nazarsangi2

نتایج گپ و گفت ورزشی ما با خانم ها

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

.

چند روز قبل خبر شروع «پــروژه آموزش ورزشی» را در سایت دادم و اهداف اولیه کار را هم به صورت تیتر اعلام کردم. ما قبل از شروع کار، تصمیم گرفتیم در سطح شهر تهران با همشهریان محترم خانم گفتگوهایی کوتاه شکل بدیم و در راستای کار خودمون گپ بزنیم. با استقبال خوب و شایسته ای که خانم های محترم  داشتند توانستیم به یکسـری نکات اولیه دست پیدا کنیم که امروز تلاش میکنم بخش های مهمی از نظرات شهروندان را اینجا بنویسم.

همانطوری که قبلا هم اشاره کردیم، به دلیل اینکه سایت اختصاصی پروژه آموزشی ما راه اندازی نـشده است، برای ارائه گزارش و برقراری ارتباط فعلا در این سایت مطالب نوشته می شوند.

خانم های محترم (بدون در نظر داشتن سن و سال، طبقه اجتماعی، سابقه بیماری، چاقی و لاغـری، سابقه ورزشی، مجـرد یا متاهل بودن، محل گفتگو و…) به من و دوستان من این نکات رو در خصوص ورزش و ورزش درخانه و آموزش آنلاین ورزش اعلام کرده اند:

.

نظرسنجی

 

blue_dot_small۱ ورزش و ورزش کردن را دوست داریم. آرزوی ما هست که روزی ورزشکار شویم یا حداقل هر روز ورزش کنیم

blue_dot_small۲ هدف از ورزش را این موارد میدانیم: تناسب اندام، بالا بردن روحیه، سلامتی، حس و حال خوبی داشته باشیم

blue_dot_small

۳ دلیل ورزش نکـردن برای یک خانم شاغل اینطور بیان شده: وقت نـداریم، هـزینه باشگاه بالاست، ساعت باشگاه بانوان صبح ها هست که ما وقت نـداریم، خیلی خسته میشیم و جونی واسه ورزش کردن نمی مونه. اما دلیل ورزش نکـردن عموم خانم ها  اینطور اعلام شـده که: انگیــزه نـداریم، بلد نیستیم، برنامه دائمی نـداریم واسه ورزش، روحیه ورزشی نـداریم، خودمون رو فـراموش کردیم. یکسری از افـراد هم می گفتن باید زور بالا سرمون باشه!

blue_dot_small

۴ در مورد انتخاب ورزش در خانه یا باشگاه به ما گفتند که: ترجیح میدیم بریم باشگاه، باشگاه باعث میشه دوست پیـدا کنیم، محیط باشگاه شاده، جــوّ باشگاه حالِ آدم رو خوب میکنه، باشگاه رفتن باعث میشه ما یه برنامه دائمی برای خودمون تنظیم کنیم، 

blue_dot_small

۵ در مورد نوع ورزش نگاه اکثـر خانم ها این بود که ورزش باید متناسب فیزیک زنان تدوین و اجـرا بشه، خیلی از فیلم های آموزشی ورزش یا مربیان ورزش اینو لحاظ نمی کنند و عملا یک خانم نمی تونه پا به پای مربی ورزش کنه. البته یه تعداد دختر خانم هم بودن که می گفتند این درست نیست و ورزش مردانه و زنانه نـداره، ما خیلی راحت هستیم که ورزش های سنگین هم انجام بدیم.

blue_dot_small۶ در مورد مربی ورزشی اکثــریت خانم ها به ما می گفتند که مربی خانم بهتره و دوست دارند که آموزش ها توسط یک خانم ارائه بـشه (حتی توی ویدیوهای آموزشی) اما تعداد معدودی از خانم ها هم علاقمند بودند که مربی آقا تمرین ها رو ارائه کنه. دلایل هر گروه هم متفاوت با گروه دیگر بود.

blue_dot_small

۷ مـورد بعـدی اینه که اکثریت خانم ها میگن: رقص ورزش هست. اما خیلی ها که ورزش نمی کنند اعتـراف میکنند که رقصیدن به عنوان یک ورزش زنانه و ارزان و شـاد با ساعت دلخواه رو هم انجام نمیدن، برخی از خانم ها هم رقص رو اصلا ورزش نمی دونند و موافق اون نیستند (مخصوصا خانم هایی که قبلا چند سال ورزش کردن). اما هـر دو گـروه معتقـد هستند که میشه ورزش رو از طریق رقص به خانم ها تجویز و توصیه کرد.

