مدیریت زمان در ترافیک و رفت و آمدهای خودروهای شخصی، تاکسی، مترو و اتوبوس

مدیریت زمان در ترافیک (اتوبوس – تاکسی – مترو و خودرو شخصی)

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ترافیک زمان بسیار زیادی از منِ شهروند و ما شهروندان تلف می‌کند. اگر بتوانیم روش‌هایی برای مدیریت زمان در ترافیک را یاد بگیریم و در طول روز و در زندگی عادی و روزانه خودمان آنها را به کار بگیریم، می‌توانیم از زمان استفاده بهتری داشته باشیم، به دانش و اطلاعات خود بیافزائیم و حتی از گرفتار شدن در ترافیک دور باشیم.

تکنیک‌های مدیریت زمان را اگر نتوانیم در زندگی عادی و روزانه خودمان به کار بگیریم، فایده‌ای ندارد. نمی‌شود که من حرف‌های زیبایی را بیاموزم که هیچ کاربردی برایم نخواهند داشت. من همیشه تلاش کرده‌ام را مفاهیم مدیریت زمان را خیلی ساده، تکنیکی و کاربردی برای علاقمندان و زمان‌جویان گرامی بنویسیم یه به صورت صوتی در رادیو و ویدیویی در تلوزیون زمان منتشر کنم.

.

غولی به نام ترافیک /terāfik/

فرهنگ فارسی عمید نوشته است عبورومرور وسایل نقلیه؛ حمل‌ونقلانبوهی وسایل نقلیه در خیابان و جاده که در امر عبورومرور اختلال ایجاد می‌کند. واژگان مترادف و هم معنی ترافیک هم می‌شود ۱. ازدحام، راهبندان ۲. عبورومرور ۳٫شدآمد.نمی شود در شهرهای شلوغ مثل تهران یا شیراز و مشهد و تبریز و اصفهان زندگی کرد و از ترافیکِ تردد در سطح شهر در امان بود. بسیاری از ما وقتی کلمه ترافیک را می شنویم بجای کلمات رسمی لغت نامه های بالا، در ذهن‌مان شلوغی؛ خستگی، دیررسیدن، بدقولی و یک آه بلند تداعی می شود. می‌خواهم بگویم که ترافیک برای ما در این نوشته همه این معانی را می‌دهد.

تقریباً همه شهرهای بزرگ دنیا این معضل را دارند و تنها راهکاری که باقی می ماند به نظر این است که باور کنیم همۀ ما عضوی از ایجاد کنندگان ترافیک شهری هستیم و زمان جمعی ماست که اتلاف می شود و برای مدیریت زمان جمعی مان دو راه حلِ کلّی داریم:

  • هر یک از ما به تنهایی مدیریت زمان و سفر بهتری داشته باشیم
  • همۀ ما در یک تعامل اجتماعی درست و یکدست، تصمیمات و رفتارهای جمعی بهتری را بروز دهیم.

تاکید بیشتر من بر دو مقوله بالاست و راهکارهای شهرداری و ارگانها و دولت در ایجاد زیرساخت های شهری نوین و بهینه‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از مصداق های مدیریت زمانه می دانم که فعلا قصدی برای ورود به آنها را ندارم. به همین دلیل در ادامه چند تکنیک و روش ساده برای مدیریت زمان در ترافیک را می‌نویسم و امیدوارم شما هم تجربه‌های خودتان را اینجا بنویسید تا بقیه هم بتوانند از آن استفاده کنند.

.

مدیریت زمان در ترافیک مترو اتوبوس قطار تاکسی

چند راهکار برای مدیریت زمان در ترافیک

این نوشته قرار است همه‌ی موضوعات مرتبط با استفاده از زمان در ترافیک را پوشش بدهد. ولی به طور خلاصه و در ابتدای نوشته چند نکته را می‌نویسم و امیدوارم شما هم از آن‌ها استفاده کنید:

قبل از حرکت مسیریابی کن-بررسی کن

بهتر است با تجهیزات وتکنولوژی‌های نوین دنیا آشتی کرده و از آنها در زندگی روزانه خودمان استفاده کنیم. مدیریت زمان در ترافیک با این نرم افزارها ساده‌تر و عملی‌تر خواهد بود. فرقی نمی‌کند که سفر بین‌شهری باشد یا سفرهای درون‌شهری، تکنولوژی روز به روز وارد تمامی این عرصه‌ها شده و به ما برای داشتن یک زندگی بهتر کمک می‌کنند.

