مستند زندگینامه عمر خیام نیشابوری

فیلم کامل مستند زندگینامه عمر خیام نیشابوری ؛ نابغه پرسشگر

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اینجا تلوزیون زمان است، رسانه‌ی ویدیویی مدرسه زمان. یکی از بخش‌های مهمی که دنبال می‌کنیم زندگینامه و بیوگرافی بزرگان ایران و جهان است. تلاشی برای کشفِ «مدل ذهنی» آنها؛ دلیل متمایز بودنشان؛ میزان تاب‌آوری در سختی‌ها؛ تفاوتی که با همه‌ی آدم‌های دیگر داشتند؛ توان تاثیرگذاری، رهبری یا هدایت دیگران؛ چرایی سخت‌کوشی و پشتکارِ ماندگارِ آنها و خواستِ آنها برای ایجاد تغییراتِ بزرگ در هستی؛ خلق معناهای نوین و شکستن بت‌های ذهنی و باورهای فرسوده و… و در عین‌حال زندگی کردن آنها.

در این بخش شما می‌توانید فیلمِ کاملِ یکی از  مستند‌های ساخته شده درباره‌ی زندگی و دستاوردها و تلاش‌های عمر خیام شاعر، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی را به رایگان ببینید و لذت ببرید و همچنین در ادامه می‌توانید با لینک‌های موجود آن را دانلود کنید..

درباره‌ی عمر خیام ؛ متفکر بزرگ نیشابور

زندگینامه و دستاوردهای او را از ویکی‌پدیا اینگونه می‌خوانیم:.

فیلم کامل زندگینامه عمر خیام نیشابوری شاعر و رباعی‌سرا و ریاضیدان و فیلسوف ایرانی
مجسمه خیام نیشابوری در مقر سازمان ملل – وین (ویکی‌پدیا)

.

عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری) (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور – درگذشتهٔ ۱۲ آذر ۵۱۰ در نیشابور) که خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده‌است.

 همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّهالحق» بوده‌است، ولی آوازهٔ وی بیشتر با انگیزه نگارش رباعیآتش است که شهرت جهانی دارد.

افزون بر آن‌که رباعیات خیام را به بیشترِ زبان‌های زنده برگردان نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی برگردانده است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب زمین شده‌است.

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سر و سامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از تقویم میلادی دارد. وی در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود.

نقش خیام در حل معادلات درجه‌سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است. نوپیدا کردن نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم‌ترین کارهای اوست.

شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند. صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن سینا بوده‌است، بسیار دور از ذهن می‌داند، زیرا از دیدِ زمانی با هم دگرگونیِ زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می‌داند، ولی این استادی ابن سینا، سوی معنوی دارد.

.

خیام نیشابوری و دگراندیشی…

آدم‌های برجسته تاریخ که را که مرور می‌کنی، به دگراندیشی و متفاوت بودن آنها پی می‌بری. آنجایی که غولِ جمعیت و تسلّطِ فکری آنها، می‌خواهد همه‌ی داشته‌ها و دستاوردهای فکری تو را در خودش هضم کند، و تو هم یکی مثلِ همه شوی؛ این بزرگان هستند که می‌کوشند جدا بمانند و مستقل فکر و رفتار کنند. شیوه‌ای بسیار پرهزینه که تا جانِ آدمی هزینه می‌تراشد.

اما این متفاوت بودن تنها در کلّه‌شقی و یک‌طرفه رفتن نیست، زندگی انسان‌های بزرگ یک منشِ درونی متمرکز دارند که همواره تفاوت‌ها را می‌بیند و حفظ می‌کند. از‌آنچه به یاد دارم اگر بخواهم مراجعه کنم، باید بگویم که این انسان‌ها همیشه هم مسیری کاملاً روشن، پیش‌روی خود نداشته‌اند. حرکت در ابهام گویی مشخص‌ترین درکِ آنها بوده است. می‌دانستند چه چیزی را نمی‌خواهند، اما بسیاری مواقع، به درستی نمی‌دانستند چه هدفی پیش‌رو دارند و چه خواهد شد.

این ابهام برای بسیاری از ما ترس‌آور و دلهره‌زاست. ابهامی کمرشکن که بسیاری از ما را متوقف می‌کند و آرام آرام در سیل جمعیت و تفکرات پیرامونمان هضم می‌شویم (که اگر مواجهه با ایدئولوژی‌های عموم مردم باشد، این شکسته شدن و به شکلِ دیگران در آمدن قوّت بیشتری می‌گیرد).خیام از جمله‌ی کسانی است که تفاوتی فاحش را حفظ کرد. دقیق بود و به قول امروزی‌ها، تفکر مهندسی داشت. به خوبی ریاضی می‌دانست و دقیق‌ترین سالنامه‌ی خورشیدی را برنامه‌ریزی و تدوین کرد. از سویی این مغزِ محاسباتی به شعر و شاعری می‌پرداخت و شعرهایی ماندگار و مشهور را برای ما پس از ۹۰۰ سال به یادگار گذاشته است (رباعیات).

رباعیات خیام - می‌خوردن و شاد بودن آئین من است

مشاهده و دانلود مستند خیام نیشابوری

اینجا می‌توانید این مستند زیبا را که توسط بی‌بی-‌سی‌-‌فارسی ساخته شده است را تماشا کنید:

لینک‌های مرتبط:

من تلاش می‌کنم برخی از مطالب را با محتوای متفاوتی خدمت دوستان تهیه و ارائه کنم. یکی از محتواها زندگینامه‌ی بزرگان ایران جهان در همه‌ی طول تاریخ می‌باشد که به مرور در آدرس زیر به روزرسانی می‌گردد. شما می‌توانید برای دسترسی به آنها به آدرس زیر بروید:

زندگینامه / بیوگرافی

همچنین اگر به مستندهای گوناگون علاقمند هستید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید تا مستندهای مختلفی را مشاهده کرده و به رایگان دانلود کنید:

آرشیو مستندهای سایت

همچنین برای دسترسی به کلیه فیلم‌ها و ویدیوهای سایت بروید به تلوزیون زمان.

آدرس کوتاه این مستند برای اشتراک‌گذاری:

http://zaman.link/omarkhayam

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۵ Average: ۴.۶]

5 thoughts on “فیلم کامل مستند زندگینامه عمر خیام نیشابوری ؛ نابغه پرسشگر

  1. ناشناس says:

    سلام آقا سجاد گرامی:
    می خواستم بگم این لینک فیلمی که گذاشتید خرابه چون ارور۴۰۴ میده

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام اقا لینک های دانلود ایراد داشت – حذف کردم ولی امکان تماشای فیلم رو همینجا فراهم کردم

  2. saeed says:

    سلام جناب سلیمانی عزیز
    یه حسی بهم میگه با هم در ارتباط خواهیم بود . دیدگاه هامون شباهت زیادی با هم داره…
    ممنون میشم

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام سعید جان این لطف شماست و ممنونم از حسن نظرتون.
      ایمیل راه خوبی برای نوشتن و صحبت کردنه البته آی دی تلگرامم هست.
      خودمم دوست دارم با آدم های تازه و با افکار متفاوت و نو آشنا بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.