blue_dot_small

۸ یکی سوالات مهم ما هم در مورد تغـذیه بود. عموما اشاره کردن که تغـذیه رو مهم می دونند اما خیلی ها اعتراف! می کردند که رعایت نمی کنند. خانم هایی که باشگاه دارن میرن یا قبلا می رفتن هم اعلام کردند که پیـرو رژیم غذایی خوب نبودند و اطلاعات خوبی هم از رژیم های غذایی ورزشی نـدارند. متاسفانه یک تصـور غلط هم وجـود داشت و اینکه عموما تصور می کردند که رژیم غذایی سخت، گران و ناسازگار با ذائقه ماست. اما در نهایت همه مخاطبین سوالات ما علاقمند بودند که اطلاعات خوبی در مورد مواد غذایی (به ویژه وقتی ورزش میکنند) داشته باشند.

.

البته ما برنامه های دیگــری هم برای تکمیل اطلاعات داریم. برای نمونه می توان به این موارد اشاره داشت: اخـذ مشاوره با روانشناسان ورزشی، مشاوره و گفتگو با مربیان خانم در رشته های متفاوت ورزشی، مطالعه مقالات و دست آوردهای علمی مرتبط و… .

ولی ما همچنان معتقـد هستیم که گفتگوی مستقیم و شنیدن نیازها و دغدغه ها و نوع نگاهشان به مسائل مرتبط با ورزش، بهتر از هر چیـزی می تواند به ما کمک کند. به همین دلیل خواهش می کنیم اگر شما هم این مطلب را خوانده اید لطفا نظر موافق و مخالف خودتون رو برای ما بنویسید.

نظرات و دیدگاه ها موافق مخالف و ممتنع

لطفا اگر به یکی از موارد بالا می خواهید اشاره داشته باشید، حتما شماره آن را هم بنویسید

 

——————————————————————————————————–

این پروژه منتفی شد و من دیگر درگیر آن نیستم.

 

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

15 thoughts on “نتایج گپ و گفت ورزشی ما با خانم ها

  1. هما says:

    با سلام
    پروژه شما خیلی عالی بود می خواستم بدونم چرا منتفی شده؟ پیش بینی می کردین استقبال از سایت کم باشه یا دلیل دیگه ای داشته؟

    • سجاد سلیمانی says:

      هما جان سلام،
      راستش رو اگر بخواهی پروژه خیلی خوب داشت کارهای تحقیقاتی و خلق روشهای خلاقانه پاسخگویی به نیازهای بازار رو طی می کرد
      اما به دلیل نبود یک تیم کاری هماهنگ، عملا کار منتقی شد و «تیم» مقصر اصلی بود. من هم پروژه رو منتفی کردم

      همین الان هم میگم که چنین کارهایی جای کار زیاد داره، نیازهای بسیاری در جامعه هدف وجود داره و
      یک تیم و ذهنِ منسحم به خوبی می تونه با تشخیص این نیازها و ادغام اونها با روش های خلاقانه، به درآمد خوبی برسه.

      زنان چامعه ایران، پتانسیل بسیار بالایی برای آموزش دیدن و رشد کردن در انواع جهت ها رو دارند.

  2. زمرد says:

    سلام جناب سلیمانی با آرزوی سلامتی برای شما. نظر دوستان که میفرمایند ورزش دسته جمعی بهتر هست درسته ولی همیشه یه شرایط خاص هم وجود داره که خانمهای شاغل و کسانی که بچه کوچک دارند شرایط حضور در باشگاه و ورزش دسته جمعی رو ندارند و از اونجا که هدف. از ورزش سلامت جسم و روح هست ترجیح میدن تو خونه و به تنهایی باشه. پس به نظر من ایده خوبی هست موفق باشید.

    • سارا says:

      با عرض سلام و ارادت به دوستم زمرد جان. به نظرم ورزش همگانی به لحاظ ایجاد شور و شوق دسته جمعی و ایجاد انگیزه برای تناسب اندام ، کاهش وزن و…. بسیار مناسب و زود بازده است البته لازم به ذکر است که کار روزانه در منزل هم نوعی ورزش محسوب میشود

    • سجاد سلیمانی says:

      زمـرد عزیز سلام
      ممنونم که اینجا نظرت رو برای ما نوشتی.
      راستش رو بخوای تلاش ما هم (فعلا و در این مرحله) متمرکز شده واسه افـرادی که به هر دلیل نمی توانند در خانه ورزش کنند. فکر میکنم شما الان مخاطب اصلی ما هستی 🙂 امیدوارم روزی که کار استارت میخوره روزی باشه برای شروع آرام ِ ورزش برای خانم های محترمی که علاقه به سلامتی و زیبایی خودشون دارند.