قبل از واردشدن به ترافیک، کارت را مشخص کن

نمودار زیر شاید برای شما هم جالب باشد. بر اساس این نمودار دلایل خروج از خانه ما در شهری مثل تهران این‌هاست: مدیریت زمان و استفاده از زمان در ترافیک - دلایل سفرهای درون‌شهری به روایت آمار

آمارها را مرکز ترافیک شهرداری منتشر کرده است. قرار نیست هیچ کدام از این‌ها اتفاق نیافتد و ما در خانه یا محل کار حبس شویم. نه اصلا اینطور نیست. فقط قرار است قبل از خروج از خانه و استارت زدن ماشین یا سوار شدن بر مترو و اتوبوس؛ بدانیم دقیقا برای چه کاری بیرون می‌رویم و چه ساعتی قرار است در خانه باشیم. (حدودش را – باز هم تاکید می‌کنم قرار نیست رباتیک عمل کنیم) اگر به طور مشخص مسیرهای سفر خود را بدانیم و بشناسیم در وقت، هزینه و انرژی خود بسیار صرفه‌جویی کرده‌ایم.

با گوگل مپ همیشه قبل از حرکت، مسیریابی کنید

با گوگل مپ همیشه قبل از حرکت، مسیریابی کنید - مدیریت زمان ترافیک و سفر

یکی از بهترین نرم‌افزارهای دنیا برای چک کردن مسیر رفت و آمدها، ترافیکِ مسیر و زمان رسیدن به مقصد با هر وسیله‌ی دلخواه، همین گوگل مپ است.

این روزها نرم افزارهای بسیار مختلفی برای اینکار وجود دارد که شما قبل از سفر و حرکت می‌توانید با آنها مسیر سفر (درون‌شهری یا برون‌شهری) خود را مسیریابی و بررسی کنید.

اگر قرار است خریدی انجام بدهی، فروشگاه‌های دیجیتال را چک کن

اگر قرار یک وسیله‌ای را خریداری کنی، بهتر است قبل از سوار ماشین شدن و حرکت به سوی بازار، در سایت‌های فروشگاهی آنلاین درباره‌اش تحقیق کنی، بخوانی و جدیدترین مدل‌های آن کالا را ببینی و حتی قیمت‌ها را با هم مقایسه کنی. این امکاناتی است که دنیای مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد و در نتیجه در وقت و زمان خود صرفه‌جویی بسیاری می‌کنیم. 

آنها کالا با معمولا با ضمانت برگشت و با پیک مخصوص خدمت شما ارسال می‌کنند. امکان بررسی کالا در محل و پرداخت هزینه در محل نیز فراهم می‌باشد. اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که حتما باید کالا را لمس کنند و به صورت فیزیکی بررسی‌اش کنند هم پیشنهاد دوباره من استفاده از سایت‌های آنلاین به این صورت است که بجای رفتن به بازار و چرخیدن در مغازه‌ها برای کالای مدنظر، در سایت‌های فروشگاهی بگرد، مقایسه کن و چندتا نمونه که پیدا کردی، برای دیدن این‌ها عازم بازار شو.

 

چرت بزنید و کمی بخوابید

چرت زدن و خوابیدن در ترافیک-اتوبوس و مترو - مدیریت زمان

اگر راننده نیستید و به سطح هشیاری بالایی احتیاج ندارید، استراحت کنید. چشم‌هایتان را ببندید و چرت بزنید. خیلی دلچسب است، یک ربع یا ده دقیقه چرت زدن می‌تواند انرژی شما را بسیار افزایش بدهد. استفاده از زمان که همیشه ۱۰۰٪ با یادگیری و انجام کاری گره نخورده است، آدمی باید سطح انرژی و توان مناسبی هم داشته باشد تا بتواند کارهایش را با کیفیت انجام بدهد. به همین دلیل چرت زدن و استراحت کردن را حتما توصیه می‌کنم.

چشم بند برای خوابیدن در ترافیک عالیست. مدیریت زمان در ترافیک

اگر هم مثل من تا همه‌جا تاریک نشود، نمی‌توانید بخوابید، یک چشم‌بند بخرید و به چشم‌هایتان بزنید و چرتی بزنید. من این‌کار را می‌کنم و خیلی هم راضی‌ام، چرا که وقتی به خانه می‌رسم خستگی‌ام دررفته یا وقتی قرار است در جسله‌ای باشم، این‌کار باعث می‌شود انرژی بگیرم و سطح هشیاری‌ام بسیار بالا برود.

