چالش ده سال قبل و امروز منتشر شده است را مشاهده کنید:

مهناز افشار در چالش ۱۰ سال قبل

.

ارژنگ-امیرفضلی-در-چالش-۱۰-سال-پیش

.

امیر مهدی ژوله در چالش ۱۰ سال پیش
امیر مهدی ژوله در چالش ۱۰ سال پیش

.

حسن ریوندی در چالش ۱۰ سال قبل
حسن ریوندی در چالش ۱۰ سال قبل

.

حمید گودرزی در چالش ۱۰ سال پیش
حمید گودرزی در چالش ۱۰ سال پیش

.

عروسک لقمه در چالش ۱۰ سال پیش
عروسک لقمه در چالش ۱۰ سال پیش

.

چالش ۱۰ سال پیش قیمت ها در ایران
چالش ۱۰ سال پیش قیمت ها در ایران

.

چالش را خراب نکنید لطفاً !

متاسفانه سیاست وارد هرکجایی می‌شود، تلاش می‌کند که گند بزند. برخی از سیاستمداران با این چالش وارد طعنه‌زدن‌های سیاسی شده‌اند یا به نوعی دنبال تسویه حساب سیاسی اینترنتی یا زخم زدن هستند. نمی‌خواهم اینجا نمونه‌هایی از کارهایشان را بیاورم. اما همین که تلاش می‌کنند زخم‌ها باز بماند، رفتار زیبایی در این چالش نیست.

این چالش، یک تلنگر خیلی خوب برای بسیاری از ماست تا یک دوره‌ی ده ساله را مرور کنیم؛ درباره‌ی خودمان فکر کنیم و به شیوه‌ی زیستن و اندیشیدن و کارها و انتخاب‌هایمان نگاهی دوباره بیاندازیم. 

امیدوارم طعنه‌های سیاسی و رویکردهای زشتِ سیاسی (در ایران و جهان) یک‌جایی ترمز دستی خودش را بکشد و خودش را متوقف کند. خردِ سیاسی چیز خوبیست. عموم مردم، از آن می‌آموزند و از آن الگو می‌گیرند. بهتر است در چنین چالش‌های ملی و جهانی که می‌تواند یک آموزش عمومی هم باشد؛ ما نطفه‌ی نیک‌اندیشی در ذهن‌ها بکاریم تا در آینده محصولی نیکو از رفتار جمعی، برداشت کنیم. .

رو به گذشته؟ رو به آینده؟

ما قطعاً نمی‌توانیم رو به گذشته فکر کنیم. زندگی رو به جلو است. اما باید نیم‌نگاهی به مسیر طی شده، رفتارها، انتخاب‌ها و کارهایمان داشته باشیم. زندگی در لحظه‌ی اکنون جاریست. 

اما گاهی لازم است ما توقف کنیم، برای لحظاتی (ساعت یا روز) و بیاندیشیم که چگونه این مسیر را طی کرده‌ایم. البته پیشنهاد من برای همین چند روز گذشته نیست. همانند چالش ۱۰ ساله که یک زمان بلندی را نشانه رفته است تا با دیدنِ عکس‌هایمان؛ تفاوت‌هایی را به ما گوشزد کند.

در این نوشته قصد دارم یک تکنیک بسیار ساده را به شما آموزش بدهم که نیم‌نگاهی به زندگی گذشته خودتان داشته باشید. به بهانه این چالش خوب؛ فرصتی برای مرور زندگی و ذهنِ خودتان پیدا کنید و شاید به این وسیله، تصمیم برای تغییر در ما جدی باشد

قرار نیست همیشه به همه‌ی جریان‌ها، رخدادها و روندهای جامعه نه بگوئیم. می‌توانیم و می‌شود در این چالش‌ها و در این رویدادها، تلنگری آموزنده برای جمعیت بسیار بسیار زیادی زد و شاید اثر بال پروانه‌ای را در آن ایجاد کرد. امید من هم همین است. رخدادی بزرگ در یک سیستم اجتماعی در جریان است و شاید (واقعا شاید بتوان) با یک پیشنهاد و تغییر نگاه؛ اثری بزرگ و تغییری مثبت ایجاد کرد..

کنار چالش عکس؛ می‌توان چالش مغز ده ساله را هم داشت

عنوان دقیق پیشنهاد من این است. در کنار چالش عکس‌هایمان، نیم‌نگاهی به مغز و ذهنِ خودمان هم داشته باشیم. وقتی چالش عکس‌ها را اجرا کرده و آن را منتشر می‌کنیم؛ احتمالا به این ده سال هم فکر می‌کنیم. خوشی‌ها و تلخی‌های زیادی را در ذهن مرور می‌کنیم. برخی بسیار بزرگ هستند و برخی بسیار خرد و کوچک. 