  3. ناهید says:

    با عرض سلام من الان از طریق متمم باهاتون آشنا شدم.من مطالعات نسبی در زمینه ورزش داشتم و مربی ورزش کارمندان خانم یک سازمان هم بودم.به نظرم روحیه ورزشکاری خانم های ایرانی به شدت پایینه در حالیکه شدیدا علاقمند ورزشن.اطلاعات ورزشی و شناختشون از بدنشون هم باید ارتقا پیدا کنه.بی صبرانه منتظر ادامه پروژتون هستم.برای من که شدیدا هیجان انگیزه.به امید موفقیت روز افزونتون

    • سجاد سلیمانی says:

      ناهید عزیز و همکلاسی خوب متممی من، سلام
      خیلی خوشحالم از آشنایی باشما و بسیار ممنون که اینجا برای من نوشتی
      به دلیل اینکه دوست دارم از ابعاد مختلفی به مسئله نگاه کنم و همچنین محدودیتهای شدیدی که در منابع (مالی-وقت-تخصص-افراد و همکاران و …) دارم، باعث شده کـُـند پیش بریم. اما در هر صورت در حال پیگیری اون هستم و قصـدا دارم به شکلی بسیار کوچک هم که شده کار استارت بخوره.
      ضمنا اگر تمایل داشتی و تهران بودی با من تماس بگیرید ، من نیازمند مشاوره از شما هستم که قبلا تجـربه کار ورزشی با خانم ها رو داشتی.
      با تشکر

  4. آذر says:

    با سلام
    دغدغه ورزشی و سلامت برای خانم ها بسیار خوب و بجاست ولی هدف ورزش باید برای گروه های اجتماعی خانم ها متفاوت از همدیگه ست و با توجه به همین هدفها توی ذهن خانمها هم درخواستها و برداشت های متفاوتی از ورزش و برنانه ورزشی دارن و تقاضاهاشونم بطبع متفاوت خواهد بود.
    باتوجه به اینکه این نظرسنجی ها بصورت گپ و گفت بوده خیلی خوبه ک توی گام بعدی بصورت مکتوب بشن تا بتوان امار درست و دقیقی استخراج کرد که در تهیه راهکارها و برنامه های اینده برایتون راهگشا باشه.و بشه تشخیص داد ک هر گروه سنی و شغلی چه خواسته ای دارن
    امار و اطلاعات نقش خیلی تعیین کننده ای در طراحی برنامه ها بصورت صحیح دارند.
    ارزوی موفقیت روزافزون در ادامه این برنامه خوب و ارزشمند دارم

  5. نیروانا says:

    ما ایرانی ها فرهنگ سالم زیستن رو به فراموشی سپردیم.
    زمانی معماری خونه هامون هم بنحوی بود که به سالم موندن بیشترکمک میکرد اما الان همه چیز یهویی هست.
    و ما خانم ها تو این زندگی سرعتی اواین چیزی رو که فراموش کردیم خودمون و خونه روحمون هست. ما به سختی کار میکنیم، مادری میکنیم و تو خونه کار میکنیم. وقتی هم که میمونه برا استراحت داریم تو فضای مجازی هدر میدیم
    به نظرم موثر ترین راه تغییر فرهنگ ماست به سمتی که به خودمون ظلم نکنیم و ورزش و رژیم غذایی سالم رو قبل از اینکه چاق بشیم یا افسرده بشیم یا اعتماد به نفسمون از بین بره شروع کنیم.
    من هم ورزش تو سالن و حتی پارک رو به خونه ترجیح میدم (تردمیل هایی که تبدیل به چوب لباسی میشن میگه تو خیلی خونه ها این وضع هست. )
    اما داشتن مربی باسواد و کاردرست(جدای از جنسیت ) خیلی مهمه، مربی که هم اناتومی بدن خانم ها و تفاوت هایش با بدن آقایون آشناست و هم ورزش ها و محاسن و مضراتشو بدونه و هم رژیم غذایی…
    البته تو پروژه شما که احتمالا مجازی هست پیگیری ورزش مخاطبانتون، یادآوری به ایشان و تشویق های مقطعی، معرفی بهترین ها یا داستان اونها هم خیلی موثر میتونه باشه….
    با آرزوی موفقیت شما

