ذهن

آزمایشی برای مرور خرمن افکارمان

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ذهن ما انباشتی از همه اطلاعاتی است که در زندگی خود با مطالعه، دیدن دنیا، حرف زدن، تجربه کردن و تعامل و… داشته ایم. در مواقعی نیاز داریم که ذهن مان را مرور کنیم، برای تصمیم گرفتن، انتخاب یا برداشت و حتی ثبت و ضبط تصویر و باوری از یک فرد، مکان یا دوره زمانی.

.

بخش اول

ذهن مان را مرور میکنیم و نهایتا یک نتیجه در بر دارد.

با موضوعی که ذهن ما درگیرش شده، مدت زمان درگیر شدن و… کاری ندارم، می خواهم آزمایشی را بگویم پیرامون «نتیجه»  که هزاران بار خودم انجام داده ام و تقریبا در اکثر موارد نتیجه مرور اطلاعات ذهنم یکسان بوده است.

آزمایش این هست:

در زمانی که حالتان بد هست، از دوستی دگیر هستید یا غصه دار عشقی شده و یا منفعت مالی را از دست داده یا به طور کامل ورشکسته شده اید، در اوج سختی پس از کار و یا در حین انجام کاری که دوست ندارید، در هر شرایطی که باب میل ما نیست میخواهیم فکر کنیم.

اطلاعات ذهن مان را مرور کنیم، همه ابعادی که می توانیم را تصوّر کنیم، قبل و بعدش را هم با یاد آوریم و حدس بزنیم، تلخی ها و شیرینی ها را مرور کنیم و نهایتا یک جمع بندی و نتیجه گیری.

.

قصد  و منظور من کیفیت این نتیجه گیری است، بعد از این نتیجه گیری حال شما خوب می شود یا گرفته می شوید، از ادامه راه دلسرد می شوید یا شوقی جدید و راهی جدید انتخاب می کنید و در کل حالتان خوب می شود یا بد.

نتیجه مرور اطلاعات هرچه می خواهد باشد، شما در پایان انرژی بیشتری دارید یا تخلیه انرژی شده اید؟

.

بخش دوم:

این آزمایشی ساده ای است اما نتیجه ای که می گیریم مهم است.

انبان و خرمن اندیشه و ذهن ما، خروجی مشخصی دارد. اگر همواره از مرور اطلاعاتش خسته و غمگین می شویم باید فکری به گذشته و ماحصل ِ زندگی خودمان بکنیم، بزرگترین دست آورد زندگی ما همین ذهن و ساختار آن هست که به دست آورده ایم.

به اطلاعاتی که در مغزمان آرشیو شده حساس باشیم.

می توان بازسازی اش کرد، اما بسیار دشوار. یادگیری آسان است، اما اصلاح آموخته ها و جایگزینی اطلاعات جدید، واقعا دشوار.

.

تجربه من:

امروز و و دیروز دو سه بار مجبور شدم بنشینم و فکر کنم و نتیجه بگیرم، هربار حال خوب و انرژی بسیار بالایی کسب کردم، در میانه سختی ها و کمبودها و از دست داده ها، هزاران روزنه و راه و بهانه برای شاد بودن و تلاش کردم دارم. این ثروت بزرگی است که من دارم.

گفتم اینجا بیانش کنم، شاید توجهی اندک به آن جلب شود و جرقه ای برای بازسازی های لازم زده شود.

.

پی نوشت:

می دانم مرور اطلاعات ذهن، دایره وسیعی از اطلاعات و موضوعات را شامل می شود، ولی برداشت من این هست که عموم اطلاعاتی که مرور می شود  و نتیجه ای که گرفته می شود از یک سیستم مشخص و چارچوب یکنواخت بهره می گیرد. به همین دلیل همه ی آنها را در چنین مثال و آزمایشی تجمیع کردم.

.

سجاد سلیمانی ( مربی و مدرس مدیریت زمان )

لینک و آدرس کوتاه شده این مطلب:

https://goo.gl/zgYWfA

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۱ Average: ۵]

One thought on “آزمایشی برای مرور خرمن افکارمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.