 

وسیله‌ی مناسبی برای استفاده از زمان همراه خودت باشد

ابزارها و وسیله‌های مناسب خودت برای مدیریت زمان را داشته باش

در زمان‌هایی که در ترافیک طولانی یا مسیرهای طولانی هستیم یا یک مسیر پرترافیک را هر روزه باید برویم و بیاییم، پیشنهاد می‌کنم یک وسیله‌ی مناسب برای استفاده از زمان همراه خودتان داشته باشید. توجه کنید که نگفتم «مدیریت زمان» بلکه گفتم «استفاده از زمان» چرا که در این موقعیت‌ها ما زمان جاری را نمی‌توانیم مدیریت کنیم در واقع ما داریم از آن زمان حداقلی استفاده می‌کنیم. اما وسایل پیشنهادی من:

کتاب کوچک، سبک و دلخواهت را همراهت داشته باش

این را قبلا به طور مفصل‌تری نوشته‌ام که می‌توانید در این لینک آن را مطالعه کنید. در آن نوشته به طور مفصل توضیح و شرح داده‌ام که چرا و چگونه این‌کار می‌تواند باعث شود ما در زمان خودمان بسیار صرفه‌جویی کنیم.

.

فایل‌های صوتی یعنی دانشگاه همراه تو

بیایید با یک عدد ساده به قدرت و تاثیر فایل‌های صوتی آموزشی و کاربردی در زندگی خود آن‌هم در وقت‌های پرتی مثل ترافیک بپردازیم.  فرض کنید شما روزی دوساعت در مسیر هستید (با ترافیک یا بدون آن)، یک ساعتش را دلتان می‌خواهد استراحت کنید و به درودیوار شهر یا مردم نگاه کنید. نوش‌جانتان. با یک ساعت باقیمانده کار داریم.

از این یک ساعت هم گاهی می‌شود و گاهی نمی‌شود و گاهی یادمان می‌رود و فقط نیم‌ساعتی را می‌توانیم فایل صوتی گوش بدهیم. خب روزی نیم ساعت. همه‌ی ماه که سرکار نمی‌رویم، جمعه‌ها و تعطیلات رسمی و غیر رسمی و بین‌التعطیلین و آلودگی هوا و یخ‌بندان و زلزله وسیل و… را ازش کم می‌کنیم.

می‌شود ماهی پانزده روز (در کمترین شکل ممکن). ماهی پانزده روز و روزی نیم‌ساعت. جمعا می‌شود ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه. باز هم می‌گویم کمتر؛ همان ۷ ساعت.

خب، ماهی خرج در رفته ۷ ساعت وقت دارید که به فایل‌های صوتی گوش بدهید. جالب است بدانید که فایل‌های صوتی کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی عموما بیشتر از ۲ ساعت نیستند.

(اگر هم بیشتر از دو ساعت هستند برای چند دوره و چند کلاس هستند). فکر می‌کنم به اندازه کافی وسوسه می‌شویم برای شروع کردن. می‌توانیم هر دو ماه هفت دوره‌ی آموزشی صوتی را بگذاریم، آنهم در حداقل‌ترین شکل آن. یعنی سالی ۸۴ (هشتاد و چهار دوره آموزشی) این شگفت‌انگیز است نه؟

پیشنهاد می‌کنم فایل‌های صوتی رادیو مدیریت زمان را هم دنبال کنید و بشنوید. 

پادکست و فایل‌های صوتی آموزشی مدیریت زمان در ترافیک سفر خودرو اتوبوس مترو

.

پیشنهاد ویژه: من آرشیو بزرگی از رادیوهای اینترنتی و پادکست های خوب فارسی را معرفی کرده ام. سری به آن بزنید و بهترین ها را پیدا کنید. پادکست چیست؟ بهترین پادکست های فارسی

اگر شما راننده تاکسی هستید یا راننده تاکسی‌های اینترنتی یا راننده خودروهای شرکتی و… خوش‌بحالتان، شما زمان و فرصت حداکثری برای آموختن فایل‌های صوتی دارید و می‌توانید زندگی خود را متحول کنید و برای مسائل مختلف مالی، حقوقی، عاطفی، دانشگاهی و ضعف‌هایی که دارید بهترین فایل‌های آموزشی روز دنیا را تهیه کنید و داخل ماشین به آنها گوش بدهید.

.

بازی‌های فکری یک گزینه فوق‌العاده

بازی‌های فکری هم از‌آن گزینه‌های بسیار عالی هستند که در فایده و مزیت آنها برای مغز حرف‌ها زده‌اند. من به شما در حال حاضر این بازی را برای تلفن همراه پیشنهاد می‌کنم: بازی ۲۰۴۸

نسخه اندروید برای تلفن‌همراه نسخه اینترنتی که با مرورگر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. .