    • سجاد سلیمانی says:

      نیروانای عزیز سلام
      ممنونم از اینکه به شکلی جـدی نکاتی رو بهم یادآوری کردی. به ویژه «دردِ فراموشی خود» که در گفتگوهای مختلف خانم ها شدیدا بهش تاکید می کردند. امیدواریم بتونیم یک مقـدار با ارائه روش های خوب ورزشی این فراموشی رو کاهش بدیم و شادی رو به جاش بنشونیم.
      اما در مورد داشتن مربی با سواد و رفتن به محیط باشگاه، من هم با شما موافق هستم. اما یک واقعیت این هست که خانم های زیادی هستند که به دلایل مختلف توان یا امکان باشگاه رفتن رو ندارند. در اولین گام قصـد داریم برای این افـراد برنامه ای داشته باشیم.
      و نکته آخر هم که به همون قصه فراموشی ربط داره رو خوب اشاره کردی، بله می خواهیم با امکانات فضای مجازی و ابزار دیجیتال یادآوری دائمی داشته باشیم که خودتان را فراموش نکنید.

  6. مهسا says:

    با سلام
    دلیل عمده ی ورزش نکردن خانم ها فقط و فقط به گذشته ی اونها برمیگرده متاسفانه غالبا خانواده های ایرانی ورزش نمیکنن و این تاثیر مستقیم روی فرزندانشون داره
    اهمیتی نداره که اونا شاغل باشن یا خانه دار در هر صورت عذروبهانه ایی پیدا میکنن برای ورزش نکردن
    البته این نظر شخصی منه ممکنه خیلی ها ورزش کنن و به سلامتی خودشون خیلی ارزش قائل باشن

    • سجاد سلیمانی says:

      مهسا عزیز سلام
      من هم با شما موافقم که گذشته ما، عادتها و روشهای زندگی ای رو برای ما رقم زده که الان داریم به اون سبک پیش میریم. (درست یا غلط بودنش الان جای بحث نیست) زندگی شهری هم به این مسئله دامن میزنه و واقعیت این هست که بسیاری از ما (حتی خود من) شهریگری را نمیدونیم و آداب زندگی خوب به سبک شهری (یا کلانشهری)رو یاد نگرفتیم.
      ما تلاش میکنیم دراین پروژه به این مسئله در قالب سبک زندگی بپردازیم و موارد و آموزش هایی را مطرح کنیم. امیدوارم بتونیم کمی موثـر باشیم
      ممنونم که نظرت رو برای من نوشتی.

  7. ... says:

    سلام
    ۱.ورزش کردن خیلی خوبه ولی برای ی خانم هر روز رو هیچ مربی تجویز نمیکنه چون هم چوستشون میفته و هم….پس ورزش هر روز خوب نیست و ۱روز درمیون بهتره
    ۲.عموما ب فکر تناسب اندام هستن اونم ب نظرم ب خاطر تنوع طلبی آقاییون و حساس شدنشون ب هیکل خانماشون(برای متاهلین).
    ۳.خانمای شاغلم خب خستن گناه دارن چون اگه باز تاکیید میکنم متاهل باشن به کار برسن به خونه برسن باشگاه برن و بچه داری کنن وقت نمیشه.
    ۴.طبعا باشگاه خیلی خوبه چون ی نوع جبری هست و اکثرا چون هزینه میکنن و.. میرن
    ۵.ورزش همرا با رقص خیلی خوبه چون خستگی زیاد نداره همراه با موزیکه و روحیه ی آدم رو شاد میکنه پس بهتره
    و اما تغذیه که عموما خانمای خوش خوراک معمولا از غذا کم مکیکنن و فک میکنن چون باشگاه میرن میسوزونن و..برای لاغری تغذیه خیلی اهمیت داره.
    و مهم ترین مسعله در مرود ورزش تداوم ورزشه و چون اکثرا میرن باشگاه و نیمه راه رها میکنن و بد هیکل تر از قبل میشن

    • سجاد سلیمانی says:

      …. عزیز! سلام و ممنون. خیلی زحمت کشیدی و نکته به نکته موارد رو نقـد و اصلاح کردی. سعی میکنیم حتما بهش توجه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.