انتخاب های کوچک و سرنوشت ما مدیریت زمان

تاثیر انتخاب های کوچک بر زندگی ما + یک مثال از زندگی شخصی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از مهارت‌های بسیار مهم بر مدیریت زمان ما در زندگی، بحث انتخاب و تصمیم‌گیری است. قبلاً هم در این باره نوشته‌ام و فیلم‌های ریز و درستی را منتشر کرده‌ام. امروز یکی از تجربه‌های خودم در بحثِ انتخاب‌های کوچک در زندگی را می‌خواهم با شما به اشتراک بگذارم. موردی که از دیشب تا ظهر امروز برای من پیش آمده است.

. .

اهمیت انتخاب‌های کوچک در زندگی ما

یکی از ریزترین بخش‌های لحظه‌های زندگی ما همین انتخاب‌ها هستند. انتخاب‌های گاهی ریز هستند و گاهی بزرگ، ما همواره در حالِ انتخاب کردن هستیم. من در مورد انتخاب‌های بزرگ امروز صحبتی ندارم. اما انتخاب‌های کوچک را باید جدی بگیریم.

انتخاب‌های کوچک و ریز ما، آرام آرام و در طولِ زمان باعث می‌شوند که ما زندگیِ متفاوتی (از آنچه می‌رفت که باشد) بسازیم. 

شکست تقارن اتفاقِ بسیار بسیار مهمی است که در زیست‌جهانِ من و شما رخ می‌دهد. انتخاب‌های کوچک، تقارن و هم‌سانیِ انتخاب‌ها و نظمِ هستی را بهم می‌زنند و من به عنوان ِ یک انسانِ زنده، می‌توانم تعیین کنم در چه جهتی حرکت می‌کنم و می‌خواهم کجا باشم. این خواستِ درونی من است که با اراده‌ای آزاد محقق می‌شود. یعنی اسیر جبرِ دنیا نشدن و تلاش برای ساختنِ زندگی دلخواهِ خود.

. .

کمی از محتوای آنچه گفته‌ام

آنچه در ویدیوی کوتاه بالا به آن پرداخته‌ام این‌ها هستند:

مثال از زندگی شخصی خودم

 بحث تقسیمِ زمان به اکنون و زمانِ کلی در زندگی

 نظام ارزش‌ها و باورها + مدل ذهنی من

 تاثیر انتخاب‌های کوچک بر سرنوشتِ ما + چند نمونه‌ی ساده

 شکست تقارن – تغییر در جهتِ زندگی

 ثبت تجربه‌های زندگی

 مرکزدار شدن یک انسان

. .

یک ویدیو کوتاه از تجربه‌ی زندگی من در انتخاب کوچک

در این ویدیو شما می‌توانید یکی از نکاتی که من در زندگیِ روزمره‌ی خودم با آن مواجه شده‌ام را ببینید. من همیشه به تجربه‌های تلخ و شیرین خودم حساس بوده‌ام. هر تجربه‌ی که مرا از حالت عادی و نرمال خارج کند را ثبت می‌کنم (با نوشتن، ضبط صدا یا ویدیو).

آنچه که در این ویدیو کوتاه می‌بینید یکی از تجربیات ساده‌ی امروز من است که به سادگی از کنارش رد نشدم: .
.

دانلود رایگان این ویدیو

برای دانلود رایگان ویدیو بالا در حجم‌های متفاوت می‌توانید روی هر لینک راست کلیک کرده و Save as.. را بزنید. یا کلیک کنید تا به صورت خودکار توسط برنامه‌های موبایلی باز شده و سپس ذخیره کنید:

کیفیت ۲۴۰P کیفیت ۳۶۰P کیفیت ۴۸۰P

.

.

فایل صوتی همین ویدیو

در این بخش می‌توانید ویدیو بالا را به صورت فایل صوتی بشنوید یا دانلود کنید:

دانلود این فایل صوتی به صورت MP3 . .

یک ویدیو کوتاه مرتبط با انتخاب‌های کوچک

این ویدیو کوتاه را هم در این پست قبلا منتشر کرده بودم که اینجا دوباره می‌گذارم تا در چند دقیقه‌ی کوتاه مفهوم بهتری از انتخاب‌های کوچک را داشته باشید:

. دانلود مستقیم این انیمیشن | ۱۰m . .

