مستند اثبات نظریه داروین درباره‌ی فرگشت یا تکامل و انتخاب طبیعی

مستند اثبات نظریه‌ی فرگشت یا تکامل داروین (انتخاب طبیعی)

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به نظر می‌رسد آدم‌های کره‌ی زمین را بنا به دلایل و موضوعات گوناگون می‌توان به دسته‌های کلی گوناگونی تقسیم‌بندی کرد، کاملا شفاف و روشن، بطوری که این گروه با گروه دیگر تفاوت‌های آشکاری دارند. یکی از دلایلی که می‌توانیم انسان‌ها را تقسیم‌بندی کنیم نظریه‌ی فرگشت یا تکامل است که توسط آقای چارلز داروین در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم ارائه شد. اینکه «جان و جاندار» محصول انتخابِ طبیعی است یا خلقت یک خالق، باوری است که شما را در یکی از این دو گروه قرار می‌دهد. (عکسی در انتقاد به آقای داروین را ببینید)

دانلود رایگان و مشاهده مستند اثبات نظریه داروین درباره‌ی فرگشت یا تکامل و انتخاب طبیعی.jpg

.چرا مستند تکامل و فرگشت؟

مستندی که هم‌اکنون مشاهده می‌کنید تلاش دارد از جنبه‌های گوناگون پس از ده‌ها سال از ایده‌پردازی آقای داروین، نظریه‌ی فرگشت یا تکامل را اثبات کند و انتخاب طبیعی را به شیوه‌ی خودش به کرسی بنشاند. دیدن این مستند زیبا را به شما زمان‌جویان عزیز پیشنهاد می‌کنم.

این نظریه به عنوان یکی از ابزارهایی کاربردی من برای درک مفهوم پیچیدگی در سیستم‌های پیچیده است. در نظریه‌ی زروان با رویکرد سیستم‌های پیچیده، آدمیزاد خودآگاه و شناسنده یا همان من، را در چهار لایه و سطح دسته‌بندی می‌کنیم که هر کدام از این لایه‌ها خود به عنوان سیستمی پیچیده، خودتکامل‌گر و با هدفِ غایی شناخته شده‌اند. یک منِ انسانی چهار سطح کلی دارد:

  1. سطح زیستی — با هدف نهایی: بقا و زنده‌ماندن
  2. سطح شناختی (روانی) — با هدف نهایی: لذت
  3. سطح جامعه‌شناختی — با هدف نهایی: قدرت
  4. سطح فرهنگی  —  با هدف نهایی: معنا

که تلاش می‌کنم از این چهار سطح (فراز) و چهار هدف نهایی آن‌ها که به اختصار قلبم نام‌گذاری شده است برای فهمِ زندگی و کشف شیوه‌های زیستن استفاده کنیم. به همین دلیل تلاش کرده‌ام به شیوه‌های مختلفی برای درک و فهم آن اقدام کنم و برخی از آنها را اینجا بنویسم.

البته باید بگویم که جرقه‌ی پیدا کردن این مستند با منتشر کردن یک عکس فوق‌العاده زیبا شکل گرفت. آن عکس و توضیح مرا می‌توانید اینجا (زیباتر از انسان) مشاهده کنید. البته اگر علاقمند به دیدن عکس‌های بیشتر هستید پیشنهاد می‌کنم رخ زمان (آرشیو عکس‌ها و نقاشی‌ها) را مشاهده کنید..

دانلود مستقیم مستند

شما می‌توانید این مستند را در این مطلب مشاهده کنید و یا اگر دلتان خواست، می‌توانید این مستند را به صورت مستقیم در سه کیفیتِ زیر به رایگان دانلود کنید:

نوشته‌های مرتبط دیگر…

من برای درک این موضوع تلاش می‌کنم به شکلی پیوسته و مداوم، روند یادگیری خودم را توسعه بدهم و برخی از آنها را هم  اینجا معرفی کنم. شما می‌توانید «نظریه‌ی تکامل انسان خردمند» منظور از انسانِ خردمند همان هومو ساپینس – Homo sapiens  را در یک فیلم آموزشی سه ساعته رایگان در آدرس زیر مشاهده کنید:

فیلم کامل آموزشی:  سیر تکامل انسان خردمند

در آدرس بالا امکان دانلود رایگان فایل PDF کتاب فرگشت انسان نیز وجود دارد..شما برای پیگیری نوشته‌های مرتبط با این مطلب می‌توانید در این دو آدرس همه‌ی مطالب را مشاهده کنید: فرگشت یا تکامل و همچنین انتخاب طبیعی.

برای دیدن مستند‌های بیشتر در تلوزیون زمان می‌توانید آرشیو مستند‌های تلوزیون زمان را ببینید...

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

2 thoughts on “مستند اثبات نظریه‌ی فرگشت یا تکامل داروین (انتخاب طبیعی)

  1. مسلم says:

    با سلام
    اینکه «جان و جاندار» محصول انتخابِ طبیعی است یا خلقت یک خالق.
    این جمله شماست.ولی نوعی مغالطه است.اگر هم فرضیه انتخاب طبیعی صحیح باشد ، اولین سلول محصول کیست؟ اینکه تقسیم سلوعی به نوع تبدیل می شود و به چه نوعی و چرا ، نیاز به علت فرامادی دارد.پس این احتمال را هم بدهید هم انتخاب طبیعی و هم خالق .گرچه این فرضیه دچار مشکلات عدیده ای است که مجال پرداختن به آن نیست.می خواستم بگویم این فرضیه که معمولا اتئیست ها برای اثبات بی خدایی روی آن مانور می دهند، خود داروین هم از آن بی خدایی را ثابت نمی کند چنانکه در کتابش نیز بیان کرده است.

    • سجاد سلیمانی says:

      با سلام،
      سوال خوبیه، میشه بهش فکر کرد

      همین که دیگه مثل قبل، انگ ِ کافربودن و خون مباج کردن به افرادی که متفاوت می اندیشند و روش های مختلفی را برای فهم دنیا در پیش گرفته اند، یک موفقیت بزرگ محسوب میشه برای بشریت.
      خیلی باعث خوشحالیست که دوستانی مثل شما، ابزارهای علمی برای اثبات حرفها و صحبتها و باورهایشان به کار بگیرند، این هم یک موفقیت بشریت.
      جدای اینکه نتیجه چه باشد.

      با مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.