چرا نمی‌توانیم زمان را مدیریت کنیم؟ تیتر 1

گره خوردن مسئله‌ی زمان با مسئله‌های زندگی – چرا نمی‌توانیم زمان را مدیریت کنیم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

امروز مشغول این فکر بودم که مدیریت زمان چرا خیلی وقت‌ها اجرایی نیست و بسیاری از ما مشکلِ کمبود وقت داریم یا این احساس را داریم که کاش زمان بیشتری در اختیار داشتم. شاید شما هم جزو کسانی باشید که این جمله را تکرار کرده‌اید:

.

ربطِ مسئله‌ها و مشکلاتِ ما

پس از نوشتنِ پستی با عنوانِ حرف مفت ممنوع (قاعده‌ای برای انتشار محتوای دیجیتال) که تاکید داشتم باور کنیم زمانِ مخاطب ما، ارزشمند است. و ما باید حساسیّت بالایی برای آن قائل باشیم. در بین ایمیل‌های رسیده، ایمیلی هم از متمم به دستم رسید با این جمله‌ی خوب زیر راسل اکاف و تصمیم گرفتن نقدِ حرفِ مفت ممنوع را برای این نوشته اجرا کنم و نگاه خودم به آن و ربطی که این نوشته به مسئله‌ی زمان را دارد بیان کنم. 

مسئله‌ها در خلاء وجود ندارند. هر یک از آنها از جهت‌های مختلف با مسئله‌های دیگر گره خورده‌اند. هر چه این گره‌ها را بهتر ببینید و زودتر کشف کنید مسئله را به شکلی اثربخش‌تر حل خواهید کرد.

راسل اکاف

. .

سوالاتِ بالا ممکن است برای هرکسی در زندگی پیش بیاید. در نوشته‌ی قبل با عنوان سبکِ زندگی به این مسئله پرداختم که شیوه‌ی زندگی ما، نوعِ مصرفِ ساعت و زمان را تعیین می‌کند و این را خانم لورا وندرکم در ویدیوی کوتاه خود به خوبی با یک مثال بیان می‌کند.

به نظر می‌رسد افراد برای باز کردن گره‌های زمانی خود باید ابتدا باید به آن نیاز پیدا کنند، نیاز ما را وادار به اندیشیدن و پیدا کردن راهکار می‌کند. بعد از آن چند کار ساده اما دشوار را می‌توان انجام داد:

  • توان ساده‌سازی مسئله‌ای که دارند
  • تشخیص هر مسئله در جای خود
  • میزان تاثیری که هر مشکل در زندگی و کار من دارد
  • و انتخاب تک تکِ آنها برای بررسی بهتر

سپس و پس از یک بررسی درست و احتمالاً همفکری و مشورت با دوست یا مشاوری کاربلد، بتوانند برای هر مسئله در زندگی/کار خود راهکاری درست را در پیش بگیرند.

سبک زندگی، فرهنگی که در آن رشد کرده‌ایم، جامعه‌ای که در آن تعامل داریم، تیپ شخصیتی‌ای که داریم، نوع تربیت و تصاویری که در ذهن خود از آدم‌ها، موضوعات، روش برخورد با هر مسئله و شیوه‌ی دیدن و حل‌مسئله‌ای که در مغز خود ثبت و ضبط شده (و مدل ذهنی که تا این لحظه برای خود بنا کرده‌ایم) از مهمترین زیرساخت‌های داشته‌های ما برای دیدن و رسیدگی به چالش‌های زندگی است.

در کنار عوامل زیرساختی بالا، نوع چالشی که داریم و زمانی که با آن مواجه شده‌ایم و اهمیتی و انگیزه‌ای که برای ما دارد هم از مهمترین شاخص‌های ما برای روبه‌رو شدن با مشکلات زندگی (در اینجا زمان) است.

.

مسئله‌ی زمان، مسئله‌ی اول و پیچیده‌ی ماست

عنوان بالا کمی انگیزشی و تبلیغاتی به نظر می‌رسد اما باید بپذیریم که زندگی را با ما با مفهوم ساعت‌بندی شده و زمان‌بندی روزها، هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها درک می‌کنیم و در همین تقسیم‌بندیِ صورت گرفته باید بتوانیم به خواسته‌ها و آرزوهای خود جامه‌ی عمل بپوشانیم. 

پس از قبول این موضوع،‌ به چالش ناتوانی در مدیریت زمان می‌رسیم. به نظرم مدیریت زمان برای هر فردی، در هر سن و سالی و هر موقعیت شغلی، تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی متفاوت با هر فرد دیگری است.

.

کمی ساده‌تر نگاه کنیم.

زندگی من به عنوان فرد و ما به عنوان یک جامعه‌ی انسانی پیچیده برآیند و محصولِ نهایی کنش‌ها و واکنش‌های متفاوتی است که برای رسیدن به راه‌حلی درست باید به جدّ کوشش کنیم (در این‌جا برای زندگی فردی خودم) راه‌کاری مناسب و درست را کشف و اجرا کنیم.

البته و با تاکید فراوان می‌خواهم بگویم که پیچیدگیِ گره مشکلات ما یک نوع درهم‌تنیدگی است، مثلِ توپِ نخی که بهم گره‌خورده و می‌توان آن را گره‌گشایی کرد. قصد نداریم مشکلاتِ فردی، ناتوانی‌های خود در تحلیل مسئله و عدمِ تمایل به یادگرفتن را یک سیستم پیچیده بدانیم که هیچ‌وقت نشده و نمی‌توان برایش راه‌حلی داشت. ساده بگیریم، مثل توپی از نخ که به هم گره‌خورده هستیم، یا با دست یا به دندان باید گره‌ها را باز کرد.