سرعت را کم کنید تا یاد بگیریم!

همینجا چند دقیقه صبر کنید، مطالعه‌ی تند و تند و رد شدن، چیز زیادی به ما اضافه نمی‌کند. مثل شبکه‌های اجتماعی که فقط می‌بینیم و رد می‌شویم اما آخر روز تقریبا چیز ِ ارزشمند در ذهنِ ما باقی نمانده است.

بیایید یک کار ساده و کوچک انجام بدهیم و به معجزه‌ی نوشتن ایمان بیاوریم. تمرینی بسیار ساده برای شما دوستِ عزیزی که با حوصله می‌خواهی تمرین کنی و رشد کنی. به سوال زیر چند ثانیه فکر کن:

به دو ماهِ گذشته خودت فکر کن یک) کدام یک از تصمیم‌ها و انتخاب‌های کوچکِ تو مثبت و سازنده بود است؟ دو) کدام یک از تصمیم‌ها و انتخاب‌های کوچکِ تو منفی و مخرب بوده و اگر در همان موقعیت باشی، آن را هرگز انتخاب نخواهی کرد؟

تمرینی برای یادگیری: به سوالِ بالا خوب دقت کن، می‌خواهیم در این فرصت کوتاه خودمان را مرور کنیم. اگر  چیزی به ذهنت رسید، قبل از اینکه بروی سراغِ ادامه‌ی مطالعه این مطلب، چند دقیقه وقت بگذار و تجربه‌ی خودت را برای ما بنویس. این نوشتن هم برای تو خوب است که بیشتر یادت بماند و هم برای ما که از تو بیشتر یاد بگیریم.

. .

یک ویدیوی آموزشی مرتبط دیگر

در این ویدیوی حدود ۱۶ دقیقه‌ای هم تلاش کرده‌ام نکاتِ مهمی را درباره‌ی تصمیم‌گیری خدمت شما دوستان عزیزم ارائه کنم. ویدیوی زیر در واقع نکاتی است که آموخته‌ام و ساده از کنارش رد نشده‌ام. چکیده و خلاصه‌ای از جلسه‌ی مشاوره‌ام بوده که با اطلاعات دیگر خدمت شما عزیزان تقدیم کرده‌ام.

روی لینک یا عکس زیر کلیک کنید تا بتوانید این ویدیو را در بخش مخصوص به خودش مشاهده کنید:

چگونه تصمیم بگیریم و درست انتخاب کنیم؟ | نکات مهم جلسه مشاوره

مشاوره مشورت - روش تصمیم گیری و انتخاب مفید و درست . .

چگونه این تغییرات را در زندگی ایجاد کنیم؟

در این قسمت می‌خواهم یا یکی از روش‌های بسیار کاربردی خودم که به همه‌ی دوستانِ زمان‌جو در دوره‌های آموزشی معرفی می‌کنم، آشنایتان کنم. یک روش خوب، ساده، کاملا کاربردی و مفید برای همه کسانی که دلشان می‌خواهد تغییری در زندگی ایجاد کنند و عادت‌های بد و نادرست را کنار بگذارند.

پیشنهاد من روشی است به نام چالش فردی. شما خودتان انتخاب می‌کنید یک برنامه‌ی مشخص را در یک بازه‌ی زمانی مشخص انجام بدهید. جایزه و جریمه و استراحت هم برای آن تهیه و تنظیم شده است. بر روی لینک زیر کلیک کنید، می‌توانید فایل‌های ویدویی و صوتی رایگان اموزش این روش را یاد بگیرید و استفاده کنید:

 چالش فردی | چالش شخصی چیست؟ و چگونه می‌توانم آن را در زندگی خودم بکار بگیرم؟

موفقیت با چالش فردی - هدف و هدف گذاری

.

مطالب مرتبط و پیشنهادی

در این بخش پیشنهاد می‌کنم برخی از مطالب مرتبط با این انیمیشن را که می‌تواند برای شما هم مفید باشد را دنبال کنید و بخوانید:

 سلسله نوشته‌ها و مطالب درباره‌ی نگاه بلند مدت

*** مثلا فایل صوتی و نگاه درازمدت و سرنوشت

 معرفی کتاب اثر مرکب – دارن هاردی

 مجموعه‌ی مطالب درباره‌ی تغییر (آهسته و پیوسته)

  اگر علاقمند به دیدن فیلم‌ها و ویدیوهای بیشتر هستید، می‌توانید به صفحه‌ی اصلی تلوزیون زمان در آدرس زیر مراجعه کنید: .