من فکر می‌کنم بتوانیم در یک حرکت هوشمندانه برای خودمان؛ نقشه‌ی ذهنی خودمان را بکشیم و گذشته‌ی خودمان را ترسیم کنیم. روش کارش را در ادامه برایتان خواهم نوشت..

پیشنهاد می‌کنم…

پیشنهاد من به طور شفاف این است. عکس‌های مقایسه‌ای ده سال گذشته خودتان را منتشر کنید و از آن لذت ببرید. این تجربه‌ی خوب را به خودتان هدیه بدهید. چند خطی هم زیر آن (کپشن) بنویسید. اما یک کار کوچک و چند دقیقه‌ای دیگر هم می‌توانید انجام بدهید: کشیدن مسیرِ فکری در زندگی ده ساله‌ی خودتان. تقریبا به این شکل:

در گام دوم روی همین خط، هر سالی که اتفاق مهم؛ آدم مهم؛ انتخاب خاص و یا تصمیم جدی گرفته‌ای را بکش و بنویس. هر سال را جداگانه بکش و نام آن اتفاق، تصمیم یا آدم را بنویس. همین!

با الهام از پیام‌هایی که از دوستانِ زمان‌جوی عزیز در Live گرفتم؛ فکر می‌کنم بشود گفت این نمودار نوار مغزی ده سال گذشته ما را  نشان می‌دهد؛ نواز مغزی که به دست خودمان ساخته و پرداخته شده و همه‌ی پستی و بلندیهایش به ما مربوط است (یعنی مسئولیتش با ماست!).

چالش ذهن ده ساله عکس یا ذهن؟ - دو

فیلم آموزشی: کشیدن نوار ده سال گذشته

این موضوع را در اینستاگرام Live گذاشتم؛ در ۲۴ ساعت آینده در آنجا در دسترس است. در ویدیو بالا تلاش کردم به صورت ساده و مختصر این ایده را بسط بدهم و نموداری از مغز ده سال قبل و امروز خودمان را آموزش بدهم که چگونه می‌توانیم آن را بکشیم. امیدوارم این ایده بتواند برای شما لذت بخش و مفید باشد.

اینجا فیلم توضیحات مرا ببینید:

البته برای دیدن فیلم‌ها و ویدیوهای بیشتر می‌توانید به تلوزیون زمان مراجعه کنید. آرشیو ویدیویی مدرسه زمان که موضوعات مختلفی را پوشش داده است. برای دیدن این تلوزیون اینجا را کلیک کنید..

اندرونی یا بیرونی؟

قول می‌دهم شما می‌توانید عکس‌های خودتان را به راحتی در اینترنت گلچین کنید و منتشر کنید. اما به گمان من؛ هرگز نمی‌توانید این نمودار ده‌ساله را منتشر کنید! البته اگر واقعی کشیده باشید. 

حدس می‌زنم این نمودار برای شما دردآور باشد. و این نقطه‌ای برای شروع یک تغییر است. بر خلافِ نمایشی که ما همیشه و همه وقت از ریز به ریز زندگی خودمان داریم؛ خوشبختانه این بخش شفاف و ترسناک و مهم از زندگی ما قابل انتشار نیست! شفاف باشید با خودتان و همه‌چیز را یکبار برای همیشه بنویسید.

خوبی این برگه‌ی کاغذ این است که می‌شود آن را برای سال‌های آینده نگه داشت و هر باری که لازم بود، نگاهی به یک بازه‌ی زمانی بلند خود داشته باشیم. نگاهی که می‌تواند رویکرد ما را به آینده و تصمیم‌های پیش‌رویمان تغییر بدهد. آینده، ساختی است، به شرطی که شناخت خوبی داشته باشیم.

.

یک نکته: چالش فردی را فراموش نکنید

حالا که صحبت از چالش فردی شد. بر خلاف چالش‌هایی که هر روز می‌آیند و می‌روند و به سرعت به تاریخ ملحق می‌شوند، می‌خواهم به شما یک چالشی را معرفی کنم که برای همیشه با شما بماند. چالشی که همیشه زنده است. چالشی که شما می‌توانید همیشه از آن استفاده کنید و برای رشد و تغییر خودتان از آن بهره مند شوید.

آشنایی با چالش فردی

یا همان چالش شخصی.

این نوشته را در بخش روزنوشته‌های سایت منتشر کرده‌ام. روزنوشته‌های یک دانشجو و زمان‌جوی زمان که می‌آموزد، تمرین می‌کند و آموخته‌ها و تجربه‌هایش را یاد می‌دهد. شما می‌توانید روزنوشته‌های مرا در این آدرس بخوانید و دنبال کنید. .

این ویدیو در یوتیوب!

در جهت امنیت محتوا این ویدیو را در شبکه جهانی یوتیوب هم منتشر کردم. همینجا می توانید این ویدیو را مشاهده کنید:

. .

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

One thought on “چالش عکس ده سال پیش را به همراه نوار مغزی و ذهنی ده ساله منتشر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.