Gartner Digital Marketing Transit Map نقشه گذرگاه دیجیتال مارکتینگ موسسه گارتنر 1

بازاریابی در دنیای مدرن – چکیده سخنرانی احمدرضا نخجوانی مدیرعامل شاتل

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چند روز قبل به طور اتفاقی یکی از دوستان سخنرانی آقای احمد رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت نام آشنای شاتل را در کانال تلگرامی اش قرار داده بود که با عنوان بازاریابی در دنیای مدرن پیرامون تحولاتِ صنعت ِ تبلیغات و بازاریابی در دنیای امروز ، تخصص ها و نگاه جدید مورد نیاز مدیران بازاریابی، تحولات سازمانی در حوزه بازاریابی و … در حدود ۵۰ دقیقه سخنـرانی بسیار خوبی ارائه شده بود.

جدای تحولات بازاریابی که ایشان در سخنرانیشان مرور کردند، من به چهاربخش مهمی آقای نخجوانی (از نظر خودم) در سخنان خود داشتند، می پردازم و قصد دارم آنها را در اینجا بیان کنم:

مورد اول:

بر اساس پیش بینی ها برای سال ۲۰۱۷ مدیران مارکتینگ سازمانها و شرکتها ، بیشتر از مدیران IT آن شرکتها، با IT یا فناوری اطلاعات و سیستمهای دیجیتال سروکار خواهند داشت.

این روند موجب شکل گیری سمت ِ جدیدی در سازمان ها شده است به نام :

Chief Marketing Technologyist

یا به صورت اختصار آن را CMT  می نامند. واژه دقیق فارسی هم به گفته آقای نخجوانی برای آن هنوز ایجاد نشده است، اما می شود آن را «متخصص بازاریابی در IT» نامید و یا «فردی رابط میان مدیر IT و مدیر بازاریابی سازمان» . این مدیر وسمت ِ جدید با چهار وظیفه یا بخش سازمان هم ارتباط دارد:

  • با مدیران فناوری اطلاعات IT سازمان
  • تیم های بیرونی مارکتینگ
  • مدیران اجرایی مارکتینگ و بخش بازاریابی
  • بخشی که خدمات نرم افزاری برای سازمان انجام میدهد (درونی یا برون سپاری)

بخش دوم:

یه دانش یا حوزه جدّی باید مورد توجه بخش بازاریابی قرار بگیرد و مدیران بازاریابی به آنها تسلط کافی داشته باشند:

  1. مدیریت استراتژیک بازاریابی
  2. مدیریت پروژه
  3. مدیریت تغییر

و البته اشاره داشتند که چند سال قبل کتابی الکترونیک با عنوان فرایند بازاریابی استراتژیک هم به قلم خودشان منتشر شده است که البته من آن را پیدا نکردم که لینک آن را قرار دهم.

بخش سوم:

یک نقشه جالب معرفی کردند که از موسسه گارتنر با عنوانی نزدیک به این نقشه عبورومرور بازاریابی دیجیتال.

در ویکی پدیا موسسه گارتنر اینگونه معرفی شده است:

گارتنر، (به انگلیسی: Gartner) شرکتپژوهشی و مشاورهآمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید. شرکت گارتنر در سال ۱۹۷۹ توسط گیدئون گارتنر راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای عملیات در ۸۵ کشور جهان می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر استمفورد، کنتیکت، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

البته سایت Biplus هم نوشته بسیار خوبی با عنوان معرفی موسسه گارتنر دارد که خواندن آن شناخت بهتری از این موسسه ایجاد میکند.