.

بی‌خیالِ نوشتن تمرین این صفحه نشوید

نوشتن برای شما می‌تواند «ذهنی منسجم» را به ارمغان بیاورد و البته در موردِ هر درسی، باعث می‌شود ما به شکلی عمیق‌تر مفاهیم دریافتی را در ذهن خودمان جذب کنیم. در ۳۰ ثانیه‌ی پایین باز هم تاکید دارم که «تمرین را حل کنید»:

. . آدرس کوتاه این مطلب: http://zaman.link/fen1 . .

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۲ Average: ۵]

3 thoughts on “تاثیر انتخاب های کوچک بر زندگی ما + یک مثال از زندگی شخصی

  1. شیرین says:

    به نظر من همین انتخاب ها مسیر زندگی آدم ها رو جهت میده چه کوچک چه بزرگ .
    و در دهه سی زندگی به نظرم باید با دقت بیشتری انتخاب هامونو انجام بدیم چون تاثیرشون به مراتب عمیق تره از روی تجربم میگم .

    ما قبل از رویارویی با انتخاب های زندگیمون باید هدف و اولویت هامونو مشخص کنیم و کارهامونو نوبت بندی کنیم در این صورت شانش انتخاب های درستمون بیشتره هیچ ربطی هم به سطح سواد نداره کسایی میتونن این کار رو انجام بدن که درک درست از کیفیت زندگی داشته باشن

    عباس معروفی از قول یک نجار تو کتابش مینویسه: من روی نوبت کار میکنم. همه کارها در دنیا مهم است ، اما به نوبت.
    انتخاب هامونم همینه باید اول کارهامونو از لحاظ مهم بودن رده بندی کنیم بهشون نوبت بدیم تا بتونیم انتخاب درست داشته باشم

  2. فاطمه خواجه حسنی says:

    تجربه بسیار خوبی بود مخصوصا برای افرادی که تیپ شخصیتشون مثل من Infp هستش و نه گفتن برااشون کمی سخته،
    تا ۴ سال پیش دیگران برای من در اولویت بودن و بیشتر اوقات خواسته هاشون از من به راحتی برآورده میشد.
    یهو به خود اومدم و دیدم ۲۸ سال دارم و فقط به مراحلی از رشد رسیدم که بازم خواسته دیگران از من بوده اونم فقط در زمینه کار و تحصیل،اینجا بود که کم کم به انتخاب های کوچک خودم توجه کردم و کم کم نقش دیگران رو تو زندگیم کمرنگ کردم ،

    اولش خیلی خیلی سخت بود اما الان که ۴ سال میگذره رشد خودم رو میبینم لذت میبرم و تو این مرحله از زندگی به معنای واقعی آرامش دست پیدا کردم و اهمیت ویژه ای قائل میشم به خودم و خواسته هایی که قراره منو به تک تک اهدافم برسونه،
    توصیه من به همه دوستان و حتی خودم اینه که حواسمون به میکرواکشن های(اقدام های کوچک شدنی) روزانه مون باشه، که قراره نتایج فوق العاده ای به دنبال داشته باشه.

    ممنونم. فاطمه

  3. خانم حیدریان says:

    باسلام
    طی دوماه گذشته انتخاب کوچک مثبت و ‌سازنده ای که داشتم این بوده که متوجه شدم موفقیت هزینه دارد. ‌هیچگاه تجربه را نباید تجربه کرد. برای ادامه در مسیر رشته تحصیلی مورد علاقه ام تصمیم گرفتم از یک مشاور کمک بگیرم و برند سازی را برای خودم شروع کنم.
    ‌انتخاب کوچک منفی ومخرب من قطع پیاده روی وورزش روزانه بوده ودرکنار اون مصرف مواد غذایی پر کالری که در الویت اول باعث کاهش نشاط وسلامتی بدنی وروحی من شده است.
    باتشکر فراوان از استاد سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.