از ناوگان حمل و نقل عمومی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کن

ما به ماشین‌هایمان عادت کرده‌ایم. روزهایی که ماشین نداشتم پیاده‌روی می‌کردم، در تاکسی خاطره‌های مختلف را تجربه می‌کردم و با آدم‌های شهر در تعامل بودم و انگار مظنه شهر و اخلاق شهری و مردمش دستم بود. بعد که ماشین خریدم معتادش شدم و برای هر کاری ماشین را روشن می‌کردم و می‌رفتم و می‌آمدم. پدرم به شوخی می‌گفت به سجاد بگویی از آشپزخانه آب بیاور بازهم ماشین را روشن می‌کند. چنین فجیع.

به آمار ارائه شده سازمان ترافیک شهرداری تهران نگاهی بیاندازیم. در شهری مثل تهران برابر آمارهای ارائه شده تا سال ۱۳۹۳ خورشیدی، حدود ۴۲ درصد سفرهای درون‌شهری با وسایل نقیله بوده که اگر هر یک از ما به نوبه خود تصمیم بگیریم بخشی از سفرها و کارهای درون‌شهری خود را بدون وسیله نقلیه شخصی انجام بدهیم، نتایج بدست آمده می‌تواند فوق‌العاده باشد.

به خاطر نوع کار و سفرهایم عموما از خودرو شخصی‌ام استفاده می‌کنم اما به این نتیجه رسیده‌ام که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس (و مخصوصا اتوبوس‌های تندرو BRT) می‌تواند گزینه بسیار مناسب و گاهی برتری باشد. به همین دلیل به خودم و دیگران توصیه می‌کنم اگر خودرو شخصی دارید گاه به گاه از ناوگان حمل و نقل عمومی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید، هم به خاطر کاهش هزینه‌ها، هم به خاطر سرعت جابجایی، هم برای ارتباط با مردم شهر و بودن در بطن زندگی جامعه.

ساعت مناسبی برای بیرون زدن از خانه را انتخاب کنید

قبل از آنکه بخواهیم به این نکته اشاره کنم شما را به دیدن این آمار دعوت می‌کنم. خودتان ببینید که از خانه بیرون زدن در هر ساعتی با ساعت دیگر متفاوت است. هم سرعت سفر و هم تاخیری که افراد در رسیدن به مقصد دارند:

میزان سرعت و تاخیر در ساعت‌های روزانه شهر تهران - آموزش مدیریت زمان یا استفاده از زمان در ترافیک مترو اتوبوس ماشین و مدیریت سفرهای درون‌شهری

خیلی از ما نمی‌توانیم ساعت کاری خود را تغییر بدهیم و سرساعت دلخواه در محل کار حاضر باشیم (هرچند بسیاری از افراد می‌توانند این‌کار را انجام بدهند و بهتر است حتما به ساعات اوج ترافیک و شلوغی شهر فکر کنند و بعد تصمیم بگیرند.) اما همه‌ی رفت و آمد‌های ما که اجباری نیست. ما علاوه بر مسیریابی که در بالا گفته شد باید به این ساعت‌های شلوغی سطح شهر هم فکر کنیم و آنها را مد نظر قرار بدهیم. برنامه‌ریزی یکی از اصول مدیریت زمان است. بسیار هوشمندانه خواهد بود که ما برای استفاده از زمان خودمان در ترافیک، به ترافیک نخوریم و قبل و بعدش عازم کارهای خود شویم.

. . .

برون‌‌سپاری کنید و انجام کارهایتان را به دیگران واگذار کنید

تا می‌توانید کارهایتان را برون‌سپاری کنید. خریدهایتان را با دیگری انجام دهید. اگر حمل بار و ارسال بار و کالایی دارید، از اعضای خانواده استفاده کنید یا سرویس‌های آنلاین پیک برای حمل وسیله خود استفاده کنید. قرار بر این است که ما زمان خودمان را دربرابر غولی به نام ترافیک حفظ کنیم.
.
.ما
. این نکته‌ها برای کسانی که سفرهای بین‌شهری زیادی دارند و دائما در حال سفرهای تحصیلی یا کاری‌اند هم کاربرد دارد. .

شما چه تجربه هایی در این زمینه دارید؟

شما به طور متوسط چه زمانی را در ترافیک سپری می کنید

و چه تجربه هایی در بحث مدیریت زمان در ترافیک داشته اید؟

لطفاً تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

  سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )
.

آدرس کوتاه این نوشته برای به اشتراک گذاری:

http://zaman.link/trafic

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.