نمونه کوچکی از نقشه را در ادامه آورده ام که برای بزرگ تر شدن می توانید روی آن کلیک کنید.، اما برای مشاهده صفحه اصلی این نقشه می توانید روی این لینک کلیک کنید:   Gartner Digital Marketing Transit Map

بخش چهارم:

در پایان هم شش توصیه برای بازاریاب ها و مدیران بازاریابی و مارکتینگ ارائه شد:

  1. زبان انگلیسی را به خوبی بیاموزید چرا که فضای وب و دسترسی به اطلاعات علمی و به روز نیازمند تسلط بر این زبان است.
  2. خلاقیت را تمرین کنید
  3. سخنور باشید و سخنرانی را تمرین کنید تا بتوانید ارائه خوبی داشته باشید
  4. دانش ارائه را ارتقا ببخشید و به ابزارهای نوین ارائه همانند پاورپوینت هم مسلط شوید
  5. مهارتهای فروش و بازاریابی خود را تقویت کنید
  6. نگارش را جدی بگیرید. یک بازاریاب باید دست به قلم باشد و بتواند به خوبی با کلمات منظور خود را برساند. ترجمه ها و نوشته های محمود اعتمادزاده، محمد قاضی، عبداله کوثری و.. از بهترین سبک های نگارش فارسی هستند که می توانید آنها را مطالعه کنید یا کتابهای ادبیات فاخر ایرانی را مرور نمایید.

.

فکر میکنم آقای نخجوانی را از رده مدیران باسواد و خوب کشور بتوانیم بنامیم که علاوه بر مدیریت یکی از مجموعه های فناورانه و بزرگ کشور، در سایر حوزه ها هم به خوبی ارائه های جذاب و خوبی داشته اند، برای نمونه دو مورد از حضور خوب و پررنگ ایشان را در اینجا می آورم:

یک)  رادیو مذاکره و گفتگوی محمدرضا شعبانعلی و احمدرضا نخجوانی ، البته شما میتوانید به صورت مستقیم این گفتگو را اینجا با کیفیت کم و یا با کیفیت بالا دانلود کنید.

دو)  ویدیو «اظهارات مدیرعامل شاتل آقای احمدرضا نخجوانی درباره رشد و یادگیری نیروی انسانی» در سایت آپارات:  البته منبع اصلی این ویدیو  این صفحه  است اما برای امکان نمایش آن در این نوشته به منبع آن در آپارات هم اشاره شده و از آن سرویس استفاده شده است.

.

در آخرین سمینار محمدرضا شعبانعلی هم افتخار داشتم که ایشان را از نزدیک دیدم و چند دقیقه ای باهم گفتگو کردیم. همانطوری که محمدرضا در سایتش می گوید: “بدون تردید یکی از تیزهوش ترین انسانهایی است که من تا کنون دیده‌ام. فرصت گفتگو با او را به سادگی با چیز دیگری عوض نمی‌کنم ” واقعا هم حس هوشمندی و استادی ایشان را می توان در چند دقیقه احساس کرد. عکسی هم آنجا باهم گرفتیم:

سجاد سلیمانی – احمد رضا نخجوانی مدیرعامل (کنونی) شاتل

.

پی نوشت: واقعا قرار نبود انقدر بنویسم، فقط می خواستم بیایم و از نقشه دیجیتال مارکتیگ کارتنر بگویم و بروم، اما حیفم آمد گزارش را کامل تر نکنم و به این مدیر بزرگ  کشورم بیشتر نپـردازم. امیدوارم هرکجایی که هستند دلشاد و موفق باشند، احتمالا در آینده بیشتر از او خواهم نوشت.

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

3 thoughts on “بازاریابی در دنیای مدرن – چکیده سخنرانی احمدرضا نخجوانی مدیرعامل شاتل

    • سجاد سلیمانی says:

      سلام علی جان، اتفاقا چند روز قبل این کتاب رو در کتابفروشی «ترمه» دیدم، کتاب خوبی به نظرم اومد، نخـریدمش، رفت تو لیست خـریدم برای آینده 🙂
      ممنون بابت این معرفی، فکر میکنم باید از این فرصت ها استفاده کنیم و پای دوستان بزرگ و صاحب فکر بنشینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.