با همه‌ی درهم‌تنیدگی که می‌توانیم برای مشکلات خود متصوّر باشیم، باز هم راه‌حلّی برای آن می‌توان پیدا کرد. من که با تمرکز روی مدیریت زمان می‌نویسم و صحبت می‌کنم قصد دارم یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بهترین راه‌های شناخت این مسایل روی‌هم تلنبار شده در زندگی را معرفی کنم. روشی که خودم مدت‌هاست انجام می‌دهم و نتایج خوبی هم از آن گرفته‌ام.

.

کشف و حل مسئله با نوشتن زیاد و سپس مشاوره و مطالعه

مدیریت زمان با نوشتن. بله درست می‌خوانید. مدیریت زمان با نوشتن روزانه. این راه ساده را جدی بگیرد. با نوشتن دائمی می‌توانیم گام اول حل مشکلات خود را برداریم: شناخت مسئله و مشکلاتی که نمی‌گذارند زمان را مدیریت کنیم.

  1. یک دفتر ۱۰۰ برگ انتخاب کنید
  2. هر روز حداقل یک برگ بنویسید دقیقاً در چه زمانی و چه موقعیتی زمان را از دست دادید و چرا. پس از آن به اندازی یکی دوخط نحوه‌ی جبران کردنش را هم می‌نویسیم.
  3. هر روز یک برگ بنویسید کی و چه موقع زمان را به درستی مدیریت کرده و همه‌ی کارها یا چندتا کار مشخص را به موقع انجام داده‌ایم. بعد در انتهای یادداشتِ خود، می‌نویسیم که چگونه می‌توانیم این دقت در زمان را بازهم تکرار کنیم.
— این برنامه‌ی نوشتن می تواند برای دوماه تغییری بزرگ در ما ایجاد کند. — وبلاگ‌نویسی هم می‌تواند جایگزین خوبی برای دفتر زمان باشد. اما پیشنهاد اصلی من همان دفتر است.

  برای نمونه:  

من دیشب امروز صبح خواب مانده‌ام و به محل کار یا دانشگاه خود دیر رسیده‌ام. خب، امروز می‌خواهم چرایی آن را بنویسم. از همه‌ی عواملی که باعث شد دیشب دیر بخوابم (مهمانی رفتن‌مان یا مهمانی آمدن خاله با بچه‌هاش، بازی با موبایل و غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی، نشستن پای تلوزیون و بی‌اراده در بلند شدن به خاطر فوتبال یا سریال فلان، تعلل در خوابیدن و بازی‌های وقت تلف کنِ بی‌خود قبل از خواب و ده‌ها دلیل ریز و درشت دیگر). همه را می‌نویسم و پس از شرح دادنِ آن می‌نویسم که چگونه می‌توانم دفعه‌ی بعد آن را کنترل کنم.

برای مورد انجام به موقع کار هم همین شیوه را در پیش می‌گیریم. مثلاً خانمی که قرار است به کارهای خانه‌اش برسد یا کارمندی که کارهای روی میزش را باید انجام بدهد. اولی خاموش کردن تلوزیون، کنار گذاشتن گوشی موبایل، پخش یک آهنگ و تمرکز بالا روی کارهای خانه (برای دو ساعت) را دلیل انجام به موقع می‌داند و دومی هم می‌تواند گذاشتن گوشی موبایل در کشو میز و استفاده از تکنیک پومودورو را دلیل اصلی انجام به موقع کارها می‌داند. همه را با شرحی می‌نویسیم و در پایان می‌نویسیم که چگونه می‌توانیم آن را تکرار کنیم.

— مجموعه‌ای این نوشته‌ها را با عنوان مدیریت زمان با نوشتن یا دفتر زمان منتشر خواهم کرد. لازم به تاکید و یادآوری است که این روش دو پیش‌نیاز مهم در مدیریت زمان را برطرف خواهد کرد:

— شناخت نیازها و انگیزه‌هایمان — شناخت محدودیت‌هایی که داریم .

فکر می‌کنم تا اینجای کار و استفاده و مصادره به مطلوب جمله‌ی راسل ایکاف خوب پیش رفته‌ام. اندیشمندی پرآوازه که امیدوارم در آینده نیز بتوانم خیلی بیشتر از او نقل قول داشته باشم. امیدوارم با یک عزم جدّی برای داشتن نظم شخصی و استفاده‌ی مطلوب از فرصت زندگی، بتوانیم حسّ رضایت و عزت نفس را در تک‌تکِ تصمیم‌ها و کارهایمان را داشته باشیم.

  رادیو مدیریت زمان (آرشیو فایل‌های صوتی آموزشی مدیریت زمان، نظم و برنامه‌ریزی) — بهترین، حرفه‌ای‌ترین، ساده‌ترین و کاربردی‌ترین تکنیک مدیریت زمان — همه‌ی موارد درباره‌ی تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان — پیش‌نیازهای مدیریت زمان – انگیزه و نیاز — آشنایی با تکنیکِ ساعت دیدار برای مدیریت زمان در تعامل با آدم‌ها و روابط اجتماعی — همه‌ی مطالب سایت درباره‌ی مدیریت زمان — روزنوشته‌هایم درباره‌ی زمان و مدیریت زمان — سخنرانی معروف و جذاب TED مرتبط با مدیریت زمان — دوره‌های آموزشی مدیریت زمان را اینجا می‌توانید مشاهده کنید . .

http://zaman.link/masaleha

https://goo.gl/fN8ZiQ

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[Total: ۰ Average: ۰]

One thought on “گره خوردن مسئله‌ی زمان با مسئله‌های زندگی – چرا نمی‌توانیم زمان را مدیریت کنیم؟

  1. Pingback: حرف مفت ممنوع - قاعده‌ای برای انتشار محتوای دیجیتال - سجاد سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.